Bicicliștii amendați de către Poliția Locală Sector 1 pentru că nu purtau cască de protecție
Articol de Stefania Grigore, 3 iulie 2015, 13:15
Vorbim mereu despre pistele pentru bicicliști, că nu se fac, pe unde ar trebui să se facă, pe trotuar sau pe carosabil, pe străzile principale sau pe cele secundare, cât de late ar trebui să fie etc. Însă, o întâmplare petrecută săptămâna aceasta, pe un drum public din București, readuce în atenție o problemă puțin discutată: căror reguli trebuie să li se supună bicicliștii, atunci când circulă prin București, cine ar trebui să sancționeze nerespectarea acestor reguli?
Opriți de către Poliția Locală Sector 1, pe Calea Grivitei, în zona Gării de Nord, pentru că unul dintre ei nu purta cască de protecție, bicicliștii susțin că purtarea acesteia ar fi opțională, doar recomandată de către Codul Rutier. Ei mai susțin că OUG 195/2002, așa cum a fost actualizată anul acesta, prevede obligativitatea purtarii căștii de protecție doar pentru conducătorii de motociclete și mopede, nu și pentru bicicliști.
Pe de altă parte, bicicliștii susțin că este legal să circule pe carosabil, dacă nu există bandă specială pentru ei, pe respectiva arteră de circulație, în timp ce polițiștii locali de la Sectorul 1 sunt de părere că, în conformitate cu prevederile legale, bicicliștii trebuie să circule pe trotuar, atâta timp cât acest lucru este posibil.
Au bicicliștii, însă, obligația de a respecta prevederile Codului Rutier general valabile pentru ceilalți participanți la trafic? Adică, trebuie să oprească la culoarea roșie a semaforului sau să acorde prioritate pietonilor aflați pe trecerea de pietoni? Au ei obligația de a descaleca de pe biciclete și de a traversa perpedes, atunci când pe lângă marcajul trecerii de pietoni nu există și un marcaj de pistă specială pentru bicicliști? În fine, dar nu în ultimul rând, au, oare, bicicliștii obligația, de bun simț până la urmă, de a circula cu prudență, atunci când se află cu bicicletele într-un parc public, unde se mai plimbă și pietoni, bunici sau mămici cu copii etc?
Pentru că, dacă răspunsul la aceste întrebări este afirmativ, atunci foarte mulți bicicliști încalcă legea și ar trebui înființată „Poliția pentru Bicicliști” , care să vegheze ca aceștia să nu pună în pericol și viețile altor oameni.
Autor: Mircea Apostolescu