Un apel la 112 poate salva o viață
Articol de Sabina Lapadatescu, 11 februarie 2015, 16:20
Odată cu creşterea numărului cetăţenilor europeni care călătoresc pe teritoriul Uniunii Europene, conştientizarea numărului de urgenţă european comun este mai necesară ca oricând.Numai 41% dintre cetăţenii europeni identifică 112 ca fiind numărul pe care îl apelează în caz de urgență oriunde în Uniunea Europeană, iar un procent de 70% dintre cetăţenii europeni nu au primit nicio informație cu privire la numărul european de urgență 112.
Începând cu anul 2009, data de 11 februarie a fost declarată Ziua Europeană 112, o zi dedicată îmbunătăţirii vizibilităţii 112, răspândirii mesajului şi creşterii gradului de conştientizare, prin activităţi organizate, în fiecare an, la nivel local, regional, naţional şi european.
Anul acesta, accentul se pune pe problema apelurilor false. Apelurile false reprezintă o problemă serioasă pentru serviciile de urgenţă deoarece îngreunează mult acţiunile acestora făcându-le mai puţin eficiente şi mai costisitoare şi periclitând totodată viaţa cetăţenilor.
Apelurile false sunt apeluri către un număr de urgenţă care nu reprezintă o urgenţă reală dar care pun mari probleme personalului serviciilor de urgenţă oriunde în Europa.
Apelurile false solicită serviciile de urgenţă în detrimentul persoanelor care se pot afla în situaţii critice de viaţă şi care au nevoie urgentă de ajutor. Mai mult, pentru a se asigura că nu sunt supraîncărcate cu apeluri de acest tip, serviciile de urgenţă necesită o multiplicare a resurselor pe care le au ceea ce face ca apelurile false să fie o problemă foarte costisitoare. Educându-ne pe noi înşine şi informându-ne familia şi prietenii asupra pericolului pe care îl au apelurile false dar şi asupra utilizării corecte a numerelor de urgenţă putem schimba semnificativ viaţa cetăţenilor aflaţi în dificultate.
Statistica pe anul trecut realizată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) arată că la Numărul Unic de Urgenţă 112 au fost primite şi tratate 16.434.007 apeluri.
Dintre acestea 5.633.051 (34,28 %) au fost reale şi 10.800.956 (65,72 %) false.
Cele mai multe au fost transferate către Ambulanţă – 3.476.366 (59,64 %), Poliţie – 1.369.8813 (23,50 %), Pompieri – SMURD – 810.844 (13,91 %) şi Jandarmerie – 165.057 (2,83 %).
Din punct de vedere al apelurilor false, judeţele Călăraşi, Harghita, şi Mureş ocupă primele locuri.
Ca urmare a constatărilor făcute de către autorităţile statului, 12.945 cetăţeni au fost sancţionaţi în anul 2014 conform legii pentru apeluri false şi abuzive către numărul 112. Cele mai multe sancţiuni au fost aplicate în Bucureşti, Suceava şi Gorj.
Pe luna ianuarie 2015, din totalul de 1.359.910 apeluri, 506.797 (37,27%) au fost reale şi 853.113 (62,73%) false.
Anul trecut, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, în calitate de administrator al Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă, a desfăşurat acţiuni în domeniul educării şi al informării:
– campanie de informare în staţiile şi în garniturile de metrou. Prin staţiile de radioficare s-au transmis spoturi 112 iar în vagoane au fost postate afişe;
– a continuat acţiunea de vizibilitate media la Radio România Actualităţi, prin prezentarea de reportaje specifice, cu preocupările cotidiene ale inginerilor şi tehnicienilor de telecomunicaţii speciale, în rubrica zilnică “Lege şi ordine” şi prin publicarea de articole în revistele MAI „Pentru Patrie” şi „Pompierii Români”. Au fost prezentate realizări ale Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, locul şi rolul instituţiei în susţinerea funcţiilor de guvernare şi securitate ale statului român;
– cu ocazia programului ”Şcoala altfel”, ce s-a desfăşurat în vacanţa elevilor din luna aprilie, centrele de primire apeluri de urgenţă din Bucureşti şi din ţară au fost gazdă pentru sute de copii şi părinţi;
– tot în luna aprilie dar şi la începutul lunii mai au fost organizate “Zilele de informare 112” în Bucureşti, în judeţele Prahova, Braşov şi Constanţa;
– în luna mai, cu sprijinul oficiilor judeţene şi al IGSU, prin inspectoratele locale, au fost difuzate spoturile 112 în cinematografele situate în Mall-urile din toată ţara;
– pe parcursul anului şcolar 2013 – 2014, STS a fost partener al Proiectului de educaţie medicală de prim ajutor în şcoli din Bucureşti, Cluj şi Sibiu, în colaborare cu IGSU, SMURD, serviciile de ambulanţă şi inspectoratele şcolare judeţene;
– pe perioada verii 2014 ofiţerii Serviciului de Telecomunicaţii Speciale au continuat acţiunile punctuale de informare şi educare 112 pe Litoral.
Au fost organizate activităţi recreativ-educative în taberele de copii Năvodari, Eforie Nord, Eforie Sud, 2 Mai şi în staţiunile turistice din sudul litoralului. În cadrul acestor activităţi, la care au participat sute de elevi, profesori şi turişti, au fost distribuite numeroase materiale promoţionale şi de informare. Aceste acţiuni s-au desfăşurat cu sprijinul şi în baza parteneriatelor încheiate cu Primăria Mangalia, TVR şi Radio România.
În ultimii ani, ca recunoaştere a rezultatelor foarte bune obţinute în domeniul 112, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale a obţinut două premii naţionale şi patru internaţionale.