Somajul mic duce la locuri de munca neocupate
Articol de , 31 august 2015, 19:03
Rata somajului care a coborat numai 4,99% la nivel national are ca rezultat nedorit si neasteptat scaderea competitiei pe piata muncii, adica reducerea continua a numarului celor dispusi sa accepte un loc de munca. Astfel, in cel de-al doilea trimestru al acestui an aproape 50.000 de locuri de munca erau neocupate in Romania, anunta Institutul National de Statistica.
Incepand din 2012 si pana in prezent, numarul de posturi neocupate in economia nationala s-a dublat.
De ce sunt locuri de munca neocupate
Cele 47.400 de locuri de munca vacante existente in Trimestrul al II-lea sunt rezultatul combinat a trei factori.
Prima problema este ca, datorita somajului redus, cei care cauta un loc de munca isi pot permite sa fie pretentiosi.
Nu este cazul numai in Romania. Vorbeam saptamana trecuta de Germania, care are un somaj de 4,7% si de Cehia cu 4,9%. In ambele tari angajatorii au mari probleme in a gasi oameni, evident, in conditiile de salarizare pe care si le permit companiile.
Al doilea factor este dorinta generala a oamenilor, si in Romania ca si in toate tarile europene, de a avea un post care sa nu implice munca fizica, sau munca in conditii dificile, stres si nici eforturi mari de calificare.
In Germania constructorii auto au deficit cronic de personal, dar exista si deficit de IT-isti, de exemplu. In Romania firmele cauta cu disperare sudori, sau strungari, sau chiar simpli tractoristi. Dadeam exemplu, saptamana trecuta, pe fabricantii de componente auto din Timis, care din lipsa de personal fac apel la detinuti pentru ca nu gasesc doritori sa fabrice volane de automobile.
Al treilea factor care determina numarul crescand de posturi neocupate este si cel mai grav si anume reducerea dramatica a numarului de tineri din cauza sporului natural negativ.
Cat de grav este sporul natural negativ
“Piramida varstelor” publicata de INS incepe sa arate ca un romb.
Romanii cu varsta intre 45 si 50 de ani ( 1 milion 736 de mii) sunt cu 200.000 mai numerosi decat cei din transa de populatie intre 25 si 35 de ani (1 milion 525 de mii).
Inca o comparative: transa de varsta intre 15 si 20 de ani, adica tocmai cei aflati pe bancile scolilor, care isi cauta o meserie, care se formeaza pentru o meserie, are numai 1 milion 293 de mii de persoane in timp ce transa de varsta intre 60 si 65 de ani, adica cei care parasesc o meserie, este constituita din 1 milion 338 de mii de persoane.
O diferenta negativa de peste 40.000 de persoane.
Locurile de munca neocupate….
INS spune ca circa 33% dintre locurile de munca vacante in T II erau in administratia publica si in alte activitati de servicii. Adica cele doua domenii unde pe de o parte salariile sunt mici si pe de alta parte este nevoie de calificare, iar stresul este mare pentru ca se lucreaza cu publicul si pentru ca este o munca migaloasa, de birou, cu cifre, cu registre, cu dosare etc. In plus este o munca in care se poate gresi usor, iar greselile au efecte serioase.
Tot INS spune ca 30% din posturile neocupate in T II erau in industria prelucratoare, adica acolo unde este zgomot, praf, efort fizic, este nevoie de calificare si salariile sunt relativ scazute.
Prin comparatie, tot conform INS, in industria extractiva si in productia si furnizarea de energie electrica erau doar cateva zeci de locuri de munca vacante, pentru ca munca este grea, dar in schimb nivelul de calificare cerut este redus si salariile sunt foarte mari, cele mai mari din economie.
Cum a evoluat piata auto la 7 luni
Conform Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule (APIA), vanzarile totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat, în primele șapte luni ale anului 2015, o creștere de 15,8% faţă de aceeași perioadă a anului trecut.
In interiorul acestui procent, autoturismele au avut o creștere de 13,4%.
Este pentru prima oara dupa multe luni ca vanzarile de automobile cresc mai putin decat vanzarile de vehicule comerciale (adica autobuze si autoutilitare).
Asta inseamna ca societatile comerciale sunt pe crestere, se dezvolta si isi modernizeaza parcul auto.
In schimb, in iulie vanzarile de automobile au scazut fata de luna iunie, cu 15%. Este primul “pas inapoi” al vanzarilor de autoturisme in ultimii 2 ani. S-ar putea sa fie o pura intamplare, sau s-ar putea sa fie inceputul sfarsitului redresarii pietei auto.
Productia si exportul
In luna iulie 2015 s-au fabricat in Romania 39.406 de autovehicule, cu 13,3% mai multe față de luna precedentă.
In total, in primele 7 luni s-au fabricat 251.839 de unități, în creștere cu 2,3% comparativ cu aceeași perioadă din anul trecut. Dintre acestea, 221.335 (adica 88%) au fost produse de către Dacia și 30.504 de către Ford.
Cele mai fabricate modele au fost Dacia Duster, 104.268 unități (cu 4,8% mai mult decât în aceeași perioadă a anului 2014), urmat de Dacia Logan, Dacia Sandero si, Ford B-MAX.
Productie de Logan-uri a scazut cu 5,6% fata de aceeasi perioada a anului trecut, in schimb productia de Sandero a crescut cu peste 36%. Loganul este mult mai putin cerut la export decat Sandero.
Vorbind de export, cu cele 228.306 unităţi exportate în aceste primele 7 luni s-a inregistrat o creștere totală de 0,2% față de perioada similară din 2014. Exporturile au crescut pe ansamblu desi productia de la Craiova, care este exportata total, a scazut dramatic.
Ce masini prefera romanii
Romanii sunt credinciosi Daciei : după 7 luni din 2015 top-ul vanzarilor pe mărci este condus de către Dacia, cu 19.822 de unități (36,5% din total), urmată de Volkswagen cu 5.192 unități (9,6%); Skoda 4.896 unităţi (9%); Ford 3.434 unităţi (6,3%); Renault 3.369 unități (6,2%); și Opel, 1.928 unităţi (3,6%).
La modele, romanii sunt fideli clienti de Logan: cu cele 9.341 unități Logan este cel mai bine vândut model în primele 7 luni ale anului, urmat de Duster, cu 3.868 unități, Sandero, cu 3.617 unități, Skoda Octavia, 2.244 unitați și Logan MCV, cu 1.833 unități.
Scaderea pretului benzinei ca urmare a prabusirii pretului petrolului s-a simtit si in vanzarile de automobile: autoturismele cu motoare diesel continuă să domine piața cu o pondere care, la 7 luni, ajunge la 54%, dar este in continuă scădere fata de luna ianuarie, cand motorizările diesel reprezentau 67,4% din piață.