2014 – anul relansarii pietei auto
Articol de , 29 ianuarie 2015, 18:31
Asa cum se contura tendinta inca din octombrie anul trecut, vanzarile de autoturisme noi in Romania au înregistrat, pe întreg anul 2014, o creștere de + 20,5% fata de anul 2013. Astfel 2014, devine primul an de creștere al pieței auto după șase ani consecutivi de scăderi puternice.
Asta a anuntat astazi Asociatia Producatorlor si Importatorilor de Autovehicule.
Concret, in 2014 romanii au cumparat 82 de mii de masini noi, dintre care 26 de mii de Dacii. Marca romaneasca detine, astfel, putin sub o treime din totalul vanzarilor de pe piata autohtona.
Pe de alta parte, desi numarul de masini la mana a doua aduse din strainatate a scazut putin in 2014 fata de 2013, APIA sustine ca raportul dintre masinile noi si masinile vechi cumparate de romani a ramas de 1 la 3.
APIA insista in continuare ca guvernul sa ia masuri de taxare suplimentara a acestor automobile.
Care au fost masinile preferate de romani anul trecut?
La marci locul 1 a fost ocupat, asa cum spuneam, de Dacia, cu 26.918 unităţi vândute (32,5% din total), locul 2 de Volkswagen (cu 8.674 unități / 10,5%), si locul 3 Skoda (7.770 unităţi / 9,4%).De remarcat ca grupul VW in ansamblul lui, cu marcile VW si Skoda, detine cam 20% din piata romaneasca.
Locul 4 la vanzari a fost ocupat de Renault (cu 5.750 unităţi / adica 6,9% din piata), locul 5 de Ford (5.569 unităţi / 6,7%), locul 6 Opel (3.605 unităţi / 4,4%), locul 7 Hyundai, iar locul 8 de Toyota.
Cu 2000 de unitati vandute in 2014 (+29% fata de 2013 !!!) Mercedes Benz a fost pe locul 9.
La clasamentul pe modele pe primul loc s-a situat Logan-ul cu 11.285 unități vandute, pe locul al 2-lea Duster-ul cu 5.796 unități si pe locul al 3-lea Sandero cu 4.957 unități.
Skoda Octavia si Volkswagen Golf au fost pe 4 si 5, inaintea Logan-ului MCV
Interesant este ca in 2014 au scazut vanzarile la masinile scumpe fata de 2013: Executive –8,1% și Sport – 36,4%, dupa cum spune APIA
Vanzarile au crescut, dar producţia naţională a scazut pe ansamblu.
Anul trecut s-au fabricat in Romania 391.400 de autoturisme, cu 4,8% mai puține decât în 2013. Dintre acestea, 338.600 de unități (adica 86,5%) au fost produse de către Dacia si 52.800 (13,5%) de către Ford.
Daca ne amintim ca in 2013 au fost produse 68.300 de Ford BMax asta inseamna ca 2013 pana in 2014 productia de la Craiova a scazut cu nu mai putin de 22%. Noroc cu Dacia care a compensat, partial, scaderea de la Craiova.
Tipurile da masini cele mai produse au fost Duster (174.077 unități), Logan (77.427), Ford B-MAX (52.829 unități), Sandero (47.475 unități) și Logan MCV (42.614 unități).
Exporturile, in schimb, au crescut pe ansamblu, pana la 364.251 unităţi, adică o creștere de 0,4%față de anul 2013, in ciuda prabusirii activitatii de la Craiova.
Cele mai exportate masini a fost Dacia Duster cu 165.718 unităţi, urmata de Logan cu 66.436 unități
Ceea ce uitam adeseori este faptul ca industria auto din Romania inseamna mult mai mult decat automobilele finisate.
O analiza publicata astazi de Ziarul Financiar este mai mult decat elocventa in acest sens.
Conform ZF in 2005 cifra de afaceri a porducatorilor de automobile a fost de 1,4 mld. euro, iar cifra de afaceri a producatorilor de componente auto a fost de 2,4 mld euro. In total 3,8 mld euro
In 2014 cifra de afaceri a producatorilor de automobile a fost de 5,4 mld euro, iar cifra de afaceri a producatorilor de componente auto a fost de 12,6 mld. euro. In total cifra de afaceri in industria auto a fost de 18 mld euro anul trecut.
Producatorii de component, cvasi-ignorati de presa, sunt “furnicile” industrei euro romanesti
Cum se explica, totusi, cresterea pietei auto de la noi, pentru ca romanii nu par prea optimisti?
Romanii au devenit mai putin pesimisti.
Un studiu recent al companiei de studii de piata GfK arata ca in luna decembrie 2014, 4 din 10 români au declarat ca, dupa parerea lor, starea generală a economiei a suferit un regres faţă de 2013.
Este mult, dar este, totusi, mai bine decât in decembrie 2013, când aproape 6 din 10 români considerau ca in 2013 a fost mai rau ca in 2012.
In plus, acelasi studiu afirma ca o treime dintre români privesc cu încredere următorul an si cred ca economia o să meargă mai bine și doar 20% cred ca economia o sa mearga mai rău.
“Este prima dată în ultimii șapte ani când procentul celor care se uită cu încredere la viitorul economic al țării îl depășește pe cel al neîncrezătorilor” a declarat Andi Dumitrescu, director general GfK România.