Prima Masina si Programul Rabla
Articol de , 27 aprilie 2015, 17:00
Astazi a debutat Programul Rabla 2015, care se adauga programului Prima Masina in incercarea autoritarilor de a ajuta la relansarea pietei autoturismelor noi din Romania.
Vanzarile de autoturisme noi au crescut în Trimestrul I din 2015 cu 16,8% faţă de aceeași perioadă a anului trecut, conform datelor communicate de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule (APIA). Totusi, cele doua programe sunt mai mult decat binevenite din doua motive.
Motivele
Primul este ca, in continuare, vânzările din România sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind în primul Trimestru din 2015, de 87%. APIA presupune ca procentul mic de persoane fizice care au cumparat autoturisme se explica prin efectul de așteptare pe care l-a indus în piață întârzierea Programului „Rabla”. In plus, vanzarile prin Programul Prima masina au inceput efectiv, doar la sfarsitul luii martie, deci efectele s-au resimtit prea putin in vanzarile din primul trimestru.
Al doilea motiv este ca aceste doua programe ar putea sa franeze cresterea numarului de masini la mana a doua aduse din Occident. Conform APIA, importurile de autovehicule rulate, au crescut în primele 3 luni din 2015 cu 16,5%, comparativ cu aceeași perioadă din 2014. Astfel, după trei luni din 2015 exista un raport de 3,8 la 1 între importurile de autoturisme rulate și vânzarile de masini noi.
Cate tichete se vor da prin Programul Rabla 2015
A fost alocat un număr de 20.000 de tichete pentru persoane fizice şi 5.000 de tichete pentru persoane juridice si instituţii publice. Tichetele vor fi alocate electronic, în sistemul informatic gestionat de Administratia Fondului de Mediu(AFM).
Tichetele vor fi distribuite celor care îşi casează maşina mai veche de opt ani, pentru a fi întrebuinţate la achiziţia de autoturisme noi. Aceştia vor putea ceda această primă de casare în favoarea unui terţ, dacă nu doresc să îşi cumpere ei un autoturism nou. Valoarea unui tichet este de 6500 de lei.
In plus, vor exista si eco-bonusuri : 750 de lei la achiziţionarea unui autovehicul nou al cărui motor generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 100 g/km, în regim de funcţionare mixt; 1.500 de lei la achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid (tehnologii hibrid convenţionale) şi 2.500 de lei la achiziţionarea unui autovehicul nou electric.
Nu se poate utiliza decat un singur tichet de prima de casare de 6500 de lei. În schimb se menţine posibilitatea cumulării a maxim două eco-bonusuri, cu menţiunea că aceasta se poate realiza numai între un eco-bonus de 750 de lei şi unul din celelalte două categorii.
Detaliu important: dacă prima de casare este transmisibilă, eco-bonusul nu se acordă dacă maşina nouă nu este cumpărată de aceeaşi persoană care casează maşina veche. Proprietarul maşinii casate poate opta pentru cedarea tichetului electronic unei alte persoane, însă persoana respectivă nu va beneficia şi de eco-bonusuri, chiar dacă achiziţionează o maşină care respectă condiţiile pentru acordarea acestora.
Masinile electrice in Romania
Eco-bonusul cel mai important este de 2500 lei si se acorda pentru cumpararea unei masini electrice. Este, insa putin probabil ca asta ii va incuraja pe romani sa cumpere masini electrice.
Motivelle sunt ca aceste masini sunt excesiv de scumpe, foarte mici ca dimensiuni, cu viteza, maxima, putere si autonomie prea mici. De exemplu Mitsubischi i-MiEV are numai 4 locuri, este doar putin mai mare decat in Smart, dar costa mult peste 30.000 de euro, desi are doar 67 CP, are autonomie de numai 150 de kilometri, si se reincarca in nu maI putin de 7 ore.
Anul trecut in Romania cifrele oficiale arata ca s-au vandut doar noua masini electrice.
Deaceea Ministerul Mediului propune ca, pe viitor, cei care cumpara masini 100% electrice sa primeasca un „ecotichet” de 20.000 lei (4.500 euro). Proiectul este in avizare acum. Ca experiment, pentru acest an sunt alocate 100 de astfel de tichete. Ecotichetul poate fi cumulat si cu prima de casare din programul Rabla (6.500 lei) si de ecotichet pot beneficia si firmele.
Adrian Gearap, directorul AFM : „Ecotichetul a mai fost in vigoare in 2013, nu a avut mare succes, a suferit o modificare, de la 12.000 lei ajunge la 20.000 lei si in acest moment modificarea de act normativ este in avizare externa. Probabil in foarte scurt timp va fi avizat, iar in acel moment va demara sesiunea pentru aceste ecotichete care vor putea fi cumulate cu bonusul de 6.500 lei care exista in Programul Rabla si acest beneficiu poate ajunge la 26.500 lei”.
Masinile electrice in UE
Nici in restul Europei masinile electrice nu au success: masinile electrice au avut anul trecut sub 0,5% din piata europeana.
Asta desi in Vestul Europei guvernele acorda deja subventii intre 4.000 si 9.000 euro pentru achizitia de masini 100% electrice.
Media europena a subventiilor este pe la 4-5.000 de euro pentru o masina electica.
Pe piata europeana exista peste 15 modele 100% electrice, cela mai vandute fiind Nissan Leaf, Renault Zoe,Tesla Model S, Volkswagen e-Up! si Renault Kangoo ZE.
Programul Prima Masina
Programul Prima Masina este de fapt “Prima Masina Noua” si a demarat deja efectiv la sfarsitul lunii martie, cand au fost vandute primele 4 vehicule. Guvernul a alocat în acest an un plafon al garanţiilor de 350 milioane de lei.
Acorda finantari prin acest Program : BCR, BRD, CEC Bank, Alpha Bank, ING Bank, RCI Leasing România IFN, Porsche Bank România, CREDITCOOP, IFN Comsig Leasing S.A., Mercedes-Benz Leasing IFN S.A., Banca Românească, Banca Transilvania şi Intesa SanPaolo Bank.
Persoanele care vor achiziţiona un autovehicul prin programul „Prima maşină” vor beneficia de o perioadă de creditare de maximum 5 ani, la un cost al maşinii de cel mult 50.000 lei plus TVA.
De program pot beneficia toate persoanele fizice cu vârsta de minimum 18 ani cu unele conditii:
– să facă dovada, cu declaraţia pe proprie răspundere, că nu au mai deţinut în proprietate un autoturism nou,
– să prezinte factura de la dealer care sa ateste că autoturismul achiziţionat prin program este nou, îndeplineşte cel puţin cerinţele minime ale standardului EURO 5, este achiziţionat de la o persoană juridică care are ca obiect de activitate vânzarea autovehiculelor şi are un preţ de achiziţie care nu depăşeşte suma de 50.000 lei, la care se adaugă TVA, după caz.
– avansul de minimum 5% din preţul de achizitie
– autoturismul nou-achizitionat trebuie asigurat printr-o poliţă CASCO. Obligaţia subzistă pe toată perioada de valabilitate a garanţiei.
– cel care solicita creditul nu are niciunfel de restante, nici la banci, nici la stat
Domanda maxima care se va plati va fi de valoarea ROBOR la 6 luni (în prezent de 1,64%) plus o marjă de maximum 3% pe an. Dobanda va fi fixa pe toata durata contractului de creditare.