Si totusi se poate!
Articol de Cosmin Boroiu, 27 august 2013, 15:30 / actualizat: 4 iunie 2014, 15:38
Incasarile Greciei din turism au crescut in luna iunie 2013 cu 21% fata de aceeasi luna anului trecut, la 1,59 miliarde de euro, confirmand previziunile ca turismul va fi un motor de sustinere a economiei tarii, pentru care se prevede o scadere de ansamblu de 4% in acest an.
Conform Bancii Nationale a Greciei pe intreg primul semestru 2013 incasarile din turism au fost de 3,32 miliarde de euro, cu 18% mai mult fata de primul semestru din 2012.
Sa facem recapitularea: intr-o tara aflata in profunda criza economica, parte a zonei monedei unice euro care este in scadere in ansamblul ei, turismul este in crestere puternica.
Si nu e vorba de cateva procente acolo…
In timp ca Banca Greciei anunta cifrele de mai sus, patronatele romanesti din turism – si hotelierii si agentii de turism – dadeau un comunicat in care explicau ca, din cauza crizei economice, incasarile din 2013 sunt deja mai mici decat cele din 2012 si se prevede ca vor fi mai mici pana la sfarsitul anului.
Oamenii nu mai au bani, cei care mai au ceva bani se gandesc de doua ori inainte sa-i cheltuiasca, iar cand cheltuiesc evita sa o faca pe produse „de lux”, cum sunt vacantele.
Rationament rezonabil, dar nici pe departe suficient. Exemplul Greciei este o dovada ca bani exista, ca oamenii sunt dispusi sa-i investeasca chiar si in „capricii” cum sunt vacantele.
Cu o conditie: ei sa fie siguri ca ceea ce cumpara este de buna calitate, iar vanzatorul sa stie sa-si faca publicitate si sa ofere calitatea asteptata.
Turismul este o industrie, si ca orice industrie, ca sa fie rentabila trebuie ca toate componentele sa fie incluse intr-un „flux tehnologic”.
De la soferul care stie ca trebuie sa transporte turistii prompt si intr-un autocar climatizat, la proprietarii de restaurante care stiu ca trebuie sa aiba mesele curate, meniul bogat si muzica in surdina, la inchirietorii de ATV-uri care stiu ca trebuie sa aiba preturile decente si pana la hotelierii care stiu ca zambetul la receptie, televizoarele functionale in camere si serviciul impecabil la piscina sunt esentiale, absolut toti sunt constienti ca fac parte dintr-un lant in care o singura veriga defecta duce daca nu la blocarea fluxului, oricum la o functionare proasta.
Concurenta exista, bineinteles, la fel si cautarea profitului, dar in Grecia – ca si in Spania, in Italia, in Franta – hotelierii, proprietarii de discoteci, inchirietorii de sezlonguri pe plaja, proprietarii de magazine, turoperatorii, dar si autoritatile locale se simt si se comporta ca o echipa.
Au un interes comun si colaboreaza si se ajuta in primul rand ei intre ei. Inainte de a cere ajutor, sau ajutoare, de la guvern.
De Rasvan Roceanu