Pistele pentru bicicliști stârnesc controverse în continuare
Articol de Sabina Lapadatescu, 2 iunie 2015, 11:25 / actualizat: 2 iunie 2015, 14:58
În principiu, cu toții suntem de acord cu faptul că ar trebui să încurajăm dezvoltarea transportului alternativ, cel cu bicicleta, spre exemplu, pentru că acesta poate rezolva, măcar parțial, problema ambuteiajelor din trafic și pe aceea a reducerii poluării aerului din cauza traficului. Asta în condițiile în care 70% din poluarea aerului este cauzată de traficul rutier.
Problemele încep atunci când vine vorba de punerea în aplicare a dezvoltării transportului alternativ! Astfel, Primăria Capitalei a demarat amenajarea de piste pentru bicicliști pe arterele supuse lucrărilor de modernizare, precum Buzeşti – Berzei și Calea Victoriei. Numai că, pe Buzesti – Berzei șoferii, nemulțumiți de faptul că nu mai puteau parca pe bordură, au reușit să înlăture toți stâlpii care delimitau pista de carosabil. Acum, cei care au treabă în zonă pot parca liniștiți pe bordură, ceea ce îi nemulțumește, însă, pe bicicliști.
Cei de la Primăria Capitalei au învățat lecția și, pe Calea Victoriei, au delimitat pista pentru bicicliști cu borduri. Urmarea? Şoferii sunt nemulțumiți. Ei spun că artera s-a îngustat prea mult şi, în plus, bordurile favorizează producerea accidentelor rutiere.
În replică, primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu, declară că bordurile de pe Calea Victoriei sunt vizibile, atât ziua, cât și noaptea, și că numai șoferii neatenți ar putea fi implicați în accidente rutiere, din cauza bordurilor. Oprescu mai spune că pistele au fost amenajate la cererea bicicliștilor și că amenajarea de piste va continua prin implementarea proiectului privind realizarea unui sistem de transport cu bicicleta în București.
Proiectul prevede realizarea a aproximativ 100 de kilometri de piste, pe axele nord-sud, est-vest, şi a unui sistem de bike sharing.
Ion Dedu, șeful Direcției de Transporturi a Primariei Capitalei, afirmă că a fost realizat, deja, studiul de fezabilitate pentru acest proiect. Acesta prevede renunțarea, pe cât posibil, la amenajarea de piste pe arterele principale. Se doresc în schimb trasee pe artere secundare și chiar în parcuri (Carol, Tineretului, Herăstrău), pentru ca plimbările să fie cât mai atractive pentru bicicliști.
Numai că această viziune vine într-o ușoară contradicție cu realitatea din teren. Astfel, în Herăstrău, pietonii se declară din ce în ce mai nemulțumiți de fluxul mare de bicicliști și de faptul că mulți dintre aceștia circulă cu viteză, existând riscul producerii unor accidente serioase. Situația devine periculoasă mai ales la sfârșit de săptămână și în zilele libere, când Herăstrăul este foarte aglomerat.
Așadar, factorii de decizie de la Primăria Capitalei trebuie să găsească soluții, pe de-o parte, pentru conflictul dintre șoferi și bicicliști, atunci când pistele sunt amenajate pe carosabil, pe de altă parte, pentru cel între bicicliști și pietoni, în cazul în care pistele sunt trasate pe trotuare sau în parcuri.
Autor: Mircea Apostolescu