Arhitecţii vor să reamenajeze Bulevardul Magheru
Articol de Sabina Lapadatescu, 24 iunie 2015, 14:43
Potrivit unui proiect prezentat în cadrul Festivalului Street Delivery de reprezentanții Ordinului Arhitecților din România (OAR), Bulevardul Magheru ar urma să suporte modificări substanțiale. Astfel, partea carosabilă ar urma să fie redusă, având drept rezultat scăderea numărului de benzi și a spațiului alocat autovehiculelor, trotuarele ar urma să fie dublate, oferind mai mult spațiu pietonilor, și vor fi plantați mai mulți copaci. Proiectul include și amenajarea de piste pentru bicicliști și a unor benzi dedicate pentru transportul public. De asemenea, acesta prevede realizarea unui număr mai mare de treceri de pietoni, pe Magheru.
Conform inițiatorilor, proiectul, care seamănă foarte mult cu ceea ce Primăria Capitalei a făcut deja pe Calea Victoriei, ar avea drept rezultate scăderea nivelului de poluare sonoră, generată de traficul auto foarte intens de pe Magheru si creșterea atractivității acestei mari artere, ce străbate orașul pe direcția nord-sud, pentru pietoni. Propunerea se află în stadiul de proiect, bucureștenii fiind invitați să participe cu propuneri, ce vor fi luate în calcul la elaborarea machetei finale. Aceasta va fi prezentată la Anuala de Arhitectură de la toamnă, conform celor de la OAR.
Ion Dedu, șeful Direcției de Transporturi și Infrastructură a Primăriei Capitalei este de părere că centrul Bucureștiului trebuie eliberat de trafic, mai ales de cel de tranzit, dar este prea devreme pentru a vorbi despre restricționarea traficului pe Bulevardul Magheru. Putem vorbi numai despre amenajarea unor benzi dedicate pentru RATB și, eventual, a unui scuar median verde, a spus șeful de la Transporturi, pentru București FM. Pentru restricţionări importante ale traficului în centrul orașului, trebuie să așteptăm Planul de Mobilitate Urbană Sustenabilă, pentru ca, pe baza modelului matematic care îl însoțește, să putem face simulări ale efectelor acestora asupra traficului. Nu putem lua măsuri la întâmplare, riscând blocarea Bucureștiului, mai spune Dedu.
Singurele prevederi ale proiectului OAR care se regăsesc și într-un proiect de hotărâre ce se află în lucru la comisiile Consiliului General al Municipiului București sunt cele cu privire la amenajarea benzilor dedicate pentru transportul public pe Bulevardul Magheru, pe sensul de mers către Piața Romană, de la Universitate, până la intersecția cu strada George Enescu. Aceste prevederi se înscriu în cadrul mai larg al intențiilor Municipalității de prioritizare a transportului public, prin instituirea de benzi dedicate pentru RATB pe mai multe artere din zonă: strada George Enescu, de la intersecția cu Bd. Gh. Magheru până la intersecția cu strada Nicolae Golescu, pe strada Golescu, până la intersecția cu strada Constantin Esarcu, sensul de mers fiind către Bulevardul Magheru – Piața Romană. Și pe strada George Clemanceau, autobuzele ar urma să circule pe bandă proprie, pe sensul către strada George Enescu-strada Episcopiei. Pe strada Gheorghe Manu și pe Occidentului, mijloacele de transport RATB vor avea bandă dedicată, între Lascar Catargiu și Calea Victoriei.
În context trebuie amintit faptul că, în această primăvară, s-au încheiat lucrările de reabilitare a trotuarelor de pe Bulevardul Magheru. Acestea au fost pavate cu plăci de piatră, bordurile au fost schimbate, iar, la marginea trotuarelor, în locul stâlpilor de plastic, au fost montați bolarzi, pentru interzicerea accesului auto. Lucrările de reabilitare, executate de către SC Tehnologica Radion, au costat aproape o jumătate de milion de euro. Compania, unul dintre cei mai importanți asfaltatori din București, se află în insolvenţă, proprietarul ei, Theodor Berna, fiind arestat într-un dosar în care prejudiciul este estimat la 100 milioane de euro.
Autor: Mircea Apostolescu
Foto: Ziarul Financiar