Cinci ani de dezvoltare a filmului experimental românesc
Articol de Stefania Grigore, 8 decembrie 2015, 14:43
Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF sărbătorește cinci ani de sprijin acordat creației locale de film experimental, printr-o proiecție a celor mai reprezentative titluri și autori ai acestei perioade, realizată în parteneriat cu Institutul Cultural Român. Evenimentul va avea loc vineri, 11 decembrie 2015, de la ora 18:00, la sediul ICR din Aleea Alexandru nr. 38, București.
Experimentat în România reflectă efervescența declanșată în filmul experimental românesc o dată cu înființarea BIEFF, în 2010, când festivalul a avut 15 filme înscrise pentru secțiunea dedicată autorilor autohtoni, ajungând în 2015 la 85 de aplicații.
Tematica, stilul abordat de regizorii români, precum și direcțiile în care se îndreaptă creația experimentală locală vor fi analizate împreună cu publicul de Andrei Tănăsescu și de regizorii celor 10 filme din program, într-o dezbatere după proiecție.
Accesul publicului este liber, în limita locurilor disponibile.
PROGRAM
Sic Transit Gloria Mundi, România, 2012, 4’, de Mircea Cantor
(Centrul Pompidou Paris 2012)
Un video conceptual care sugerează efemeritatea condiției umane, iluzia gloriei pământene și speranța în transcendență. O femeie (frumoasă), ca o vestală desculță, îmbrăcată în alb, desfășoară un fitil în palmele (bandajate) unor femei și ale unor bărbați umili, cu haine negre, care stau în genunchi. Performance-ul seamănă cu un ritual, acompaniat de sunete de toacă intensificate, specifice chemării ortodoxe la rugăciune, unde umilința celor care cer și vanitatea celui care oferă împărtășesc aceeași soartă, moartea inevitabilă.
The Pill of Happiness, România, 2013, 12’, de Cecilia Felmeri
(Premiul Canal+ la Festivalul de Film de la Montpellier 2013, Mențiunea Specială a Juriului la TIFF 2013)
O satiră la adresa emisiunilor de tip reality-show, și pe de alta, un comentariu acid despre abuzurile cotidiene de care se loveşte omul de rând în societatea românească actuală.
Menu, România, 2011, 5’, de Daniel Nicolae Djamo
(Festivalul Internațional de Film de Scurtmetraj de la Clermont-Ferrand 2012, Festivalul Internațional Stuttgarter Filmwinter 25, Festivalul Internațional de VideoArt de la Cologne 2011, Festivalul Internațional de Film de la Leeds 2011)
Parte dintr-un proiect video și fotografic mai mare dedicat înțelegerii semnificației trecerii în neființă și documentarii și imortalizarii procesul îmbătrânirii.
Silent Places, România, 2013, 12’, de Simona Deaconescu
(Festivalul de Film de Dans San Francisco 2014)
Silent Places este un dance-film bazat pe examinarea vieții interioare a personajelor, surprinde nedumeririle, întrebările și temerile lor într-un moment de intimitate.
Death by Diamonds & Pearls, România, 2014, 8’, de Carioca Studio (Dragoș Trăistaru, Andrei Stoleru, Dragoș Coman)
O revizitare neconvențională a mitologiei, evocând referințe culturale, momente istorice, și revolta socială, filmul propune conexiuni între vechi și nou, punând în lumină transformări ce au avut loc datorită trecerii timpului.
This Time, Last Year, România, 2014, 14’, de Ana Maria Savin
(Cannes Short Film Corner 2015, Festivalul de Film goEast 2015)
Un home-movie filmat de-a lungul unui sfârșit de săptămână petrecut la țară, THIS TIME, LAST YEAR prezintă o prietenie aproape simbiotică între două fete şi ceea ce se întâmplă atunci când apare o a treia persoană.
The Box, România, 2011, 10’, de Mircea Ghibortz Ghinescu
ESCU este un muncitor conştiincios într-o fabrică de ansamblat cutii. De plictiseală, ESCU se apucă să îşi cerceteze obiectul muncii…fapt cu consecințe neașteptate.
Questions from a Worker, România, 2011, 5’, de Arnold Estefan & Anca Benera
(Festivalul Temps d’Images Cluj-Napoca 2011)
Un grup de muncitori dintr-o fabrică de conserve din România recită în gând poezia „Fragen eines lesenden Arbeiters” de Bertolt Brecht – chestionare a imaginii muncitorului în perioada communistă și cea actuală.
Andy Warhol Tribute, România, 2013, 6’, de Barna Nemethi & Vlad Feneșan
Un remake postmodernist după două din cele mai emblematice înregistrări video cu Andy Warhol, un interviu monosilabic warholian despre pop art și Andy Warhol Eating la Hamburger.
Ask the River, Ask the Tree, Moldova, 2013, 5’, de Mitoș Micleușanu
Experiment video care interpretează din punct de vedere conceptual cântecul unei mierle: aceasta critică efectele secundare ale raționalității asupra omenirii și asurpa mediului înconjurător şi propune, se pare, o înțelegere a lumii care vibrează cu infinitul și natura.