Avem un spital! Ce facem cu el?! La Colentina, ce vrea managerul interimar!

Cand legea e facuta pentru a fi incalcata…

Astazi invatam despre substantive. Si despre locutiuni substantivale.
Monitorul Oficial, lege, acte normative, ordin, ordonanta, respectarea legii, atributii manageriale, ambulatoriu de specialitate, personal insuficient, foi de observatie, sporuri anulate (si redate dupa cateva saptamani), masina de serviciu, si, foarte important, organizarea unui examen intr-un spital.

Sa o luam pe rand, cu cate o scurta definitie, pentru cele mai importante, pentru necunoscatori.

Monitorul Oficial al României “este publicația oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituție, legi, hotărâri, moțiuni, decrete, ordonanțele de urgență, acte normative și alte acte menționate de legea de organizare și funcționare a Monitorului Oficial”.
Lege : 1. Norma cu caracter obligatoriu, stabilita si aparata de puterea de stat. 2. Legalitate, constitutionalitate.
Sistemul actelor normative este compus din: a) legi; b) decrete; c) hotărâri de guvern; d) ordonanţe ale guvernului; e) regulamente şi ordine ale ministerelor; etc.

Pentru ca lucrurile sunt clare si intelegem ca “unde-i lege, nu-i tocmeala!”, putem continua.

Si incepem cu un ordin de ministru.

Publicat in Monitorul Oficial al Romaniei.

Pe 5 decembrie 2016 si intrat in vigoare la 07.12.2016
Ordinul nr.1374/2016
pentru stabilirea atribuţiilor managerului interimar al spitalului public
Art. 1. 
“Managerul interimar al spitalului public are următoarele atribuţii:
1.conduce activitatea curentă a spitalului, în conformitate cu reglementările în vigoare.”
(http://lege5.ro/Gratuit/geztomjqgu2a/ordinul-nr-1374-2016-pentru-stabilirea-atributiilor-managerului-interimar-al-spitalului-public)

Oricat am cautat, nu am gasit nicaieri, in ordinul mai sus mentionat, un articol, alineat, paragraf… care sa specifice faptul ca managerul interimar s-ar ocupa de activitatea managerului precedent.

Adica ar lua-o “la bani marunti” pe cont propriu.

Pentru astfel de verificari, exista, suntem convinsi, personal calificat.
Si ne demonstreaza acest lucru faptul ca, din 10 ianuarie 2017, Spitalul Clinic Colentina a fost controlat non stop: intai de Corpul de Control al Primarului, dupa care a venit Auditul din cadrul Primariei!

Managerul interimar, spune clar articolul 1,” se ocupa de activitatea curenta a spitalului”.
Si „orice decizie majora o ia numai cu acordul Consiliului de Administratie si al Comitetului Director”.
Asa se intampla in orice spital normal, dintr-o tara care se doreste civilizata.

Nu si la Spitalul Clinic Colentina.
Nu pentru ca spitalul nu ar fi cat se poate de normal sau pentru ca personalul ar fi altfel, comparativ cu cel din alte spitale.
“Problemele si situatiile conflictuale de la Colentina, aparute in urma cu putin timp in public, continua.” Si, conform surselor noastre, “se extind”.
Dupa problemele semnalate initial cu “plata orelor suplimentare in mod preferential, sectii favorizate si sectii vitregite”, doamna manager interimar si-a gasit o noua “jucarie” pe care doreste sa o demonteze.

Ambulatoriul Integrat al spitalului.

Si nervii personalului care il deserveste.
Ambulatoriu integrat pentru ca asa este el din anul 2008, conform ordinului ministrului sanatatii de atunci, Eugen Nicolaescu.
39, asa il cheama pe ordin.

Si, orice persoana de buna credinta il gaseste la o simpla cautare pe internet. Asta in cazul in care nu este manager interimar si ar trebui, banuim, sa il cunoasca deja si mai ales sa il respecte.
Noi, recunosc, nu il stiam, asa ca am cautat si am gasit.
(http://lege5.ro/Gratuit/geytsmjqga/ordinul-nr-39-2008-privind-reorganizarea-ambulatoriului-de-specialitate-al-spitalului)
Art. 1.
(1) Ambulatoriul integrat al spitalului, organizat în cadrul unităților sanitare cu paturi, asigură asistența medicală ambulatorie și are în structură, obligatoriu, cabinete medicale de specialitate care au corespondent în specialitățile secțiilor și compartimentelor cu paturi, precum și cabinete medicale în alte specialități, după caz, pentru a asigura o asistență medicală complexă.
(2) Ambulatoriul integrat al spitalului face parte din structura spitalului, activitatea medicilor se desfășoară în sistem integrat și utilizează în comun platoul tehnic, cu respectarea legislației în vigoare de prevenire a infecțiilor nosocomiale, în vederea creșterii accesibilității pacienților la servicii medicale diverse și complete. Serviciile medicale ambulatorii vor fi înregistrate și raportate distinct.
Asa incepe ordinul 39/2008

Conform acestuia, vechiul “ambulatoriu de specialitate” al spitalului a devenit, legal, “ambulatoriu integrat”, in 2008.
Conform doamnei manager interimar insa, in luna februarie, in 2017, a devenit, potrivit surselor noastre, “ambulatoriu ilegal”.
“In ciuda argumentelor pertinente, Ifrim o tine una si buna ca Ambulatoriul este ilegal, in conditiile in care ordinul 39/2008 precizeaza clar ca din 2008 ambulatoriul de specialitate s-a transformat in ambulatoriu integrat al spitalului, fiind grefat pe activitatea acestuia.
(Ca termen de comparatie, pentru necunoscatori, acesta nu functioneaza precum Policlinica Vitan, de exemplu, aceasta fiind independenta si functionand ca ambulatoriu de specialitate).
“Ambulatoriul de la Colentina este in curtea spitalului si are corespondenta in spital pe 90% din specialitati”.
“Faptul ca in ambulatoriu sunt anumiti medici care il deservesc a fost stabilit de comun acord cu sefii de sectii pentru a nu bulversa activitatea sectiilor respective. Ambulatoriul are contract cu CNAS si medicii respectivi isi fac treaba.
Toate spitalele din Bucuresti functioneaza cu ambulatoriu precum cel de la Colentina dar pentru Silvi Ifrim acesta este ilegal, desi are legea in fata”, potrivit declaratiilor primite la Bucuresti FM.
(http://lege5.ro/Gratuit/geytsmjqga/ordinul-nr-39-2008-privind-reorganizarea-ambulatoriului-de-specialitate-al-spitalului)
Ordinul 39/2008 a transformat toate ambulatoriile de specialitate in ambulatorii integrate, acolo unde activitatea acestora a avut corespondent in sectiile spitalului.
Asta inseamna ca „in vechiul ambulatoriu de specialitate unde existau specialitati precum medicina interna, neurologie, cardiologie, reumatologie, chirurgie generala, ortopedie etc, acestea au intrat in structura sectiilor de aceeasi specialitate, adica a sefului de sectie”.
“Medicii din aceste cabinete au trecut ca medici in sectia respectiva”.
Personalul spitalului “se teme”, conform surselor noastre, ca “actualul manager ar putea rezilia pana si contractual cu CNAS pentru specialitatile care au corespondent in spital, acest lucru ducand la o scadere semnificativa a bugetului spitalului, prin desfiintarea ambulatoriului integrat”.
„Legat de ambulatoriu: acesta este esential pentru realizarea, prin contractul cu CNAS, a diferitelor investigatii, astfel incat pacientii sa nu creasca costurile unei spitalizari prelungite, fara rost”.

“Ambulatoriu de specialitate”? “Ambulatoriu integrat”, conform legii in vigoare? “Ambulatoriu ilegal”?
E greu…
Dar vom urmari si vom vedea ce se intampla in continuare…

Foile de observatie, obsesia zilei!

Sa fii neurochirurg, in orice tara, nu este cea mai simpla alegere.
Sa fii neurochirurg, tanar si performant la Spitalul Clinic Colentina si sa tratezi pacienti care altfel ar avea doua variante: interventia in strainatate (dar cati isi permit?!) sau decesul, aceasta este o adevarata provocare!
Cand credeam ca s-au linistit lucrurile si ca cei doi medici care au semnalat primele nereguli isi fac linistiti meseria (prin asta intelegand si o interventie care a durat 14 ore, 17 cu pregatirea in sala) aflam, din surse sigure, ca in fata doamnei manager nu interventiile in sine si vietile salvate conteaza ci, ce credeti?! Foile!
“Foile de observatie ale pacientilor sunt verificate la sange si medicii sunt amenintati ca vor fi date la presa”.
“Nu conteaza pentru doamna manager interimar faptul ca suntem in secolul 21 si ca tinerii medici stiu sa foloseasca calculatorul si ca toate datele pacientilor sunt consemnate acolo, in fisiere pentru fiecare pacient in parte. Si ca datele astea pot fi scoase oricand, (preferabil nu in timpul interventiei neurochirurgicale!) si atasate foilor cu pricina.”

Intre o foaie si o viata a unui pacient, primeaza foaia.
“Sa plece de unde au venit, daca nu sunt in stare sa faca foile!”, cam asa se pune problema pentru doamna manager interimar.
Aceleasi “foi” sunt subiect de discutie pentru toate sectiile, foste “favorizate” si devenite “oi negre” ale spitalului.
Asa s-a ajuns ca toata lumea sa verifice, ce altceva, daca nu foi?!
“Se verifica sectiile intre ele, se verifica intre ei colegii… Nu conteaza ca unii nu au competentele si nu au facut in viata lor manevrele consemnate in foile respective!”
„As spune din consiliul medical citire: noua conducere si-a propus sa analizeze cauzele dezechilibrului dintre noile sectii si vechile sectii punand reprezentanti de marca ai celor din urma sa-si verifice noii colegi. Nu conteaza ca NU au competenta si nu au facut in viata lor tratamentele sau manevrele pe care le analizeaza!” „E ca si cum toata lumea se pricepe la fotbal…”
Sa nu uitam:e vorba despre “o rafuiala, devenita obsesie, cu sectiile care au saltat nivelul de competenta al spitalului, au ridicat ICM-ul (indicele de complexitate al cazului), au crescut tariful pe caz ponderat…”

Dincolo de foi, ramane banul. Care nu este dar… este… Legal.
Dupa o perioada inversunata in care a sustinut ca “ore suplimentare s-au dat numai celor “favorizati”, lucru demontat, cu dovezi, de Bucuresti FM, atentia doamnei manager interimar s-a mutat pe “sporuri”.
“Acestea au fost taiate pentru cateva saptamani, dupa care doamna manager s-a razgandit si le-a dat inapoi”.
Personalul spitalului se intreaba, pe buna dreptate, “unde e legalitatea? In lege?! In mana doamnei doctor Silvi Ifrim?!”
Legat de orele suplimentare, „cu toate ocaziile tine sa precizeze acelasi lucru, cu titlu de amenintare la adresa celor „favorizati” :”Ati avut ore suplimentare jumatate din toate orele din spital…o sa vina control care va imputa banii institutiei… apoi spitalul ii va opri de la persoana care a beneficiat de ele… ”
Legat de sporuri, „intentioneaza sa taie si sporurile de sectie: de exemplu anatomie patologica, ATI, etc, personalului auxiliar-registratori medicali”.
Pentru ca a venit vorba despre personal, sursele noastre ne atentioneaza ca si aici doamna manager interimar are o problema, desi personalul este, asa cum aratam, cu dovezi, in articolele anterioare, mult subnormat.
Astfel, privind normarea de personal , afirma la modul general, dar cu referire la ATI 1 „Asistenti? Cati sunteti? 14? Pai cred ca e de ajuns! Cati de aici (asistenti sefi) lucrati cu 14 asistenti? …. cum nu va descurcati si in sala si in terapie? Altii cum se descurca? eee normativul…cine mai lucreaza dupa normativ?” .

Nu conteaza sau nu cunoaste ordinul nr.1500/2009 si 1224/2010? 
Si, pentru ca tot vorbim despre bani, pe buna dreptate, fiind vorba de banii spitalului, au aparut intrebari legate de masina unitatii medicale.
“Masina spitalului a devenit masina doamnei manager interimar?!”
“Achizitionata in urma cu un an, cu dificultate, pentru transportul probelor, pentru deplasarea pacientilor care aveau nevoie de investigatii in alte spitale, aceasta a devenit masina doamnei manager. Cu care este luata de acasa dimineata si adusa la spital, cu care se deplaseaza cand are nevoie si cu care seara, la 20.00-21.00… este iarasi transportata la domiciliu. Iar soferul raspunde unui astfel de program. Nu stim daca, nu cumva, pentru el exista si plata orelor suplimentare. Fostul manager isi folosea masina personala…”
Intre foi de observatie, verificari si animozitati, „in timp ce personalul medical asteapta in continuare aprobarile pentru posturile deficitare in bloc operator neurochirurgie, urgenta doamnei manager este, se pare, un alt post la concurs!”
De registrator medical, pe urologie! Sectie care are deja un astfel de angajat.
Conform HG 497/2010 “privind aprobarea Regulamentului de organizare si desfasurare a concursului si a examenului pentru ocuparea posturilor vacante si temporar vacante, precum si stabilirea criteriilor de evaluare a performantelor profesionale individuale la promovare prin examen a personalului contractual din sistemul sanitar”
Art. 11
(2) Comisia de concurs va stabili subiectele sau testul-grila pentru proba scrisa in ziua concursului.
(3) Seturile de subiecte sau testele-grila se semneaza de toti membrii comisiei de concurs si se inchid in plicuri sigilate purtand stampila institutiei publice organizatoare a concursului.”
Art. 12
(4) La ora stabilita pentru inceperea probei scrise, comisia de concurs prezinta candidatilor seturile de subiecte sau testele grila si invita un candidat sa extraga un plic cu subiectele de concurs”.
Inutil de precizat ca mult din continutul HG497 /2010 (http://www.dreptonline.ro/legislatie/hg_497_2010_organizare_concurs_posturi_vacante_performante_sistem_sanitar.php) este departe de a fi respectat de managerul interimar Silvi Ifrim.
Din ceea ce ne-au declarant sursele noastre acest post “este cu dedicatie, pentru consiliera doamnei manager Silvi Ifrim, cu care aceasta a venit de la Ana Aslan”.
(„Consiliera, angajata Ia Ana Aslan, a venit in spital a doua zi dupa dr. Ifrim si s-a asezat in pozitia de sefa de cabinet a doamnei manager interimar. Timp de 2 saptamani a avut acces si a manipulat toate documentele care au trecut prin secretariat, fara ca ea sa fie angajata spitalului. In urma unei sesizari si-a luat o saptamana concediu dupa care a revenit cu o detasare”.)
La fel de grav ca si faptul ca “Dupa realizarea subiectelor de concurs, care au fost concepute vineri, din ordinul doamnei manager”, (si nu in ziua concursului din ordinul legislatiei in vigoare!) acestea au fost solicitate si ridicate de catre dr.Silvi Ifrim in aceeasi zi, la pranz, si nu cu 30 de minute inainte de examen.
Nici nu mai conteaza daca erau sau nu sigilate…”
Consiliera “favorizata” conform surselor noastre, “implineste in luna martie varsta de pensionare, foloseste cu dificultate calculatorul si concureaza cu inca o persoana din spital” pentru acest post.
Desi stim si numele “favoritei” nu il facem public. MM. Atat, deocamdata. Si nu, nu e vorba despre Marilyn Monroe!

Intre timp, am transmis doamnei manager interimar pe adresa secretariatului, informatia ca aceste nereguli ne-au fost semnalate si am anuntat ca urmarim cu mare interes subiectul.

Si, pentru ca tot ne-am ocupat de legislatie, sa ne intoarcem putin de unde am plecat: la Ordinul nr.1374/2016 pentru stabilirea atribuţiilor managerului interimar al spitalului public.
Nu de alta, dar, am citit acolo, (lasand la o parte faptul ca un manager interimar “conduce activitatea curentă a spitalului, în conformitate cu reglementările în vigoare” si nu ancheteaza intreaga unitate medicala!) ca, printre altele, un manager interimar:
19. aprobă planul de formare și perfecționare a personalului și răspunde de organizarea și desfășurarea activității de educație medicală continuă (EMC) pentru medici, asistenți medicali și alt personal, în condițiile legii;
26. elaborează, pe baza nevoilor de servicii medicale ale populației din zona deservită, planul de dezvoltare a spitalului pe perioada mandatului, ca urmare a propunerilor consiliului medical, și îl supune aprobării consiliului de administrație al spitalului;
27. aprobă formarea și utilizarea fondului de dezvoltare al spitalului, pe baza propunerilor comitetului director, cu respectarea prevederilor legale;
28. aprobă planul anual de servicii medicale, elaborat de comitetul director, la propunerea consiliului medical;
34. răspunde de asigurarea condițiilor corespunzătoare pentru realizarea unor acte medicale de calitate de către personalul medico-sanitar din spital;
54. identifică, împreună cu consiliul de administrație, surse suplimentare pentru creșterea veniturilor spitalului, cu respectarea prevederilor legale;
76. elaborează, împreună cu comitetul director, planul de acțiune pentru situații speciale, coordonează și răspunde de asistența medicală în caz de război, dezastre, atacuri teroriste, conflicte sociale și alte situații de criză și este obligat să participe cu toate resursele la înlăturarea efectelor acestora, conform dispozițiilor legale în vigoare;…
Atatea atributii!
Sa intrebam ce a facut din toate astea?!
Vom intreba, cu siguranta.
Iar raspunsurile vor veni. In functie de timpul disponibil intre adunatul “foilor” si “plata politelor” .
Desi asa ceva… nu am gasit in atributiile sale. Legal vorbind!

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Lasă un răspuns