Planul de măsuri privind calitatea aerului pus în dezbatere publică de către Primăria Municipiului București
Articol de Stefania Grigore, 13 noiembrie 2014, 15:05 / actualizat: 13 noiembrie 2014, 16:46
Dacă va fi adoptat de catre consilierii municipali, Planul de măsuri privind calitatea aerului ar urma să acționeze pe trei direcții majore de reducere a poluării. Este vorba despre diminuarea poluării provenind din traficul auto, diminuarea poluării generate de către santierele din București și despre păstrarea spațiilor verzi ale orașului.
Un set important de măsuri propus de catre Planul privind calitatea aerului se refera la reducerea emisiilor poluante din transport, deoareve acestea reprezintă circa 70% din totalul surselor ce contribuie la poluarea aerului. Măsurile își propun atât reducerea volumului de autovehicule care circulă zilnic in București, cât și reducerea ambuteiajelor. Această din urmă componentă poate fi realizată cu costurile cele mai mici, prin implementarea sistemului de management al traficului in cât mai multe intersecții si pe cât mai multe artere, susține Ion Dedu, seful Direcției de Infrastructură și Transporturi a Primariei Capitalei.
Potrivit lui Dedu, reducerea volumului de autovehicule care se află in traficul bucureștean va avea in vedere in special cele aproximativ 200 de mii de mașini care vin zilnic din afara Capitalei. Seful de la Infrastructură spune că, prin prioritizarea și dezvoltarea transportului public, mulți bucureșteni , dar și mulți dintre cei care lucrează in București ar putea fi convinși să renunțe la mașina personală.
Planul privind calitatea aerului prevede și masuri mai radicale, precum taxarea mai ridicată a parcărilor din centru, introducerea unui sistem de vignete, cu tarif diferentiat, in funcție de zonele orașului, descurajarea deținerii celei de-a doua mașini pe familie, prin taxarea suplimentară, sau taxarea impozitarea autovehiculelor nu doar in funcție de capacitatea motorului, ci și in funcție de gradul de poluare pe care îl generează.
Planul mai prevede și innoirea flotei de autobuze a RATB, prin achizitionarea de vehicule Euro 6, in locul celor Euro 3 din prezent, dar și mărirea numărului de troleibuze și scaderea ponderii autobuzelor in transportul public.
Pe de altă parte, municipalitatea ar urma să ofere facilități in ceea ce privește achiziționarea de autovehicule hibrid.
In ceea ce privește spațiile verzi, Planul de măsuri privind calitatea aerului prevede nu doar protecția spațiilor verzi existente, ci și reimpadurirea zonei din nordul Capitalei. De asemenea, ar urma să fie realizat un inventar al terenurilor virane, pentru va proprietarii acestora să fie obligați sa se conformeze hotărârilor de Consiliu General care privind inierbarea și îngrădirea spațiilor virane.
Nici șantierele nu scapă atenției planului de măsuri privind calitatea aerului. Dacă va fi adoptat de catre consilierii municipali, obligațiile de mediu vor fi înscrise în contractele constructorilor care execută lucrări pentru autoritățile publice. Acestia vor fi obligați și să constituie o garanție de mediu, care sa poată fi executată in vazul in care constructorii nu ar spală rotile camioanelor, spre exemplu. Pentru a controla nivelul noxelor generate de catre șantiere, ar urma să fie înființat un corp de control, care s-ar putea numi „Poliția Șantierelor” . Acest organ de control ar urma să inspecteze toate șantierele din București.
Dan Trifu, reprezentantul ONG-urilor de mediu reunite in „Platforma pentru București” spune ca majoritatea măsurilor prevazute in plan sunt bune si trebuie aplicate urgent, fiind preluate de la ONG-urile de mediu. Trifu susține, însă, că nu trebuie promovate construirea de pasaje și de parcări in centrul Bucureștiului, deoarece astfel va fi atras un trafic și mai intens .
Desigur, proiectul trebuie să fie adoptat de către Consiliul General al Municipiului București. Planul de măsuri vine ca răspuns la scrisoarea de infregement trimisă de către Comisia Europeană, la sfârșitul lunii septembrie, tocmai pentru poluarea aerului. Comisia Europeană cerea prin scrisoarea de infregement adoptarea de măsuri concrete și cuantificabile in ceea ce privește calitatea aerului.
Ioana Suteu, reprezentanta Directiei de Mediu a PMB:
Ion Dedu, seful Directiei de Infrastructura si Transporturi a PMB
Dan Trifu, de la Asociatia Ecocivica:
Autor: Mircea Apostolescu