9 reguli de bază pentru a crește durata de viaţă a anvelopelor de iarnă

Ne apropiem cu pași repezi de sezonul rece – iată că în unele zone muntoase ale țării deja a nins, iar acest lucru face ca din ce în ce mai mulți șoferi să se gândească la anvelopele de iarnă.

Anvelopele, precum multe alte părți componente ale unei mașini, fac parte din categoria consumabilelor, astfel că, odată cu trecerea timpului, performanțele anvelopelor scad, șoferii fiind puși automat în situația de a investi într-un set nou de anvelope.

Anvelopele de iarnă au o importantă aparte atunci când condițiile meteo sunt nefavorabile și când pe partea carosabilă se regăsește gheață, zăpadă sau polei. Durata de viață a acestora este influențată de câțiva factori importanți, astfel că orice conducător auto poate prelungi durata de viață a anvelopelor de iarnă, prin respectarea unor lucruri simple, dar care de cele mai multe ori sunt neglijate aproape complet. Specialiștii  recomandă, în general, înlocuirea anvelopelor după 5 ani, însă durata de viață a acestora ar putea fi extinsă prin simpla respectare a unor reguli de bază.

„Anvelopele de iarnă alcătuiesc în prezent o categorie de produse foarte vastă, acesta fiind și unul dintre motivele principale care creează diverse confuzii în rândul șoferilor. Deși nu se poate vorbi despre o durată de viață standard a anvelopelor și chiar dacă experții recomanda înlocuirea lor după o perioadă de 5 ani, cert este faptul că această durată de viață poate fi prelungită cu încă vreo câțiva ani dacă șoferii respectă câteva reguli simple cu privire la stilul de condus care trebuie adaptat la condițiile meteo, dar și la modul de depozitare al anvelopelor odată cu trecerea sezonului rece”, explică Liviu Avram, administrator al unui magazin online cu anvelope.

1. Presiunea din interiorul anvelopelor

Sursa foto: www.csmonitor.com

Unul dintre aspectele neglijate de către șoferi este presiunea din interiorul anvelopelor. Acest lucru, aparent banal, are o influență majoră asupra duratei de viață a anvelopelor. Presiunea trebuie verificată periodic. Ea trebuie să corespundă cu valorile prescrise în cartea tehnică a mașinii.

2. Echilibrarea periodică a roților

Și echilibrarea periodică a roților poate să prelungească durata de viață a anvelopelor de iarnă. O roată neechilibrată duce la o uzură neuniformă, deci anvelopa se va uza mult mai rapid în anumite unghiuri. Dacă roata nu este echilibrată corespunzător, aceasta va fi supusă în mod automat la solicitări suplimentare care pot evident scurta durata de viață a anvelopelor.

3. Verificarea gradului de uzură a anvelopelor

În ceea ce privește siguranța, verificarea nivelului de uzură este esențială. Uzura este

Sursa foto: www.4tuning.ro

un proces care apare inevitabil pe orice tip de anvelopă, indiferent de calitatea sau brandul acesteia. O anvelopă slab calitativă va prezenta însă semne de îmbătrânire mult mai rapid decât o anvelopă de calitate și va trebui înlocuită. Uzura prematură a anvelopelor este cauzată de cele mai multe ori de stilul de condus neadaptat la condițiile de mediu. Frânarea bruscă, accelerarea rapidă, precum și virajele luate cu viteze mari reprezintă situații care duc la o uzură a prematură a anvelopelor.

4. Evitarea supraîncărcării mașinii

Mulți șoferi își supraîncarcă mașinile cu diverse obiecte, fără a lua în calcul faptul că acest obicei duce la o uzură prematură a cauciucurilor. O simplă depășire a greutății cu 20% peste limită maximă admisă, duce la o scurtare a vieții anvelopelor cu aproximativ 40%. Așadar, este de dorit să se evite pe cât posibil supraîncărcarea mașinii în mod frecvent .

5. Alegerea unui set de anvelope de calitate

Sursa foto: www.e-pneu.ro

Calitatea anvelopelor trebuie și ea luată în calcul. Dacă anvelopele sunt slab calitative, se uzează foarte repede și oferă performanțe reduse. Alegerea unui set de anvelope de calitate este o decizie înțeleaptă având, în vedere faptul că marii producători au reușit de-a lungul timpului să proiecteze anvelope de iarnă foarte rezistente și care pot face față cu brio uzurii. Alegerea unui set de anvelope de calitate poate ajuta șoferii să economisească pe termen lung.

6. Înlocuirea suspensiilor învechite

Starea proastă a suspensiilor pot determina o uzură prematură a anvelopelor. De cele mai multe ori, atunci când suspensiile sunt învechite, mașina vibrează în momentul deplasării, situație care trebuie evaluată cât mai curând posibil de către un service autorizat pentru a nu fi periclitată siguranța șoferului și a pasagerilor în momentul deplasării.

7. Modalitatea de depozitare a anvelopelor

Sursa foto: www.thehindubusinessline.com

Depozitarea are și ea un rol important. O greșeală destul de comună este aceea de a depozita anvelopele în aer liber pentru perioade mai îndelungate de timp. Această practică nu este una tocmai benefică pentru anvelope în situația în care, dacă nu sunt utilizate pentru o perioadă mai îndelungată de timp, pe suprafața anvelopelor depozitate în astfel de condiții vor apărea numeroase crăpături, denumite și crăpături meteo sau crăpături de ozon. Totodată, suprafața acestor anvelope devine foarte uscată, ceea ce duce la apariția crăpăturilor. Din acest motiv, anvelopele trebuie întotdeauna să fie depozitate într-un mediu răcoros, curat și uscat, de preferință undeva în interior.

8. Rotirea periodică a anvelopelor

O practică destul de comună, care poate duce la prelungirea duratei de viață a anvelopelor este aceea de a roti periodic anvelopele între ele. În cele mai multe cazuri, anvelopele nu se uzează uniform. Un exemplu clasic în acest sens sunt mașinile cu tracțiune față, acolo unde anvelopele montate pe axa din față sunt supuse unor solicitări mai mari decât cele dispuse pe axă din spate, deci acestea se uzează mai repede decât cele din spate, în situația dată. Prin rotirea anvelopelor, uzura va fi aproximativ uniformă, astfel că rezultatul final va fi o durată mult mai mare de viață anvelopelor.

9. Înlocuirea anvelopelor de iarnă cu cele de vară de îndată ce trece sezonul rece

Sursa foto: www.autozeitung.de

Anvelopele de iarnă au fost proiectate și create de către producători pentru a putea oferi siguranță și performanțe pe întreg parcursul sezonului rece.

“Mulți șoferi, cel mai probabil din comoditate, nu mai înlocuiesc anvelopele, astfel că circulă și vara cu pneuri pentru iarnă. Acest lucru din păcate este unul dăunător pentru anvelopele de iarnă din pricina temperaturilor ridicate. Anvelopele de iarnă sunt construite dintr-un cauciuc mai dur, menit să ofere performanțe atunci când pe partea carosabilă se regăsește un strat de zăpada sau gheață. Cauciucurile de iarnă însă sunt total nepotrivite pentru sezonul cald din pricina faptului că se uzează foarte repede. Pentru a putea prelugi durata de viață a pneurilor de iarnă, este important că acestea să fie utilizate numai pentru sezonul rece, pentru a nu le uza”, spune Liviu Avram.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Lasă un răspuns