Piata auto, in crestere
Articol de , 19 mai 2015, 18:20
Piata auto din Romania isi continua redresarea inceputa cu aproape doi ani in urma. Cel putin asa afirma Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule, care a dat astazi publicitatii bilantul vanzarilor pe primele 4 luni din acest an.
Cresteri de 16 procente
Pe ansamblul pieţei livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale), au inregistrat în primele patru luni ale anului 2015 o creștere de 16,5% faţă de aceeași perioadă a anului trecut. In interiorul acestei creșteri, autoturismele au avut o creștere de 15,7%.
Este prima oara in ultimii ani cand vanzarile de vehicule comerciale (adica autobuze, camioane, autoutilitare etc.) cresc mai repede decat vanzarile de automobile. Asta inseamna ca sociatile comerciale investesc si isi cumpara echipamente (camioane si autobuze) noi.
Revenind la automobile, APIA atrage tentia ca vânzările de autoturisme din producția autohtonă au crescut în aceste 4 luni din 2015 cu 39,6% față de aceeași periodă din 2014, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creștere de numai 6,1%.
Din pacate, in continuare, vânzările sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice (88% din total). APIA considera ca pe masura ce programul „Rabla”, va intra in viteza de croaziera raportul dintre cele două categorii sa va echilibra, “într-o oarecare măsură”.
Productia nationala a crescut, exporturile au scazut
In primele patru luni din acest an s-au produs peste 143.000 de automobile, în crestere cu 1% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Aproape 90% au fost fabricate de catere Dacia. Raportul dintre productia de la Mioveni si cea de la Craiova este cam de 8 la 1.
Masina ce mai fabricata a fost Dacia Duster ( 57.228 unități, cu 12,7% mai multe decât în 2014), urmata la mare distanta de Dacia Logan (31.342 unități, cu 19,4% mai puține decât în 2014), Dacia Sandero (21.361 unitati, cu 27,6% mai multe decat in 2014), Ford B-MAX (18.815 unități, cu 15,4 mai puține decât în 2014), și Dacia Logan MCV (14.744 unități, cu 9,3% mai mult decât în 2014).
Fordul B Max are, intr-adevar, mari probleme de vanzare. Din cauza acestor probleme au scazut si exporturile: in primele 4 luni Romania a exportat cu 2% mai putine automobile.
La fel de adevarat este ca am exportat mai putin si pentru ca romanii au cumparat mai multe masini romanesti: APIA remarca faptul că aproape 89% din producția națională realizată în primele patru luni a fost exportată, comparativ cu aproximativ 92% cât se înregistra anul trecut in aceeasi perioada.
Ce masini au preferat romanii
In primul rand Dacia, cu 9.343 de unități (36,5% din total), apoi Skoda cu 2.522 unități (9,9%); Volkswagen 2.312 unităţi (9%); Ford 1.867 unități (7,3%); Renault 1.519 unităţi (5,9%); și Opel, 847 unităţi (3,3%).
Dacia Logan a fost cel mai bine vândut model în aceste prime patru luni din 2015, urmat de Duster, si Sandero. Skoda Octavia și Skoda Rapid, au fost pe locurile 4 si 5 la vanzari.
Masinile electrice
Producatorii si importatorii spun ca in ceea ce privește autoturismele hibride sau electrice, în primul trimestru au fost vândute 92 de unitați (din care 27 hibride plug-in și cinci full-electric), comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, când au fost vândute 74 de unități.
Marea nesansa a masinilor electrice in Romania este este lipsa unei infrastructuri de incarcare a bateriilor.
Cealalta mare nesansa este pretul, pentru ca o masina electrica nu poate fi decat “a doua masina a familiei”, pe care sa o folosesti numai in oras
Este adevarat ca la cumpararea unei masini electrice se acorda un bonus de 6500 de euro. Recent Renault a lansat modelul Zoe de 20.900 euro cu TVA. Cu bonusul, asta inseamna ca pretul de platt efectiv este de 14.400d e euro cu TVA. Dar masina se livreaza fara baterii, care se inchiriaza cu 79 euro/luna
Alte modele care sunt in vanzare la noi sunt si ele scumpe: Mitsubischi iMiEV, 32.000 euro cu TVA si Volkswagen e-up, 26.000 euro cu TVA. Enorm pentru o masina in care incap cu greu 4 persoane si cu care nu poti sa ajungi la Constanta fara realimentare.
Dincolo de pret, autonomia de sub 200 de kilometri este puctul cel mai slab.
Ziarul Financiar a facut un calcul ca daca alimentezi cu energie electrica de 4 lei 50 de bani vei circula 150 de kilometri, in timp ce pe aceeasi distanta un diesel ar consuma motorina de 50 de lei
Dar, daca inchiriezi bateriile la Renault Zoe la cu 350 de lei/luna (echivalentul a 79 euro), asta costa cat 60 de litri de benzina, cu care ai putea parcurge minim 700 de kilometri. Or o masina folosita exclusiv in oras de catre particulari nu parcurge 700 de kilometri pe luna.
Acestea fiind calculele, nu se justifica cumpararea unei masini electrice decat pentru taxiuri, care parcurg sute de kilometri pe zi. Dar nici chiar asa s-ar putea sa nu se justifice cheltuiala, pentru ca daca vrei sa inchiriezi baterii pentru a parcurge 30.000 de kilometri pe an, deci sub 100 de kilometri pe zi, tot pentru Renalt Zoe, chiria bateriior este de 152 de euro/luna ( peste 700 lei/luna).
Singurul mare avantajal electricelor, in afara de lipsa zgomotului, este intretinerea mult mai simpla si mai ieftina.
Asteptam lansarea in Romania a modelului Tesla, care are autonomie mare, viteza mare, dar costa si multe zeci de mii de euro.