Autostrazile (master)planurilor noastre
Articol de , 28 ianuarie 2015, 18:46
Nici in 2015 nu vor fi incheiate complet lucrarile la autostrada A3 Bucuresti-Poiesti, conform anuntului facut de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale si citat de Ziarul Financiar.
Terminarea oficiala a lucrarilor la A3 nu este posibila decat dupa ce va fi dat circulatiei si ultimul tronsonul, in lungime de 6 kilometri si jumatate, intre Bucuresti si Soseaua de Centura.
CNADNR estimeaza ca de-abia in 2016 vor fi dati in functiune circa 3 kilometri din cei 6,5 ramasi. Este vorba de tronsonul cuprins intre pasajul de peste Soseaua de Centura si strazile Emil Racovita-Popasului. Aceasta portiune este deja finalizata in proportie de 95%.
Nimeni nu stie cand vor fi finalizati si restul de 3,3 kilometri, pana la intersectia dintre Soseaua Petricani si Strada Fabrica de Glucoza.
De ce? CNADNR sustine ca de vina ar fi Primăria Municipiului Bucureşti, care a adoptat un nou plan urbanistic zonal, ceea ce a dus la modificarea aliniamentului pe tronsonul respectiv, dar si si Primăria Voluntari, care a impus si ea o modificare în traseu. In fine, Poliţia Rutieră a cerut la randul ei câte două bretele suplimentare de acces în nodul rutier din dreptul Soselei de Centura.
Ca bucurestean eu cred ca marea problema va fi dupa terminarea celor 6,5 kilometri. Daca A3 va atrage un trafic de 39.000 de vehicule pe zi, asa cum se estimeaza, nu vad cum ar putea sa incapa atatea masini in plus pe soseaua Petricani sau pe bd. Lacul Tei
Oficial avem un Masterplan de autostrazi, dar deocamdata opozitia nu a acceptat sa-l discute in Parlament. Guvernul il poate adopta si fara discutii, dar ramane de vazut daca va fi aprobat de Parlament. Daca nu va fi aprobat, iarasi vom ajunge ca in functie de diferitele guverne programul de autostrazi sa se schimbe de la un an la altul.
Acestea fiind zise, Masterplanul in forma actuala arata impresionant, daca se va concretiza:
-Pitesti – Sibiu va fi construita de la inceptu ca autostrada. Dar nu se stie cand vor demara lucrarile pentru ca nici macar nu a fost atribuit contractual pentru studiul de fezabilitate.
– Francezii si grecii care au castigat concesiunea pentru Comarnic-Brasov au termen pana la 15 februarie sa gaseasca finantatori si sa semneze contractul. Altfel totul se anuleaza si odiseea reincepe.
– Autostrada Targu Mures – Targu Neamt – Iasi – Ungheni va fi construita pana in 2018. Pe portiunea Targu Mures – Targu Neamt se va face intai un drum expres, care ulterior va fi extins la standard de autostrada, in timp de porttiunea Ungheni-Iasi-Targu Neamt va fi construita din start ca autostrada.
– Pana vom avea autostrazile Sibiu – Pitesti si Comarnic – Brasov, autoritatile au gasit o solutie partial: realizarea unei a treia benzi pe Drumul National 7 de pe Valea Oltului, acolo unde sa va putea. La fel de DN 1, pe Valea Prahovei, acolo unde exista posibilitate.
In plus, drumul judetean dintre Campina si Sacele, pe Valea Doftanei, va fi transformat in Drumul National 1V si va deveni o alternativa la actualul DN1 si DN1A. Toate aceste masuri (a treia banda + DN1V) ar urma sa fie finalizate in 2016, potrivit ministrului Ioan Rus.
-Pana in 2016 vor mai fi finalizate si autostrazile: Sibiu-Nadlac, Cluj-Bors, si Campia Turzii – Tg. Mures, tronson de-abia scos la licitatie si care urmeaza sa fie atribuit in lunile urmatoare.
– Autostrada dintre Sibiu si Brasov se va face si ea, la fel ca autostrada Brasov – Bacau. Problema este ca in ambele cazuri in prezent de-abia se liciteaza realizarea Studiilor de Fezabilitate.
-Tot in Masterplan este inclus si drumul expres Targu Mures – Fagaras, un proiect total nou,
Ministrul Ioan Rus a declarat ca Masteplanul va fi prezentat in luna februarie in Parlament pentru ca sa fie adoptat printr-o lege.
Premierul Ponta a precizat ca Masterplanul trebuie aplicat doar pe baza unui consens pe minimum zece ani intre toate fortele politice, altfel nu merita sa incepi santiere pe care viitorul guvern sa le anuleze pnetu ca a schimbat prioritatile.
Alta problema este cea a banilor : autoritatile arata ca toate proiectele din Masterplan ar urma sa coste peste 28,6 miliarde de euro, dar nu avem nici pe departe acesti bani
Ministrul Ioan Rus sustine ca avem fonduri europene de circa 1 mld de euro ramasi pe perioada 2007-2013, pe care ar trebui sa ii absorbim integral pana la finalul acestui an, si 5 miliarde de euro pe noul exercitiu financiar 2014 – 2020
La aceste fonduri s-ar mai adauga 1 miliard de euro adunati din acciza la carburant plus incasari mai mari din vanzarea rovinietei.
In plus, autoritatile se bazeaza pe inca 3 miliarde de euro din diverse proiecte realizate in concesiune sau parteneriate publice-private, asemanatoare proiectului Comarnic – Brasov
In total, potrivit ministrului Rus, Romania ar dispune de circa 10 miliarde de euro.
Pentru restul : „Exista si sursa BEI, BERD, Banca Mondiala pe care nu le-am valorificat cum se cuvine”