Automobilele electrice sunt putine si scumpe, petrolul este mult si se ieftineste
Articol de , 7 august 2015, 18:30
Automobilul electric este inca o raritate in Romania, tara noastra fiind plasata undeva, la coada clasamentului European in ce priveste numarul de inmatriculari de masini electrice.
Cel putin asa spun statisticile Asociatiei Europene a Constructorilor de Automobile (ACEA) publicate la sfarsitul lunii trecute.
De ce suntem la coada clasamentului
Pentru ca in primul semestru din acest an in Romania au fost inmatriculate doar 11 automobile 100% electrice in timp ce pe ansamblul Uiunii Europene in aceeasi periaoda s-au inmatriculat 29.600 de automobile.
Este vorba numai de automobilele 100% elctrice, nu de cele cu propulsie hibrida, care sunt cu mult mai numeroase, si in Romania si in Europa.
ACEA spune ca in primele 6 luni din acest an, doar in Letonia s-au inmatriculat mai putine masini electrice decat in Romania, anume 9.
In schimb, suntem fruntasi la ritmul de crestere al pietei: vanzarile din Romania au crescut cu 450% fata de primele 6 luni de anul trecut. Asta pentru ca anul trecut la noi s-au vandut doar 2 automobile electrice!
Performante slabe
Vestea bună, publicata de Ziarul Financiar, este că din cele 11 automobile electrice înmatriculate în România, 9 au fost de tip Tesla.
Sunt singurele masini electrice cu autonomie comparabila cu cea a unui automobil clasic adica vre-o 500 de kilometri, teoretic. Plus ca au demaraj in jur de 4 secunde la la zero la 100 de kilometri/ora.
In rest, masinile 100% electrice au o multime de puncte slabe.
De exemplu, Mitsubishi iMiEV, care se vinde la noi, este o masina mica, in care incap cu greu 4 persoane, si are si o autonomie de numai 150 de kilometri, iar viteza maxima este de 130 km/h.
Renault ZOE, care si el se vinde la noi, este tot o masina mica, iar autonomia, spune producatorul, este intre 100 si 150 de kilometri , în funcţie de stilul de condus şi de condiţiile meteo (!). Daca este vara si pornesti climatizarea, nu mergi mai mult de 100 de kilometri.
Tot la noi, VW vrea sa lanseze masina e-Golf, adica in Golf electric, care va avea o autonomie de maxim 190 kilometri dintr-o singura incarcare.
Deci, cu exceptia masinilor Tesla, nu are rost sa incerci sa ajungi de la Bucuresti la Constanta cu un automobil electric, nici macar daca nu trebuie sa folosesti nici incalzirea, nici aerul conditionat.
In plus, la toate masinile electrice reincarcarea bateriilor dureaza cateva ore bune la o priza clasica si numai pe prize speciale poti spera sa “faci plinul de curent” in “numai” 30 de minute de asteptare.
Cat costa o masina electrica
Pretul este alta dificultate pentru electrice de a se impune pe piata.
Tesla este intre 65 si 95.000 de euro. Renault ZOE costa in jur de 17.000 de euro fara TVA, la care adaugi 80 de euro/luna inchirierea bateriilor(!?). Mitsubishi iMieEV costa 32.000 de euro cu TVA. Pentru e-Golf nu a fost comunicat pretul de vanzare in Romania, dar in Germania are un pret de pornire de circa 35.000 de euro cu TVA.
Prin comparatie, un VW Passat de doi litri, Diesel, de 190 CP, in varianta de echipare cea mai buna, costa in Romania 36.600 de euro.
La fel de adevrat este ca Ministerul român al Mediului vrea să implementeze un program prin care cumpărătorii de maşini 100% electrice să beneficieze de un bonus suplimentar de 4.500 de euro, la care se poate cumula şi bonusul primit prin programul Rabla. Deci cumparatorii de masini electrice 100% ar putea sa beneficieze de un bonus maxim de 6500 de euro.
Este mult, dar este mult prea putin pentru ca masinile electice sa reprezinte o concurenta serioasa pentru masinile clasice
Iar scaderea pretului petrolului nu favorizeaza deloc masinile electrice.
Cat a mai scazut pretul petrolului
Astazi, la Londra petrolul BRENT, din Marea Nordului, costa 49 de dolari si 25 de centi, iar la bursa din New York petrolul era cotat sub 45 de dolari pe baril.
Ne amintim ca la New York in iunie anul trecut barilul era la 104 dolari, a scazut apoi puternic, pana la 47 de dolari in ianuarie acest an, dupa care, prin iunie si iulie a inceput sa creasca din nou, dar numai cu cativa dolari.
De cateva zile la New York barilul a coborat la sub 45 de dolari si se apropie de minimumul inregistrat pe 1 decembrie 2008, cand era de sub 40 de dolari.
Daca va mai scadea si la noi dolarul fata de leu, s-ar putea sa avem inca o perioada destul de lunga de ieftinire a benzinei si motorinei.
De ce sunt variatiile de pret
Pentru ca in vara anului trecut marii producatori pe petrol “ieftin”, adica tarile OPEC, s-au hotarat sa scoata de pe piata concurenta, in special petrolul de sist american, care are dezavantajul ca este mult mai scump de produs.
Asa ca OPEC a mentinut productia mare, si o mentine in continuare, desi cererea mondiala era si este in scadere.
In iunie si iulie petrolul a crescut usor pentru ca s-a anuntat ca economia americana se simte bine, dar apoi au venit vesti destul de proaste din China, ceea ce a facut ca asteptarile privind cererea de petrol sa scada din nou.
Nu este imposibil ca in acesta scadere sa fie si mana Washingtonului, care de dragul saborarii Rusiei accepta tacit acest joc al scaderii preturilor desi ii loveste dur pe propriii sai producatori. Rusii spun chiar ca americanii sunt cei care ar fi provocat acest joc.
Sigur este ca tarile OPEC au declarat ca nu au de gand sa-si reduca productia.