Primăria Capitalei așteaptă autostrada care nu mai vine
Articol de Stefania Grigore, 10 februarie 2015, 09:31
Este vorba despre Autostrada A3, București-Ploiesti, care se oprește înainte de Șoseaua de Centură. Pentru a face legătura cu infrastructura din București, ar mai trebui construiți trei kilometri de drum. Numai că CNADNR a reziliat contractul și se află în proces cu constructorul. In acest timp, Primăria Capitalei se străduiește să înceapă lărgirea Șoselei Fabrica de Glucoză, pentru a putea prelua traficul de pe autostradă, după intrarea în Bucuresti.
Anul trecut, in iulie, CNADNR îi amenința pe italienii de la „Impresa Pizzarotti” cu rezilierea contractului pentru primii trei kilometri, intre Șoseaua de Centură și strada Popasului din Bucuresti. Aceștia au răspuns, însă, că vor renunța de bună voie la contract, dar in schimbul unor despăgubiri.
La doi ani de la darea în folosință a Autostrăzii A3, aceasta nu intră, încă, in București. Primăria Capitalei se pregătește pentru ca infrastructura orașului să poată prelua fluxul de trafic adus de către Autostrada A3, prin lărgirea Șoselei Fabrica de Glucoză, numai că acesteia îi lipsesc exact cei câțiva kilometrii care ar face legătura cu Șoseaua Petricani, din Capitală.
Cum s-a ajuns la această situație?
In anul 2007, a început construcția primului tronson din Autostrada Bucuresti – Ploiești. Acesta avea 19,5 km și se intindea intre București și Moara Vlasiei. Acum, proiectul nu s-a realizat și lucrările sunt blocate. Contractul pentru primii trei kilometri ai tronsonului este in curs de reziliere, iar constructorul a acționat în judecată statul român, cerând 88 de milioane de euro ca despagubire și pentru cheltuieli suplimentare. Asta în timp ce contractul valora, la început 117 milioane de euro și a fost majorat cu circa 30% , prin acte adiționale succesive.
După semnarea contractului, nu doar valoarea s-a modificat, in mai multe rânduri, ci și proiectul. Spre exemplu, in loc de două benzi, cum prevedea forma inițială, s-a ajuns la realizarea a trei benzi pe sens, intre Moara Vlasiei și Șoseaua de Centură a Bucureștiului. S-a mai cerut și realizarea unui nod rutier la Moara Vlasiei, precum și modificări la pasajul care face legătura cu strada Popasului, la cel de peste Șoseaua de Centură și la cel de peste calea ferată. Alte modificări au fost aduse in ceea ce privește intrarea A3 in București, după ce Planul Urbanistic Zonal a fost aprobat de către Consiliul General al Municipiului București abia in 2012.
Pe 19 iulie 2012, a fost deschisă circulației Autostrada A3, cu tot cu tronsonul București-Moara Vlasiei. Numai că lucrările nu erau finalizate. Constructorul a mai primit un termen de doi ani, pentru a realiza nodul rutier de la Moara Vlasiei și cei șase kilometri și jumătate, de la Șoseaua de Centură, până la Șoseaua Petricani.
Printr-o ironie a sorții, parcă, in aceeași zi de 19 iulie 2012, constructorul, firma italiană „Impresa Pizzarotti” , acționa in instanță CNADNR, cerând Tribunalului București să îi acorde despăgubiri pentru lucrările suplimentare, in valoare de aproximativ 88 de milioane de euro.
După aproape un an de proces, o expertiză independentă, dispusă in cauză de către instanță, afirma că CNADNR ar trebui să le plătească italienilor peste 68 de milioane de euro. CNADNR a depus obiecțiuni la raportul de expertiză și a mai cerut și realizarea unei contraexpertize, in acest dosar. Instanța de judecată nu s-a pronunțat, încă, pe această cerere. Următorul termen al procesului intre italieni și CNADNR va avea loc pe data de 5 martie, anul acesta. Însă, cum procesul se judecă abia pe fond, existând căile de atac ale recursului și apelului, care mai pot fi exercitate in cauză, o decizie definitivă in această speță se intrevede abia peste multă vreme.
Pe data de 5 februarie, CNADNR a anunțat că reia procedura de licitație pentru atributia celor trei kilometri de drum care vor face legătura cu infrastructura din București. Dar și licitația poate dura circa doi ani, din cauza contestațiilor.
Așadar, se pare că Primăria Capitalei va avea la dispoziție un termen foarte generos pentru a pregăti infrastructura din București pentru a prelua fluxul de trafic de pe Autostrada București – Ploiești.
Autor: Mircea Apostolescu