BucurestiFM iti spune povestea Aeroportului Baneasa
Articol de Vicentiu Andrei, 23 februarie 2015, 08:40 / actualizat: 2 martie 2015, 10:07
Aeroportul Internaţional Bucureşti Băneasa Aurel Vlaicu este amplasat la ieșirea din nordul Bucureștiului, pe drumul național DN1 care duce spre Valea Prahovei.
Din centrul Capitalei și până la aeroport sunt doar 8,5 km – distanța putând fi parcursă în 10-20 de minute.
Aeroportul Baneasa este considerat unitate de aviaţie începând din anul 1921, pe actuala poziţie geografică si a fost primul si singurul aeroport internaţional din ţară, până la înfiinţarea Aeroportului Otopeni, în anul 1970.
Noua clădire a aerogării a fost construită între 1947 şi 1952, fiind concepută ca o elice cu trei pale.
Prima atestare documentară în presa vremii a Aeroportului Băneasa are loc pe 7 iunie 1910, când, pe „câmpul de la Băneasa” (fostul hipodrom de la Băneasa după 1920), pionierul aviaţiei româneşti Aurel Vlaicu prezintă câteva evoluţii cu avionul construit chiar de el, la mitingul aviatic organizat la acea vreme.
Însă primele zboruri în zona Băneasa au fost efectuate de Louis Bleriot, în 1909, pe terenul hipodromului particular de la Băneasa (în prezent cartierul Băneasa din Capitală) – o porţiune din vechea moşie a contesei de Montesquiou.
Doi ani mai tirziu pe 1 august 1912, Liga Aeriană Română, condusă de principele George Valentin Bibescu, înfiinţează la Băneasa o şcoală de pilotaj pentru piloţi militari, iar apoi aerodromul devine aeroport.
In cadrul noii structuriri se infiinteaza si o şcoală de pilotaj pentru piloţi civili dar şi pentru cei ai Aeroclubul Regal Român.
Abia dupa 10 ani, pe 12 noiembrie 1922 a fost inaugurată si prima linie aeriană intercontinentală între Europa şi Asia, pe ruta Paris – Strasbourg – Praga – Viena – Bucureşti (Băneasa)- Constantinopol, iar in 1930 au fost semnate si convenţii cu Polonia şi Cehoslovacia, care au contribuit la dezvoltarea Aeroportului Băneasa ca aeroport internaţional.
Anul 1942, este practic anul inceperii modernizarii si aducerii la standardele de atunci a Aeroportul Băneasa, cind a fost construita primei pista betonată din România.
Din martie 2012, aeropotul Băneasa a devenit aeroport business, anterior acestei date fiind al doilea din țară după numărul de curse aeriene (cursele low-cost fiind direcționate aici din 2007).
Anul 2011 a reprezentat vârful de actvitate, cind aproape 2,4 milioane de pasageri trecându-i porțile.
Pentru a fi in siguranta de rechinii imobiliari aparuti dupa 1989, Aeroportului Băneasa „Aurel Vlaicu” a fost clasat ca monument istoric de categoria A, prin ordinul ministrului Culturii, publicat în Monitorul Oficial pe 1 august din 2011.
Sorin Savin
Documentare: Wikipedia