CFR incepe sa nu mai fie gaura neagra a economiei
Articol de , 25 noiembrie 2014, 15:24
CFR SA, CFR Călători şi CFR Marfă nu vor mai fi Cenuşăreasa Ministerului Transporturilor, a declarat, astazi, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, într-o conferinţă de presă.
“Pot să spun la analiza la nouă luni, unele chiar la 10 luni, că rezultatele economico – financiare ale acestor companii s-au îmbunătăţit considerabil. Pot să afirm că toate companiile CFR – Marfă, Călători, Infrastructură – nu vor mai fi Cenuşăreasa în Ministerul Transporturilor din mai multe motive”, a spus Rus.
Companiile din subordinea ministerului au înregistrat un trend pozitiv în activitatea curentă, rezultatul operaţional raportat la activitatea curentă înregistrând creşteri substanţiale la CNADNR, cu 17%, CFR Marfă, cu 22,69%, CFR Călători, cu 26%.
Aceste rezultate au fost posibile prin aplicarea unor programe de reducere a costurilor în special la CFR Marfă cu 12,45%, la CFR Călători cu 4,37%, la Administraţia Porturilor Maritime Constanţa cu 7,25%. În paralel, au fost gestionate prudent arieratele şi datoriile în special la companiile cu probleme în managementul arieratelor.
Potrivit lui Rus, CFR Infrastructură şi-a redus nivelul arieratelor şi al datoriilor cu 50,53% faţă de aceeaşi perioadă din 2013, în condiţiile în care acestea se ridicau la 1,490 milioane de lei în septembrie 2013, iar acum sunt de 737 milioane de lei.
În ceea ce priveşte CFR Călători, ministrul Transporturilor a afirmat că această companie nu are în prezent datorii la bugetul statului, arieratele s-au redus cu 60,5%, în primele 9 luni, veniturile au crescut cu 19,54%, indicatorul călători expediaţi a crescut cu 15%, productivitatea muncii a urcat cu 24%, iar cheltuielile au fost diminuate cu 13%.
Şi CFR Marfă a înregistrat rezultate bune, în condiţiile în care volumul de tone expediate a crescut cu 6,9%, cheltuielile din exploatare au scăzut cu 12,4%, iar cota de piaţă a urcat de la 54% la 58% pentru mărfuri transportate.
“In 2015 CFR Marfa va deveni o companie care va arăta ca fiind bancabilă, având o valoare a acţiunilor crescută, astfel încât procesul de privatizare a unei astfel de societăţi va avea o cu totul altă conotaţie în piaţă decât cea despre care am discutat anul trecut. Încep să cred că este posibilă o privatizare în condiţiile în care statul român şi ministerul în sine sau compania să câştige mult mai mulţi bani pentru că este în situaţia de a avea valoare de piaţă” a mai afirmat Ioan Rus
Privatizarea CFR Marfa este ceruta insistent de creditorii internationali ai Romaniei.