Despre credite, depozite, bugete si transporturi
Articol de , 25 noiembrie 2014, 19:20
La sfarsitul lunii octombrie, romanii persoane fizice aveau credite in moneda nationala in valoare totala de 39 de miliarde de lei, anunta Banca Nationala a Romaniei. La aceeasi data, creditele in valuta ale romanilor se ridicau la 61 de miliarde echivalent lei.
Banca Nationala tot insista ca bancile comerciale sa relaxeze conditiile de creditare in lei, pentru ca oamenii si firmele sa poata lua mai usor credite si astfel sa se relanseze economia. Cel putin le creditele in lei eforturile par sa dea roade: la 31 octombrie anul acesta creditele in lei ale populatiei se ridicau la 39 miliarde de milioane lei, cu 14% mai mult decat in urma cu un an, iar creditele in lei ale firmelor ajungeau la 53 de miliarde de lei, cu 3,8% mai mult decat acum un an.
Si politica de descurajare a creditarii in valuta a functionat, dovada ca BNR a inregistrat o scadere a nivelului creditarii in valuta de 10% intr-un an pentru persoanele fizice si de 11% pentru persoane juridice.
Desi Mugur Isarescu se temea ca dobanzile mici la depozite date de banci va descuraja economisirea, asta nu s-a intamplat. La 31 octombrie depozitele populatiei in moneda nationala erau de 82 de miliarde, cu 4,2% mai mult decat acum un an, iar depozitele firmelor erau de 60 de miliarde, cu aproape 10% mai mult decat acum un an.
Este o dovada ca scaderea dobanzilor de depozitele in lei (care sunt acum intre 3,5 si 4% la 12 luni) nu a descurajat economisirea. Este adevarat ca si inflatia, de numai 1,5%, este reconfortanta.
Aceeasi situatie este si la economiile in valuta. Depozitele in valuta ale populatiei se ridica la echivalentul a 50 miliarde de lei, cu 3% mai mult decat acum un an, desi dobanzile la depozitele in euro sunt de cel mult 2,75%-3% pe 12 luni.
Vorbind de euro, OEDC a anuntat astazi ca zona euro (in care noi ne tot straduim sa intram!!!), reprezinta un pericol pentru economia mondiala.
Spre supararea Germaniei, care tine cu dintii de austeritatea bugetara, OECD da dreptate Frantei si Italiei, care vor cheltueli de la stat mai mari pentru relansarea economiei.
Germania continua, insa, sa doreasca sa controleze totul in UE. Ministrul german de finante, Wolfgang Schäuble a afirmat, ieri, ca ar vrea ca Bruxelles-ul sa aiba drept de veto asupra bugetelor nationale ale tarilor care nu respecta limitele disciplinei bugetare si a precizat ca o propunere in acest sens va fi discutata la summit-ul UE de luna viitoare.
Schäuble vizeaza direct Franta, care a anuntat ca va avea anul viitor un deficit mult mai mare decat limitele impuse de zona euro, dar il pune si pe comisarul european pentru afaceri economice, Pierre Moscovici (care este francez!) intr-o situatie cvasi-imposibila.
In schimb, ministrii romani se arata mult mai optimisti.
Astazi, ministrul transporturilor, Ioan Rus, a anuntat ca CFR in general si CFR Marfa in special, nu mai sunt o gaura neagra a economiei. În ceea ce priveşte CFR Călători, ministrul a afirmat că această companie nu are în prezent datorii la bugetul statului, arieratele s-au redus cu 60% în primele 9 luni, veniturile au crescut cu aproape 20%, numarul de călători a crescut cu 15%, productivitatea muncii a urcat cu 24%, iar cheltuielile au fost diminuate cu 13%.
Şi CFR Marfă a înregistrat rezultate bune: volumul de tone expediate a crescut cu aporape 7%, cheltuielile din exploatare au scăzut cu 12%, iar cota de piaţă a urcat la 58%.
Speranta declarata a lui Ioan Rus este ca atunci cand guvernul va trebui, totusi, sa privatizeze CFR Marfa, asa cum cere FMI, sa obtina un pret mult mai bun decat daca ar privatiza o companie cu pierderi.
Situatia se redreseaza si la TAROM, dar ministrul transporturilor tot nu este multumit. El a recunoscut ca transportatorul aerian national a realizat la 9 luni venituri cu 5% peste perioada similară din 2013 , a avut cu 3% mai multi pasageri si a avut cu 4% mai multe curse. Cu toate acestea, Ioan Rus considera ca “in acest moment, cu siguranţă, managementul pe care îl avem la TAROM nu este cel mai fericit”.
TAROM este o veche arena de lupta pentru Ministerul Transporturilor,care, pe vremea lui Relu Fenechiu, a facut totul ca sa-l indeparteze de la conducere pe managerul privat Christian Heinzmann, sustinut de Victor Ponta. Iata ca spiritele nu par a se fi calmat nici sub mandatul lui Ioan Rus.
In fine, dar nu cel mai putin important, tot astazi si tot de la ministrul transporturilor am aflat ca nu trebuie sa ne facem griji in ce priveste viitorul metroului bucurestean. Dupa afirmatiile lui, în următorii patru ani metroul va ajunge să aibă spre un milion de călători pe zi si va deveni o companie extrem de stabila financiar.
Mai mult decât atât, Metrorex avea fi în următorii patru ani cea mai modernă reţea de metrou din Europa, a mai declarat Ioan Rus, care a tinut sa precizeze si ca magistrala Drumul Taberei se va termina la timp.