PIB, populatie si comert
Articol de , 9 martie 2015, 19:13
Institutul National de Statistica a confirmat, pe 6 martie, cresterea de 2,9% a Produsului Intern Brut al Romaniei in anul 2014, cifra care fusese anuntata, intr-o prima estimare, pe 13 februrie.
Pe 13 februarie a fost o estimare-semnal, acum sunt tot date provizorii, dar mult mai bine fundamentate, deci exista motive sa credem ca nu vor mai suferi modificari esentiale.
PIB-ul pentru anul 2014 a fost de 669509,2 milioane lei preţuri curente, adica peste 152 de miliarde de euro la un curts mediu de 4 lei si 40 de bani/euro
Am depasit, astfel, nivelul record al PIB de 147 mld. euro inregistrat in 2008
Privind tabelul cu contributia diverselor domenii la cresterea PIB-ului se remarca faptul ca agricultura, desi a avut in 2014 productii record, nu a contribuit decat cu 0,1 din cele 2,9 procente de crestere, pentru ca preturile internationale au fost scazute.
Important este ca industria a contribuit cu 0,9 procente, in timp ce constructiile, desi 2014 se anunta a fi un an catastrofal in acest domeniu, au avut o contributie neutra: 0,0 procente.
In schimb, tot de la Statistica ne vin vesti proaste despre populatia Romaniei..
La 1 ianuarie 2014 Romania avea sub 20 de milioane de cetateni, mai preciz 9 milioane 940 de mii.
Numarul romanilor a scazut continuu de la 21 mil 830.000 in 2002 la 20 mil 640.000 in 2008, si 19 mil 940.000 la 1 ianuarie 2014
Emigratia a crescut si ea: 1 milion la 1 ianuarie 2002, 1,9 milioane la 1 ianuarie 2008 si 2,4 milioane la 1 ianuarie 2014.
Tot la 1 ianuarie anul trecut erau cu 465.000 mai multe femei decat barbati
Dar mai rau este ca piramida varstelor nu mai este piramida ci a devenit un romb cu partea cea mai groasa urcand continuu.
Acum, partea cea mai groasa a rombului se afla la categoria 31-40 de ani
Dar si categoria 41 – 50 de ani este mai numeroasa decat categoria 21-30 ani cu vre-o 8 procente
Daca toti cei in varsta de munca, adica intre 20 si 60 de ani ar munci si toti cei sub 20 de ani sau peste 60 de ani ar fi persoane intretinute, tot am avea un raport de 1,26 persoane care muncesc la o persoana intretinuta.
Dar, avand in vedere ca emigratia vizeaza in pe cei intre 20 si 40 de ani, piramida romanilor care efectiv stau in tara este si mai dezechilibrata.
Inversarea piramidei se explica si prin scaderea natalitatii si prin cresterea varstei la care femeile au prima sarcina.
Ambele sunt fenomene care se inregistreaza in toate tarile europene pe masura ce creste nivelul de trai, nu le putem evita.
Tarile occidentale compenseaza sporul natural negativ prin imigranti, ceea ce ar trebui sa facem si noi
Astazi a aparut o analiza cine sunt cei mai mari angajatori din Romania (cu exceptia statului, bineinteles)
Este un studiu realizat de Ziarul Financiar, din care rezulta ca cel mai mare angajator este Kaufland cu 22300 de salariati, cu 6000 mai multi decat compania de pe locul al doilea OMV Petrom.
In primii 10 cei mai mari angajatori sunt 3 lanturi de magazine: Kaufland, Carrefour si Mega Image, ceea ce nu este bine pentru ca asta inseammna ca in tara noastra se cauta inca angajati slab calificati, sau cel mult mediu calificati.
Pe de alta parte, asta inseamna ca in Romania consumul o duce din ce in ce mai bine ceea ce inseamna ca veniturile cresc si ca oamenii au mai mare incredere
Din studiul publicat de Ziarul Fianciar mai aflam si ca primii 100 cei mai mari angajatori din tara noastra au impreuna 441.000 de salariati adica 8,4% din totalul salariatilor din economie.
Concluzia este ca baza economiei sunt, si la noi ca si in orice economie de piata normala, IMM-urile.
Guvernul si clasa politica par mult mai putin constienti de acest lucru: importanta pe care guvernul si Parlamentul il dau dialogului cu IMM-urile este mult mai mica decat importanta pe care o acorda dialogului cu marile companii.
Vorbind de comertul de retail, acesta s-a dezvotlat atat de mult incat au aparut deja initiative pentru blocarea pozitiei de monopol .
Este vorba de retailerul Mega Image care este acuzat ca prin politica de expansiune agresiva exercita un cvasimonopol minizonal in Capitala si in urma fuziunii cu Angst in anumite zone ale Bucurestiului depaseste o cota de piata de 40%.
Mai multi retaileri, citati de site-ul wall-street.ro sustin ca cresterea numarului de magazine sub un singur brand reduce semnificativ concurenta si optiunile consumatorilor.
Nu ar fi, deci, exclus sa asistam in curand la o actiuune a statului impotriva Mega Image, in virtutea regulilor anti-monopol care ar trebui sa fie respectate si la noi in tara.