Unde facem autostrada?
Articol de , 3 octombrie 2014, 19:15 / actualizat: 4 octombrie 2014, 8:13
Masterplanul de transport acum in discutie dupa ce a fost aprobat de Uniunea Europeana – cu recomandari, e adevarat – incinge din nou spiritele in deja prea lunga disputa pe tema autostrazii care va traversa Carpatii si care – conform guvernatorului BNR Mugur Isarescu – ar fi una din conditiile pentru ca noi sa aderam fara frica la zona euro.
Foarte vocalii sustinatori ai autostrazii Pitesti-Sibiu se prevaleaza de faptul ca respectivul tronson face parte din Coridorul IV transeuropean, care are “binecuvantarea” – scriptica si financiara – a Bruxelles-ului.
Cum Bruxelles-ul a devenit noua “Poarta” de la care Romania trebuie sa obtina aprobare pentru tot ce decide, ce face si chiar ce gandeste, a pune in asteptare recomandarile elaborate in Cladirea Berlaymont, in favoarea altor proiecte a ajuns sa fie considerat un pacat cel putin capital.
Vizibil pus in inferioritate de atacurile concertate si foarte bine mediatizate, guvernul incearca, timid si neindemanatic, sa justifice prioritatea pe care o acorda traseului Comarnic-Brasov-Sibiu prin faptul ca DN1 este cea mai aglomerata sosea din tara.
Fals! striga prima tabara, care avanseaza crifra de 55.000 de autovehicule care, chipurile, parcurg in fiecare zi drumul dintre Pitesti si Sibiu.
Problema: aritmetica elementara ne arata ca daca cifra de 55.000 ar fi reala asta ar insemna ca pe Valea Oltului circula un camion sau automobil la fiecare trei secunde, pe fiecare sens de mers. Adica ar exista trafic “bara la bara” 24 de ore din 24 si 7 zile din 7.
Mai nou, ministrul Ioan Rus a amintit ca autostrada Pitesti-Sibiu ar face legatura intre zone locuite de 500.000 de oameni, in vreme ce Sibiu-Brasov-Ploiesti ar conecta intre ele zone locuite de 2 milioane de oameni. In plus, oricine a circulat pe Valea Prahovei stie ca intre Comarnic si Brasov viteza medie de deplasare este, de departe cea mai scazuta.
Sunt argumente pe care cealalta tabara probabil ca nu le va lua in consideratie.
Se spune ca polemica este buna pentru ca duce la progres. In fond, judecand la bunul simt, oricare dintre cele doua solutii va fi adoptata, nu poate decat sa fie bine, toata lumea va avea de castigat
Din pacate experienta anilor post-comunisti ne-a invatat ca, la noi, polemica duce pur si simplu la blocaj.
de Rasvan Roceanu