Anul 2015 pare a fi unul cu dificultăți bugetare pentru PMB
Articol de Stefania Grigore, 22 ianuarie 2015, 12:13
Anul trecut, după o ședință maraton, consilierii municipali au adoptat, la miezul nopții, un buget ce preconiza venituri de circa 4,6 miliarde lei, adică aproximativ un miliard de euro. Din acești bani, numai 2% il reprezentau încasările proprii ale Primărie Capitalei, din taxe de concesiune, chirii și taxe de înmormântare, restul provenind din cotele defalcate din impozitul pe venit, repartizate de către Ministerul de Finanțe.
Aproape un sfert din bugetul Municipalitatii, peste un miliard de lei, a fost prevăzut pentru plata subvențiilor la serviciul public de alimentare cu energie termică, RADET, și la serviciul public de transport, RATB.
Anul 2014 s-a încheiat cu o rectificare bugetară negativă de 900 de milioane lei, pe care Primarul Capitalei Sorin Oprescu a pus-o pe seama faptului că Ministerul de Finanțe ar fi redus drastic cotele defalcate din impozitul pe venit repartizate Bucureștiului.
Anul acesta, Primăria Capitalei ar trebui să aloce cel puțin un miliard de lei, ca și anul trecut, pentru subvențiile la căldură și la transport. Suma ar putea să nu fie suficientă, deoarece ELCEN a scumpit gigacaloria cu 5%, iar Edilul Capitalei i-a asigurat pe bucureșteni că Primăria va acoperi, prin subvenție, cresterea de tarif, pe timpul iernii.
In același timp, Municipalitatea are in derulare investiții de Infrastructură, de mari dimensiuni, care trebuie finanțate în continuare și dintre care unele ar trebui să se finalizeze, anul acesta.
Astfel, lucrările de modernizare ale Șoselelor Iancului și Pantelimon costă, in total, 140 milioane de euro și ar trebui să se încheie anul acesta.
Lucrările la pasajul auto subteran de la Piața Presei se vor incheia in aprilie și costă 60 de milioane de euro.
Pasajul de la Piața Sudului ar trebui și el dat in folosință, la finele acestui an, și costă peste 28 de milioane de euro.
Banii provin in proporție de 70% din fonduri europene, dar Primăria Capitalei trebuie să asigure partea sa de cofinanțare plus plata facturilor, urmând ca banii să fie decontati ulterior de către Uniunea Europeană.
De asemenea, Municipalitatea trebuie să asigure finanțarea investiției începute in zona Ciurel, construirea podului hobanat care va lega Splaiul Independenței de Șoseaua Virtuții, traversând Dâmbovița. Podul ar putea fi gata la sfârșitul anului, dar lucrările sunt executate doar in proporție de 10% și ar mai trebui plătite și exproprierile necesare, in valoare de peste 5,5 milioane de euro, potrivit Proiectului de Hotărâre privind declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată situate pe amplasamentul lucrării de utilitate publică ” Penetratie Splaiul Independenței – Ciurel – Autostrada București- Pitești” intre strada General Petre Popovat și strada Amilcar C. Sandulescu-Etapa I. Proiectul nu a primit însă votul consilierilor municipali.
In fine, până la finele anului, trebuie finalizată și Penetratia Nicolae Grigorescu – Splai Dudescu, care costă și ea circa 20 de milioane de euro.
Asta ca să nu mai vorbim despre demararea unor noi investiții, precum construcția Salaii Polivalente și modernizarea Patinoarului Mihai Flamaropol, din incinta Complexului Lia Manoliu, construcția pasajului pietonal subteran de la Piața Română, amenajarea benzilor proprii pentru mijloacele de transport RATB, lucrările pentru largirea Șoselei Fabrica de Glucoză și cele pentru largirea Prelungirii Ghencea.
Toate acestea in condițiile în care surse din Primăria Capitalei spun că se așteaptă la un buget cu circa 30% mai mic decât cel de anul trecut. Diminuarea bugetului ar urma să se datoreze tot repartizării unor sume mai mici din cotele defalcate din impozitul pe venit de către Ministerul de Finanțe, spun aceleași surse.
Text: Mircea Apostolescu