Bucuresti, mobilitate urbana, sosele in loc de cai ferate ?

Tot vorbim despre mobilitatea urbana durabila, despre cele mai bune modalitati de a asigura tranportul public in Bucuresti si Ilfov, despre descongestionarea traficului si reducerea poluarii aerului.

Pe de alta parte, in ciuda acestor discursuri, suntem gata sa renuntam la transportul pe calea ferata, care ar putea duce la descongestionarea traficului si este nepoluant, in favoarea celui rutier. Cu cateva zile in urma, la intalnirea Asociatiei Municipiilor din Romania, primarul general Gabriela Firea anunta ca a cerut preluarea mai multor cai ferate de pe teritoriul Municipiului Bucuresti, pentru a fi dezafectate, terenul urmand a fi folosit pentru realizarea unor noi sosele si extinderea altora, deja existente.

In mod surprinzator, nici CFR Calatori nu pare interesata de dezvoltarea transportului urban si suburban pe calea ferata, in ciuda faptului ca Bucurestiul dispune de o centura feroviara si de cate o gara la fiecare 90° de jur imprejur. Spre exemplu, singurul tren urban din România, care circula intre Gara de Nord si Gara Obor din București, trecând pe la complexul comercial Dragonul Roșu, este o „fantoma”. Trenul circulă mai mult gol. Asta, in alte capitale europene, transportul feroviar este soluția pentru descongestionarea traficului.

Înainte de ora cinci dimineața, in Gara de Nord, la linia 9, este garată o garnitură formată dintr-o locomotivă și două vagoane etajate. Este „trrenul de Dragon”, cum îi spun initiatii. Pentru cei neinitiati, este vorba depsre un tren care, plecand din Gara de Nord, deci din centrul orasului, ajunge în Gara Obor, trecând pe la Halta Pantelimon Sud, care a fost construită special pentru complexul comercial Dragonul Roșu, acum cativa ani.

Pe tabela de plecari din Gara de Nord, sunt afisate numarul trenului si ora de plecare, insa nu si destinatia. Asa ca, daca nu stii despre ce este vorba habar nu ai ca poti lua un tren care traverseaza rapid una dintre cele mai aglomerate zone ale Bucurestiului, cea de nord – nord-est.
Desi te-ai astepta ca trenul sa fie plin de amatori de chinezarii, care merg sa-si umple papornitele din complexul comercial din estul Bucurestiului, doar vreo trei-patru persoane bantuie ca fantomele prin vagoanele goale.

In opt minute ajungi de la Gara de Nord la Gara Băneasa.
Trenul pleaca la 4.45, fără nicio întârziere față de Mersul Trenurilor. Garnitura se pune în mișcare și prinde viteză, pentru ca linia este modernizată, făcând parte din Magistrala 800 București-Constanța. După numai opt minute urmează prima oprire, la Gara Băneasa. Un asemenea timp nu poti sa scoti nici cu masina personala, nici in afara orelor de varf.
Având în vedere faptul că zona este înțesată de clădiri de birouri și ca nu există acces cu metroul, „trenul de Dragon” ar fi trebuit sa fie plin de corporatisti. Numai ca acestia nu vin la birou atat de devreme, iar, mai tarziu, nu mai exista nici un tren pe aceasta relatie.

Dupa oprirea in Gara Baneasa, trenul fantoma pornește din nou, prinde peste 100 km/oră și, peste doar 11 minute, ajunge tocmai în halta Pantelimon.
Și de aici trenul ar putea sa plece plin de navetiști. Dar, cum nu este nici cinci și jumătate, nu se urcă decât vreo trei rataciti care încep programul foarte devreme în București, probabil.
După plecare, trenul oprește din nou, dupa numai patru minute, în halta Pantelimon Sud, la complexul comercial Dragonul Roșu, iar apoi, la 5.41 ajunge în Gara Obor. De aici, vagoanele intră în compunerea trenului Regio, mai pe romaneste personal care pleacă spre Constanța, la 06:25. Si, astfel, descifram misterul acestui tren fantoma atat de matinal. De fapt, este vorba despre faptul ca CFR Calatori duce o lipsa acuta de vagoane si locomotive. Vagoanele care compun „trenul de Dragon” nu pot fi „blocate” doar pentru aceasta relatie Bucuresti Nord – Obor. Asa ca avem doar aceasta cursa matinala, care se plimba aproape fara calatori.

Cum e in tarile de larga respiratie democratica? In vreme ce la noi CFR Calatori nu poate asigura o garnitura pentru acest transport urban, iar Municipalitatea vrea sa preia reteaua de cai ferate din oras, pentru a o desfiinta si a construi strazi, la Londra, spre exemplu, sute de trenuri strabat, zilnic, orasul, pe reteaua National Rail sau pe Overground, adica, pe romaneste, la suprafata. Si RER-ul, Reseau Express Regional, strabate Parisul prin subteran, pentru a iesi la suprafata in suburbii, si asigura o legatura rapida si civilizata cu intreaga zona suburbana a marii metropole franceze.

Mobilitate urbana durabila de Bucuresti… De vreo zece ani incoace, diversi ministri care au ocupat portofoliul transporturilor au tot lansat si relansat ideea folosirii retelei de cai ferate din Bucuresti pentru transportul urban si suburban de calatori. Potrivit acestor promisiuni neimplinite, ar fi urmat sa se introduca trenuri de calatori intre Gara Progresul si Gara de Nord, trecand prin Magurele, unde ar fi preluat personalul de la maretul hub de dezvoltare de acolo, precum si intre Gara de Nord si Pantelimon. Desigur, ar fi urmat sa se construiasca si noi peroane, pe parcursul acestui traseu. Unul dintre ele ar fi urmat sa fie amplasat la bariera de la Petricani, pentru ca trenurile sa-i preia pe corporatistii din Pipera, spre exemplu. Acest din urma exemplu ne poate arata dimensiunea problemelor de trafic pe care le poate rezolva transportul feroviar. Imaginati-va cohortele de corporatisti, care traverseaza, zilnic, orasul cu mașinile personale si se blochează in centru si, apoi, in Pipera, la venirea si plecarea de la birouri, care ar putea ajunge rapid, comod, fara aglomeratie si fara stres, la serviciu, dimineata la ora 09:30, si ar putea pleca spre casa.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Lasă un răspuns