Nimic despre politica
Articol de , 18 noiembrie 2014, 19:04
România, a ocupat locul 2 în UE, la creşterea numărului înmatriculărilor de autoturisme noi în luna octombrie, conform datelor publicate astazi de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) si citate de Reuters.
La randul sau, Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule din Romania (APIA) a anntat ca luna octombrie a fost a 16-a luna consecutiva de crestere a vanzarilor pe piata romaneasca in raport cu aceeasi luna a anului precedent. Pe ansamblul primelor 10 luni din acest an vanzarile de automobile au crescut cu 24,2%. In paralel, tot pe primele 10 luni, a scazut raportul dintre masinile noi si cele vechi inmatriculate in Romania, de la 4 masini vechi pentru una noua, cat a fost in 2013, la 3 masini vechi pentru una noua, in acest an.
APIA continua sa ceara guvernului sa impuna taxe care sa descurajeze importul de masini de ocazie din Occident, dar nu cred ca guvernul are vre-o marja de manevra, avand in vedere normele europene care interzic sa fie puse taxe (TVA, impozite, taxe de prima inmatriculare, etc.) mai mari pentru masinile vechi decat pentru masinile noi.
Cresterea vanzarilor de autovehicule nu inseamna, insa, si cresterea productiei nationale. Pe primele 10 luni din acest an in tara noastra s-au fabricat 329.400 de autovehicule, cu 4,1% mai putine decat in aceeasi perioada din 2013. Vedeta productiei a fost Dacia Duster, cu peste 142.000 de unitati produse, iar pe locurile urmatoare sunt Dacia Logan (putin sub 69.000), Fordul BMax(peste 45.000), Sandero (aproape 38.000) si Loganul MCV (39.000 de unitati produse).
Romanii cumpara in continuare cu predilectie Loganuri, apoi Sandero si Duster. Masinile de import cele mai cumparate de romani in primele 10 luni au fost Skoda Octavia si Skoda Rapid.
Si pentruc a tot am vorbit de masini, tot astazi guvernul a aprobat, in fine, normele de aplicare a OUG pentru programul Prima Masina care, asa cum trebuie amintit, se refera la prima masina NOUA achizitionata. Altfel spus, in program se pot inscrie si cei care au cumparat pana acum numai masini de ocazie, oricate au avut.
Fata de ceea ce stiam pana acum cateva zile s-a schimbat doar durata maxima a creditului, care a fost redusa de la 7 ani la 5 ani. In rest conditiile sunt neschimbate, adica pentru cei de 35 de ani si mai putin ce cere doar un avans de 5%, iar statul garanteaza 50% din credit, in vreme ce pentru cei de 36 de ani si peste se cere unavans de 10% iar statul garanteaza 40% din credit. Bineinteles ca trebuie ca solicitantul sa dea o declaratie pe propria raspundere ca nu a mai avut pana acum nicio masina NOUA, si mai trebuie sa nu aiba datorii la stat si nici restante la banci.
Prima Masina incepe la numai cateva zile dupa ce am aflat oficial ca avem, in premiera in ultimii ani, o noua autostrada completa, de peste 100 de kilometri.
Desi stirea a trecut aproape ignorata din cauza febrei electorale vineri, 14 noiembrie, a fost deschis circulatiei si tronsonul 3 din autostrada Sibiu-Orastie, lung de 22 de kilometri, cel care s-a tot lovit de probleme cu alunecarile de teren. Ca urmare, de-acum putem circula fara oprire de la Sibiu la Deva, pe 126 de kilometri, pentru ca tronsonul Deva-Orastie a fost terminat de anul trecut.
In fine, dar nu cel mai putin important, tot vineri ministrul transporturilor, Ioan Rus a anuntat ca s-a incheiat perioada de depunere a ofertelor pentru drumul expres Sibiu-Pitesti. Rus a spus ca s-au primit 6 oferte, dar nu au fost facute publice numele celor 6 companii ofertante.