Bucureștiul, un oraș ostil pentru pietoni, la bunul plac al șoferilor!

Pentru a repune adevărul în drepturile lui istorice, trebuie spus că și pe vremea când primăriile ridicau mașini, înainte de intervenția Avocatului Poporului care a dus la încetarea ridicărilor, s-au făcut numeroase abuzuri. Nu au fost ridicate doar mașinile care blocau străzi, intersecții, trotuare, treceri de pietoni, stații RATB sau intrarea unor instituții de interes public. De multe ori celebrii „hingheri de mașini” ignorau autovehiculele care obstrucționau traficul auto sau pietonal și „își făceau planul” pe marile bulevarde, ridicând mașini care, chiar dacă erau parcate neregulamentar, nu deranjau pe nimeni.

IMAG6152Asta nu înseamnă, însă, că poate fi lăsat un oraș precum Bucureștiul, care se dorește o capitală europeană a secolului XXI, la bunul plac al șoferilor care opresc sau parchează, fără nici un discernământ. Ieri, mă aflam într-un autobuz care a rămas blocat pe strada Episcopiei, care face legătură între Bulevardul Magheru și Calea Victoriei, pentru că un „mare domn” oprise jeep-ul chiar în mijlocul drumului, „pusese avariile” și „butona” de zor smartphone-ul. Păcat că nu era și domnia sa măcar la fel de „smart” precum dispozitivul electronic… Alți domni, la fel de importanți ca și cel cu telefonul super-inteligent, își parcaseră mașinile până în mijlocul drumului, pentru că doreau să le aibă cât mai aproape de intrarea în restaurantul sau cafeneaua în care își luau prânzul sau, după caz, își făceau siesta.

IMAG6616Cât despre trotuare, acestea nu sunt „prietenoase”, ci sunt de-a dreptul „oștile” pentru pietoni. Pe marile bulevarde, de multe ori trebuie să te strecori printre mașinile parcate, în toate direcțiile pe trotuare. La marginea trotuarului, sigur nu vei putea beneficia de acea scădere de nivel, pentru că se găsește un șofer care consideră că este locul de parcare ideal. Pe străzile laterale, de multe ori, ești obligat să mergi pe carosabil, pentru că trotuarele înguste sunt ocupate de mașini. Mai mult decât atât, atunci când vrei să traversezi, găsești trecerea de pietoni ocupată de câte o mașină parcată. Așa că ștergi cu hainele mașinile domnilor șoferi și te aventurezi pe trecere, la noroc, fără să ai posibilitatea să te asiguri, fiindcă nu vezi nimic, din cauza mașinilor parcate. Scapă cine poate …!
Ce să mai vorbim despre disponibilizarea orașului pentru persoanele cu nevoi speciale în ceea ce privește deplasarea, așa cum sunt ele definite de legislația europeană, persoane cu dizabilități, vârstnici, mame cu copii în cărucioare și persoane care transportă un bagaj mai voluminos …?! Ce rost are ca Municipalitatea să investească în modernizarea infrastructurii, pentru a o face „prietenoasă” acestor persoane și pietonilor, în general, dacă primăriile de sectoare și cea a Capitalei nu sunt dispuse să facă efortul de a aplica legea, pentru a menține destinația acestei infrastructuri?!

IMAG6976Cred că soluția ar fi, pe lângă umplerea vidului legislativ privind măsurile care pot fi luate împotriva mașinilor parcate neregulamentar, și subliniez: ÎMPOTRIVa MAȘINILOR, NU A PROPRIETARILOR SAU A ȘOFERILOR, pentru a înlătura celebra situație, desprinsă parcă din filmele cu proști, când polițistul asteaptă, lângă mașina parcată ilegal, întoarcerea șoferului, pentru că, în lipsă acestuia, nu poate aplica sancțiunea; deci, pe lângă corectarea legislației, după trecerea a luni de zile de la completarea Regulamentului privind circulația pe drumurile publice, primăriile, care dispun, acum, de cadrul legislativ, ar trebui să renunțe la populism și să își înființeze propriile servicii de ridicare a mașinilor parcate neregulamentar, pentru a înlătura abuzurile unor firme private puse pe scos profit pe seama bucureștenilor. Din acest punct de vedere, primarul Sectorului 4, Daniel Băluță a fost singurul care a avut curajul de a trece peste populismul celor care susțin că, mai întâi, ar trebui făcute parcări și, abia apoi, ar urma să se treacă la sancționarea celor care parchează neregulamentar. Domnul Bălută a acționat hotărât în zona Tineretului, a pus avertismente, a dat amenzi și a reușit să elibereze trotuarele acestui bulevard.

Dacă ne place să ne comparăm cu tări de largă respirație democratică, precum, Austria, Germania, Franța sau Marea Britanie, trebuie să înțelegem că lipsa locurilor de parcare, de care ne tot prevalăm,nu reprezintă o scuză pentru parcarea neregulamentară. La austrieci, nemți, francezi, englezi etc, dacă nu sunt locuri de parcare, nu vii cu mașina în zona respectivă! Iei autobuzul, metroul sau chiar mergi pe jos….

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Lasă un răspuns