Bucurestenii mananca mult

Bucurestenii nu au doar cele mai mari venituri medii pe locuitor din Romania, ci sunt si cei mai mari consumatori de alimente.

Conform unei analize publicate de Ziarul Financiar (ZF) in editia de astazi, locuitorii Capitalei cheltuie anual, în comerţul cu dominantă alimentară, aproape 4 miliarde de euro, adica aproape un sfert din comertul cu dominanta alimentara din Romania.

Ce spun cifrele

“Comerţul cu dominantă alimentară” inseamna buticul de la parterul blocului, dar şi supermarketurile, hipermarketurile şi magazinele cash&carry.

Niciunul din aceste magazine nu vând exclusiv produse alimentare (dealtfel in Romania probabil ca nu mai exista niciun magazin alimentar 100%) dar produsele alimentare reprezinta cea mai mare pondere a afacerii.

Conform ZF, 22-25% din totalul comerţului de profil din  Romania se face la Bucuresti.

Lucru normal, pentru ca in regiunea Bucuresti-Ilfov se realizeaza 27% din Produsul Intern Brut al tarii. In plus, somajul este sub 2% iar salariul mediu este cu circa 40% mai mare decat media nationala. La asta se adauga numarul mare de rezidenti straini bine platiti: oameni de afaceri, angajati in companii straine, dar si diplomati, toti cu familiile lor.

ZF sustine ca în Capitală există 6.500-7.000 de magazine alimentare (sub toate formatele) dintr-un total de 70.000-80.000 de unităţi cate exista la nivel national.

Deci in mai putin de 10% din magazine se realizeaza 25% din  cifra de afaceri.

Avand in vedere ca in Bucuresti locuieste cam o zecime din populatia tarii asta inseamna ca, in linii mari, bucuresteanul mediu cheltuie pe alimente de doua ori si jumatate mai multi bani decat romanul mediu. Nu inseamna ca bucuresteanul si consuma efectiv de doua ori si jumatate mai multe alimente (nici nu ar fi posibil), ci numai ca plateste mai multi bani (adica prefera sa cumpere alimente mai scumpe).

 

Marii comercianti sunt concentrati si ei in Bucuresti

Mega Image, care are in prezent circa 430 de magazine in toata tara, are 331 de magazine numai in Bucuresti din care 5 sunt non-stop. La sfarsitul lunii trecute s-au mai deschis doua magazine noi in Capitala, conform site-ului oficial al companiei.

Carrefour, care este repartizat mult mai uniform pe teritoriul tarii, are 170 de magazine in toata Romania, dar are in Bucuresti un sfert din magazine, adica 44. Unul este non-stop.

Reteua Profi, cu 230 de magazine in toata tara, are 29 de magazine numai in Bucuresti, dintre care 3 sunt non stop

Auchan, care are 33 de hipermarketuri in toata tara, are aproape un sfert dintre ele in Bucuresti, adica 7 hipermarketuri.

Cora are 11 hipermarketuri in toata Romania, dintre care peste o treime, adica 4, sunt in Bucuresti-Ilfov.

Iar potentialul pietei pare sa fie inca mare: de exemplu, in 2014 reţeaua Mega Image din Romania s-a extins cu peste 100 de magazine noi.

Cat va mai creste piata

Conform companiei de audit PricewatyerhouseCoopers (PwC) citate de Mediafax, retailul modern a crescut in Romania cu 10% între 2008-2013, în plină criză, şi va creşte în continuare cu minim 6% în următorii ani.

De asemenea, comertul modern, a cărui pondere s-a dublat din 2008 până în prezent, de la 26% la peste 50%, are potenţialul să ajungă la 60% din valoarea pieţei de retail în 2018.

PwC apreciaza ca România este “o piaţă supermarket”, pentru că ponderea acestui tip de magazine este deja de 44%, şi va continua să crească până la 47% în 2018,

Segmentul “cash and carry” (adica magazinele Metro si Selgros)  a scăzut destul de mult: ponderea sa era de peste 29% în 2008, s-a redus la 18% în 2014 şi se estimează că va ajunge la 15% în 2018.

Asta pentru că cea mai mare parte a afacerilor de la Metro si Selgros depind de retailul “traditional”, adica de micii comercianti independenti care se aprovizioneaza de la ei. Or numarul de mici comercianti independenti s-a diminuat foarte mult.

Toate aceste previziuni ale PwC sunt, insa, valabile fara a se lua in consideratie scaderea dramatica a populatiei.

Ce spune INS-ul despre scaderea populatiei Romaniei

INS a anutat astazi ca Romania a avut si in luna iunie un spor natural negativ, adica au murit mai multi oameni decat s-au nascut. Diferenta intre morti si nou nascuti a fost de 3100 de persoane.

Din pacate, situatie pare sa fie ireversibila: de la 1 ianuarie anul trecut si pana la 30 iunie anul acesta, adica timp de 18 luni, nu a fost nici macar o singura luna in care numarul de nou-nascuti din tara noastra sa fie mai mare decat cel de morti.

In 18 luni populatia Romaniei a scazut cu 113.200 de persoane, dupa datele de la Satistica.O scadere medie de 6300 de persoane pe luna. Asta inseamna ca pana in 2030, daca nu reusim sa schimbam trendul, populatia Romaniei se va reduce cu 1 milion 130 de mii de persoane.

Iar scaderea va fi pe segmentul persoanelor tinere, apte munca.

Romania o sa aiba, astfel, nevoie de imigranti ca sa aiba cine sa munceasca.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Lasă un răspuns