Primaria Generala a pus in dezbatere publica Planul de Mobilitate Urbana Durabila Bucuresti-Ilfov 2016-2030

Sursa foto: pmud.ro

Planul (PMUD) vorbeste despre importanta finalizarii Soselei de Centura, a dezvoltarii sistemului metropolitan de transport catre Ilfov, a imbunatatirii legaturii dintre Capitala si localitatile din zona metropolitana, astfel incat sa permita accesul cat mai facil al cetatenilor la locuri de munca, la educatie, cultura si asistenta medicala.

Planul de Mobilitate Urbana propune proiecte ambitioase, a caror valoare se ridica la aproximativ 7 miliarde de euro. O jumatate din acesti bani ar trebui investita in dezvoltarea transportului subteran, iar cealalta pentru transportul de suprafata. Acest plan de investitii ar trebui realizat incepand de anul acesta si pana in 2030.

In cadrul PMUD ar trebuie extinsa reteaua de metrou, de la 70 de kilometri de cale dubla, pana la 123 de kilometri, pana in 2030. Planul prevede si extinderea infrastructurii de tramvai cu 12 kilometri si modernizarea altor 50 de kilometri de linie de tramvai, achizitionarea de tramvaie noi si modernizarea celor vechi, modernizarea transportului cu autobuze si troleibuze si imbunatatirea informarii calatorilor cu privire la circulatia mijloacelor de transport.

De asemenea, ar trebui amenajati nu mai putin de 250 de kilometri de piste pentru biciclisti si ar trebui implementata o politica de parcare coerenta, cu parcari de descurajare la intrarile in oras, astfel incat cei care vin din Ilfov sa isi poata parca masinile si sa isi continuie deplasarea cu mijloacele de transport public.

Pentru ca macar o parte dintre aceste deziderate sa aiba sansa de a deveni realitate, candva, Primaria Capitalei, impreuna cu Consiliul Judetean Ilfov si cu cele 40 de autoritati locale din Judetul Ilfov, ar trebui sa infiinteze o Autoritate de Transport care sa planifice transportul public, atat cel realizat de societati tinand de autoritatile locale, cat si cel realizat de catre operatorii privati. Dupa incheierea celor 30 de zile de dezbatere publica, PMUD va trebui adoptat de catre Consiliul General, apoi, de catre Consiliul Judetean Ilfov.

Dar toate aceste proiecte raman o pura fictiune, despre care vorbim frumos, pe la dezbateri publice, atata timp cat, pe de o parte, transportul public din Bucuresti este rupt in doua, intre Municipalitate, care diriguieste RATB-ul si are in administrare reteaua rutiera din Bucuresti, si Ministerul Transportutlrilor, care are in subordinea sa metroul si transportul feroviar si care ar trebui sa finalizeze Soseaua de Centura. Deci PMUD-ul Municipalitatii prevede obiective pe care ar trebui sa le realizeze Metrorex si succesoarea CNADNR, COMPANIA NATIONALA DE ADMINISTRARE A INFRASTRUCTURII RUTIERE (CNAIR). Asta in conditiile in care bugetul Ministerului Trsnsporturilor impinge finalizarea Soselei de Centura cel putin pana in 2020.

Pe de alta parte, acelasi transport public este rupt intre Capitala si judetul Ilfov. Fiecare isi coordoneaza transportul public. Mai mult decat atat, transportul public din Ilfov, realizat de catre entitati apartinand autoritatilor locale, este coordonat de catre Consiliul Judetean, in timp ce operatorii privati de transport public, cei cu microbuzele, care fac concurenta neloiala RATB si au dus evaziunea fiscala la nivel de practica curenta, sunt coordonati de catre Ministerul Transporturilor.

Despre noi linii de metrou, parcari subterane, prioritizarea transportului public, prin instituirea benzilor unice pentru autobuze si troleibuze si prin punerea liniilor de tramvai in zona proprie, dar si despre amenajarea benzilor pentru biciclisti, discutam de ani de zile, in cadrul unor manifestari de inalta tinuta, dar toate raman pe hartie, fie in lipsa de finantare, fie din lipsa de vointa politica, fie pentru ca termenele de finalizare ale unor investitii sunt amanate, asa cum se intampla cu magistrala M5 de metrou sau cu pasajul de la Piata Sudului.

Realitatea este ca inca se parcheaza dupa bunul plac, blocand mijloacele de transport public, ca multi soferi circula pe putinele benzi unice pentru RATB deja instituite, fara ca cineva sa ia vreo masura energica impotriva acestor manifestari cotidiene. Realitatea ne arata ca magistrala 5 de metrou si prelungirea magistralei 4 nu se mai termina de ani de zile…

Cat priveste instituirea benzilor unice pentru mijloacele de transport in comun la nivelul intregului oras, specialistii Municipalitatii abia de curand au reusit sa finalizeze lista arterelor de circulatie pe care ar urma sa fie amenajate.

Insusi Planul de Mobilitate Urbana Durabila ar fi trebuit adoptat de catre Consiliul General al Municipiului Bucuresti si de catre Consiliul Judetean Ilfov in urma cu mult timp, iar el a ajuns abia ieri in dezbaterea publica, in timp ce un grup de ONG-uri nelamurite par hotarate sa ceara modificari majore ale PMUD.

Asadar, anul 2030 pare un termen mult prea optimist pentru realizarea proiectelor prevazute de PMUD.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Lasă un răspuns