Pachetele turistice cumpărate online – protejate
Articol de Flavia Voinea, 28 octombrie 2015, 10:39
Pachetele de vacanță cuprinzând zbor, hotel sau închiriere de mașină, achiziționate online pentru un preț ”all-in” sau prin pagini de internet legate între ele vor beneficia de aceeași protecție ca și pachetele achiziționate în agențiile de turism, conform legii votate de deputații europeni. Aceștia au mai prevăzut și ca turiștii să aibă mai multe opțiuni de anulare a unui contract și să primească informații clare în avans despre cine preia responsabilitatea dacă ceva nu este în regulă.
„Datorită modificărilor pe piața turismului și tendinței crescătoare de a face rezervări de călătorie online, există o nevoie urgentă de a moderniza și adapta vechea directivă care datează din 1990”, a spus raportorul Birgit Collin-Langen (PPE, DE). „Această lege revizuită întărește în general drepturilor călătorilor în Europa. Ea acoperă acum și noi modele de rezervări, iar călătorii sunt informați în mod cuprinzător despre drepturile lor. Am reușit, de asemenea, să luăm în calcul și interesele economice ale industriei – operatori, agenții de turism sau hoteluri”, a mai spus ea.
Mai multă protecție pentru călători
Legea privind pachetele de călătorie va acoperi două tipuri de contracte: pachetele de călătorie (aranjate de tour-operator sau adaptate de călător) și noua modalitate de rezervare a călătoriilor intitulată aranjamente de călătorie interconectate, prin intermediul căreia clienții sunt ghidați, de exemplu după ce au rezervat un zbor, să rezerve și alte servicii suplimentare de călătorie printr-un link online țintit.
Parlamentul s-a asigurat că aceste oferte ”click-through” vor fi considerate un pachet de călătorie, dacă numele, datele de plată și adresa de email a călătorului sunt transferate între comercianți și un al doilea contract este încheiat în primele 24 de ore după rezervarea primului serviciu de călătorie.
Informații clare și mai multe drepturi
Înainte ca turiștii să facă orice angajamente contractuale, organizatorii și comercianții trebuie să le explice clar că sunt pe cale să achiziționeze un pachet și să îi informeze despre drepturile lor și despre cine își asumă responsabilitatea dacă ceva nu este în regulă, se arată în text.
Parlamentul a adăugat obligația pentru organizator de a da călătorilor informații aproximative despre timpii de plecare și întoarcere și o indicație privind natura unor posibile costuri suplimentare. Deputații au mai introdus și dreptul călătorilor de a anula un contract pentru un pachet și de a primi banii înapoi dacă prețul pachetului crește cu mai mult de 8% (Comisia propusese 10%) sau dacă evenimente ”de neevitat”, cum ar fi dezastre naturale sau atacuri teroriste, au loc la destinație.
Ce urmează?
Votul Parlamentului încheie procedura legislativă UE. Statele membre au doi ani la dispoziție pentru a transpune noua legislație în legislația lor națională și încă șase luni pentru a o face aplicabilă.