Chioșcurile istorice din parcurile Bucureştiului, un kitsch de bani mulți
Articol de Sabina Lapadatescu, 3 august 2015, 11:03
Acum patru ani, Administrația Lacuri, Parcuri şi Agrement (ALPAB) cumpăra 16 chioșcuri care au şi fost amplasate în parcurile Herăstrău, Cișmigiu, Carol, Tineretului şi Izvor. Chioșcurile au o suprafață de patru metri pătrați şi un aspect „istoric”, fiind achiziționate pentru nu mai puțin de 37.000 de euro bucata.
Scopul declarat ale acestor achiziții era ca noile chioșcuri să se încadreze în peisajul parcurilor istorice ale Bucureștiului, iar activitatea de comerț din parcuri să se desfășoare în mod civilizat.
Numai că firma privată cu care ALPAB s-a asociat pentru exploatarea celor 16 chioșcuri „istorice” a reusit să readucă în parcuri atmosfera de talcioc oriental. Pe lângă chioșcuri sunt amplasate tot felul de măsuțe, cu porumb fiert sau copt, cu cartofi pe băț, instalații pentru vată de zahăr, frigidere pentru băuturi sau înghețată, standuri cu diverse produse si umbreluţe de toate culorile. Aşa-numitele chioșcuri istorice abia dacă se mai văd în spatele acestor acareturi colorate.
Mai mult decât atât, chioșcurile s-au dovedit şi o afacere neprofitabilă pentru ALPAB, asociată cu dreptul la 50% din profitul realizat prin exploatarea chioșcurilor, care a reusit să încaseze, din asocierea cu firma privată aproximtiv 50 de euro pe lună, pentru fiecare chioșc. Dacă acest ritm recuperare a investiției se va menține, Municipalitatea va avea nevoie de aproximativ 60 de ani pentru a scoate cei aproape 600.000 de euro pe care i-a investit în chioșcurile „istorice”; şi asta deşi prețurile practicate de firma asociată ALPAB nu sunt deloc mici. Spre exemplu, o sticlă de apă minerală de o jumătate de litru costă 5 lei în Parcul Herăstrău, iar un porumb copt sau fiert tot atât.
Oare, după ce a cheltuit atâția bani, nu poate ALPAB nici măcar să impună un aspect civilizat celor care desfășoară activități comerciale în aceste chioșcuri?
Autor: Mircea Apostolescu