Propuneri de schimbare a planului cadru pentru clasele 5-8
Articol de , 30 decembrie 2015, 13:17
Ministerul Educatiei si Cercetarii a lansat acum cateva zile in dezbatere publica propunerile de plan-cadru pentru clasele 5-8.. Acestea au fost realizare de catre Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei.
Specialiştii în educaţie argumentează faptul că o astfel de schimbare este necesară deoarece elevii aflati acum în clasele 5-8 studiază după planuri-cadru promovate acum aproape 15 ani . Procesul de inovare curriculară initiat după adoptarea Legea Educatiei Nationale nr. 1/2011 s-a concretizat până acum în noi planuri cadru si noi programe scolare în învătământul primar iar elevii care sunt acuma in clasa a 3-a sunt prima generaţie care învaţă după un nou curriculum.
Pentru ca acest proces sa continue este foarte important sa fie promovate noi planuri cadru atat in învăţământul gimnazial cât şi în cel cel liceal, în acord cu finalităţile/competenţele stabilite de Legea educaţiei nationale nr 1/2001. Acestea vor permite dezvoltarea unor noi programe scolare pentru aceste niveluri de învătământ si, ulterior, organizarea de licitatii pentru noi manuale scolare. De asemenea, de acest proces depind măsurile viitoare de pregătire initială si continuă a cadrelor didactice în aplicarea noului curriculum.
În elaborarea propunerilor pentru noul plan cadru pentru clasele 5-8 s-a plecat de la profilul de formare pe care trebuie să il aiba un absolvent de gimnaziu dar si de la planul-cadru actual pentru clasele 5-8 dar si de la propuneri pentru un nou plan-cadru.
Au fost puse in dezbatere trei propuneri de plan-cadru. Ca element comun al acestor 3 propuneri, toate reduc numarul de ore de Limba si literatura română cu o ora -de la 5 la 4 ore pe săptamană. Au loc reconsiderari ale unor discipline care altădată ajugeau foarte rar să intre în oferta curriculară a scolii cu un număr maxim de ore -educatie plastică, educatie muzicală, cultură civică, istoria, geografia, educatie tehnologică . De asemenea, este regândită structura disciplinelor socio-umane pe ani de studiu si copiii ar urma sa studieze in clasa a 5-a „Educatie pentru drepturile copilului”, in clasa a 6-e „Educaţie interculturală”, în clasa a 7-a „Educatie pentru cetatenie democratică” iar in clasa a 8-a „Educatie economica”. Se schimba titulatura ariei curriculare „Educaţie fizică şi sport” în „Educaţie fizică, sport şi sănătate”. Tehnologia Informaţiei si Comunicaţiilor apare ca disciplină nouă în aria curriculara Tehnologii.
În cazul elevilor care studiază in limba maternă se vor adăuga 4-5 ore în plus ăe săptămână.
Insă pentru implementarea acestor schimbari, oricare ar fi varianta aleasă se impun unele conditii precum: reglementarea statutului disciplinei „Consiliere si orientare” si analiza nevoilor de abilitare curriculară a celor care o vor preda . Este necesara, de asemenea, elaborarea unei metodologii privind disciplinele optionale, resurse umane pregătite pentru a preda discipline optionale integrate pe arie/trans-arii şi alocări suplimentare de resurse financiare care să sustină procesele de inovare curricularăsi formarea cadrelor didactice
Până pe 22 ianuarie va avea loc consultarea online si colectarea datelor prin intermediul chestionarului online.Intre 4-22 ianuarie 2016 vor avea loc dezbateri faţă în faţă la nivel judeţean; colectarea feed-back-ului în urma dezbaterilor faţă în faţă
Intre 23 ianuarie – 7 februarie 2016 este planificata analiza propunerilor primite în cadrul procesului de consultare şi revizuirea proiectului de plan-cadru iar intre 8-10 februarie 2016 are loc validarea din punct de vedere ştiinţific a proiectului revizuit de plan-cadru de către comisia de validare.
Mai multe detalii despre procesul de consultare, precum şi documentele suport pot fi accesate pe site-ul Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei si pe site-ul Ministerului Educatieiei si Cercetarii/cristina.toma