Ascultă Radio București FM Live

Bucureștiul blocat în trafic

Bucureștiul blocat în trafic

Articol de Mircea Apostolescu, 16 martie 2018, 09:58

Dacă planificăm orașe pentru mașini, vom avea mașini, dacă planificăm un oraș pentru oameni, vom avea oameni.

”Dezvoltarea infrastructurii rutiere, investițiile publice în supralărgiri, pasaje sau artere noi, nu duc decât la sporirea numărului de mașini, deoarece oamenii vor fi încurajați să își cumpere mașini și să le folosească tot mai mult. Dacă dorim o mobilitate urbană durabilă, va trebui să echilibrăm avantajele pe care le oferim modurilor de transport, adică să reducem spațiul acordat traficului cu mașinile personale și să acordăm mai mult spațiu și mai multe investiții transportului public, bicicliștilor și pietonilor”, spune Marian Ivan de la OPTAR.

El spune și că ”infrastructura pentru mașini este construită în mare măsură din banii celor care se deplasează cu transportul public, cu bicicleta sau pe jos”.

La rândul său, Ștefan Roșeanu, specialist în mobilitate, consideră că ”marile artere de circulație dezvoltate pentru a permite un flux cât mai mare de mașini despart orașul, rup atât țesutul urban cât și organismul social, dând naștere unor zone dezvoltate și unor zone defavorizate. Un foarte bun exemplu este marele bulevard circular periferic al Parisului, unde se vor investi 4,5 miliarde de euro pentru a recrea legăturile între cartierele din interiorul și din exteriorul acestui inel”.

”Fluidizarea traficului, așa cum este ea concepută în prezent, nu înseamnă altceva decât favorizarea modului de transport cu mașina individuală și, prin urmare, aduce un aflux tot mai mare de mașini, generează blocarea transportului public și a celui pietonal sau cu bicicleta și, în final, blocarea Bucureștiului”, este de părere Marian Ivan.

”Singura variantă care poate duce la o mobilitate urbană durabilă este aceea de a prioritiza transportul public. Numai astfel cei care acum călătoresc cu mașina personală vor alege autobuzul, troleibuzul sau tramvaiul”, spune șeful de la OPTAR.

Dar nu poate fi vorba despre mobilitate urbană durabilă atâta timp cât nu îți poți planifica călătoria, pentru că nu știi când va sosi în stație mijlocul de transport. Timpii mari de așteptare în stații și aglomerația din mijloacele de transport sunt cauzate de faptul că acestea stau blocate în traficul general și circulă în șir indian, câte patru, cinci sau chiar mai multe unul după altul.

Se împlinește aproape un an de la încercarea eșuată a Primăriei Capitalei, din 18-22 mai anul trecut, de a introduce banda unică RATB pe traseul Pod Băneasa – Fântâna Miorița și crearea de culoare unică pentru transportul public a fost abandonată.

”O altă problemă fierbinte a Bucureștiului este cea a locurilor de parcare. Niciodată nu vom putea asigura locuri de parcare pentru toate mașinile, dacă politica publică va rămâne aceea de a încuraja traficul cu mașinile personale. Numai anul trecut, în București au fost înmatriculate circa 180 de mii de mașini. Niciodată nu vom putea să asigurăm un loc de parcare de origine și altul la destinație nici măcar pentru aceste mașini”, consideră Marian Ivan.

”Parcarea trebuie taxată și numai cei care își permit să plătească un loc de parcare la valoarea ei reală, ar trebui să circule cu mașinile în București. Numai așa investitorii privați vor veni să construiască parcări inteligente care ocupă mai puțin din spațiul public în București”, a declarat șeful de la OPTAR.

Actualitate luni, 19 mai 2025, 13:41

Un alpinistul român a murit pe vârful Lhotse din Nepal

Un alpinist român şi unul indian au murit în Nepal, în timpul unei ascensiuni pe vârful Lhotse, cel de-al patrulea ca mărime din lume, conform...

Un alpinistul român a murit pe vârful Lhotse din Nepal
Actualitate luni, 19 mai 2025, 12:11

Peste 200 autori de infracţiuni prinşi în flagrant de structurile operative

Peste 200 autori de infracţiuni prinşi în flagrant de structurile operative În ultimele 24 de ore: Peste 4.000 intervenţii operative pentru...

Peste 200 autori de infracţiuni prinşi în flagrant de structurile operative
Actualitate luni, 19 mai 2025, 12:02

Superliga: Rapid – CFR Cluj, ultimul „dans” al lui Cristian Săpunaru în Giulești. „Alb-vișinii” luptă pentru obținerea unui loc european înspre finalul ediției actuale de play-off

Marius Șumudică încă speră să prindă cupele europene Giuleștenii au șanse minime de a termina sezonul pe poziția a patra a Superligii și,...

Superliga: Rapid – CFR Cluj, ultimul „dans” al lui Cristian Săpunaru în Giulești. „Alb-vișinii” luptă pentru obținerea unui loc european înspre finalul ediției actuale de play-off
Actualitate luni, 19 mai 2025, 11:44

ISUBIF: Incendiu la o hală pe Bd. Basarabia, sector 3

Pompierii intervin pentru stingerea unui incendiu care se manifesta la o hala, cu posibilitate de propagare la alta hala. Arderea se manifesta la...

ISUBIF: Incendiu la o hală pe Bd. Basarabia, sector 3
Actualitate luni, 19 mai 2025, 10:25

VIDEO| Ce este medicina narativă?

Ce înseamnă medicina narativă? Cât de importantă este comunicarea clinică medic-pacient? Acestea sunt temele predate studenților la Facultatea...

VIDEO| Ce este medicina narativă?
Actualitate luni, 19 mai 2025, 06:42

Vreme instabila

Vremea continua sa se incalzeasca in Capitala. Cerul va fi variabil dar dupa- amiaza se va innora si este posibil sa ploua in averse cu descarcari...

Vreme instabila
Actualitate luni, 19 mai 2025, 00:50

Cum să… recunoaștem anxietatea sau depresia la copilul nostru? VIDEO

Tăcerea adolescentului nu e întotdeauna normală. Retragerea și lipsa comunicării pot fi semne ale unei probleme reale, nu doar „toane”....

Cum să… recunoaștem anxietatea sau depresia la copilul nostru? VIDEO
Actualitate duminică, 18 mai 2025, 21:39

Rezultate OFICIALE: Nicușor Dan este Președintele României!

Update 19 mai, ora 5: Nicusor Dan este presedintele Romaniei. După centralizarea voturilor de la toate sectiile de votare candidatul independent la...

Rezultate OFICIALE: Nicușor Dan este Președintele României!