Aurel Vlaicu, romanul supranumit Fat Frumosul Vazduhului
Articol de Vicentiu Andrei, 7 octombrie 2015, 00:50
Radio Romania Regional vă prezintă proiectul Eu Aleg Romania, 100 de români pentru istoria lumii.
O sută de personalităţi din cultură sau ştiinţă care au marcat dezvoltarea lumii şi au îmbogăţit cunoaşterea universală.
Astăzi vi-l prezentăm pe Aurel Vlaicu.
Recent s-au implinit 105 ani de la primul zbor cu un aparat mai greu decat aerul.
Era primul avion realizat de un roman pe pamantul Romaniei si a fost pilotat de creatorul sau, inginerul Aurel Vlaicu, supranumit Fat Frumosul Vazduhului.
Desi n-a zburat decat vreo 50 de metri la o inaltime de 3-4 m, Vlaicu a fost peste masura de bucuros, dupa cum afirma pentru revista Flacara: „Nici Alpii nu mi-i inchipuiam mai inalti ca inaltimea la care ma ridicasem eu, fiindca 4 metri erau pentru mine un record care imi consacra masina! Zburasem, si aceasta era principalul. Ma mentinusem singur in aer, facusem evolutii nesovaielnice”
Inventator, pionier al aviatiei romane, Aurel Vlaicu s-a nascut la 19 noiembrie 1882, la Bintinti, langa Orastie.
Copil istet si curios, a dovedit de mic un interes aparte pentru zbor.
Dupa terminarea studiilor liceale, Aurel Vlaicu si-a continuat instruirea in strainatate, la Budapesta, Munchen, Viena si Paris, unde-si uimea colegii si profesorii cu priceperea sa in domeniul fizicii.
Diploma de inginer a primit-o in anul 1907 la Scoala Politehnica Bavareza din Munchen.
In toamna lui 1909, la indemul prietenului sau Octavian Goga, Vlaicu s-a mutat la Bucuresti, unde a inceput constructia primului sau aparat de zbor. Sprijinit de Casa Regala si de Armata Romana, inginerul construieste la atelierele de la Arsenalul Armatei avionul Vlaicu I, primul avion construit pe teritoriul actual al Romaniei.
Cu acest avion Aurel Vlaicu a decolat prima oara pe data de 17 iunie 1910 deasupra campului Cotroceni.
Importanta avionului construit de Vlaicu se dovedeste si in decizia de a folosi monoplanul pentru observatii aeriene pe timp de razboi.
Astfel, Romania s-a situat pe locul II in lume, dupa Franta, in utilizarea avionului cu destinatie militara.
Un an mai tarziu, inginerul Vlaicu isi construieste un al doilea avion, celebrul Vlaicu II, cu care face mai multe turnee de prezentare a aparatului de zbor in diverse orase din regat.