Transportul public, singura soluție pentru București!

De la o vreme încoace, fie prin intermediul unor legi votate de către Parlament, fie prin recomandări ale unor organisme internaționale, s-a umplut calendarul de date festive, de zile în care suntem îndemnați să conștientizăm diverse probleme ale lumii în care trăim. Au apărut, astfel, Ziua Animalelor, pe 4 octombrie, Ziua Bărbatului, pe 19 noiembrie, Ziua Mondială a Apei, pe 22 martie, Ziua Mediului, pe 5 iunie, Ziua Funcționarului Public, pe 23 iunie etc.

IMAG8155Iată că, astăzi, marcăm Ziua Transportului Public Urban. Și cred că este un prilej de a discuta unul dintre subiectele fierbinți ale Bucureștiului, traficul infernal.
Ne plângem cu toții că traficul din orașul nostru devine, pe zi ce trece, tot mai aglomerat, că ne pierdem timpul și cheltuim bani grei pe combustibil, blocați în ambuteiaje infernale, că aerul Bucureștiului este tot mai poluat, mai greu de respirat, iar studiile medicale arată că este otrăvitor.
Și avem dreptate să ne plângem, pentru că datele furnizate de către unul dintre cei mai mari producători de sisteme de navigație, Tom Tom, pentru anul trecut, plasează orașul nostru pe un nedorit loc patru în topul celor mai aglomerate orașe din lume, depășind de departe, metropole cu o populație de câte 15-20 de milioane de locuitori fiecare.

IMAG8158Fiecare șofer din București pierde, în fiecare an, în medie, câte 218 ore în plus față de durata normală a călătoriei, blocat într-un trafic al cărui grad de congestie a fost de 50% anul trecut, în creștere cu 7% față de anul 2015, spun datele olandezilor de la Tom Tom.
Pentru orele de vârf, datele arată și mai rău, gradul de aglomerație fiind de 90%, în timpul vârfului de trafic de dimineață, și de până la 98%, în timpul celui de seară. Vineri seară, între orele 17:00-18:00, s-a atins chiar un grad de congestie a traficului de 101%, iar cea mai aglomerată zi de anul trecut a fost cea de 5 decembrie, conform acelorași date.
Poate și mai mult decât atât ar trebui să ne îngrijoreze faptul că această tendință de supra-aglomerare continuă, numai în primele patru luni ale acestui an fiind înmatriculate, în București și în județul Ilfov, 30.000 de autovehicule.

Ajunși aici, trebuie să avem curajul și responsabilitatea de a spune lucrurilor pe nume: dragi bucureșteni, nu vom putea să circulăm toți cu mașinile personale în acest oraș! În curând, traficul se va bloca total iar poluarea generată de acesta ne va ucide pe toți !

IMAG8147Singura soluție cu adevărat viabilă pentru București și pentru fiecare dintre noi este transportul public!
Sigur, sunt mulți aceia care îmi vor spune că, în acest moment, RATB-ul se află într-o situație grea, că autobuzele, tramvaiele și troleibuzele se succeda la intervale mari, uneori de până la 30 de minute, sunt aglomerate, vechi, murdare și nu au aer condiționat. Probabil vor fi la fel de mulți aceia care se vor plânge că metroul bucureștean nu ajunge în toate cartierele orașului, că stațiile de metrou sunt la circa 1,5 kilometri distanță una de cealaltă, față de Paris, unde distanța între stații este de circa 500 de metri, că metroul nu are o capacitate suficientă de transport, pe magistralele M2 și M4, că, dimineața și seara, stațiile din Berceni spre Piața Victoriei și invers sunt neîncăpătoare pentru călători, că trenurile de pe M4 sunt arhipline, la orele de vârf etc.

Sunt de acord că transportul de suprafață are nevoie de autobuze, tramvaie și troleibuze noi, chiar dacă asta implică investiții mari. Sunt de acord că metroul spre Drumul Taberei trebuie finalizat mâine, iar poimâine trebuie începute lucrările la o magistrală spre Rahova și la cea spre Aeroportul Henry Coandă.

IMAG7899Dar, în același timp, trebuie să dăm dovadă de responsabilitate și să înțelegem că prioritizarea transportului public, prin instituirea de benzi unice pentru autobuze și troleibuze și punerea căii de rulare pentru tramvaie în zona proprie reprezintă elemente obligatorii în rezolvarea problemei transportului public din București. Altfel, în lipsa acestor măsuri, autobuzele, troleibuzele și tramvaiele, oricât ar fi de numeroase și de noi și moderne, vor sta blocate în ambuteiaje de trafic și Municipalitatea nu ne va putea oferi niciodată transportul public civilizat pe care ni-l dorim!

Trebuie să înțelegem că, în toate metropolele europene, Londra, Paris, Berlin, autobuzul sau tramvaiul, care transportă zeci de călători, are prioritate față de mașinile individuale. Cine nu se poate lipsi de confortul propriei mașini, pleacă mai devreme de acasă și își așteaptă liniștit rândul, după trecerea mijloacelor de transport în comun. Așa arată transportul în orașele de largă respirație democratică pe care le vizităm și le admirăm cu toții!

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Lasă un răspuns