Ce vrem să învețe copiii noștri la școală?
Articol de cristina.toma, 11 ianuarie 2016, 20:35
Ministerul Educației și Cercetarii a lansat în dezbatere publică propunerile de plan-cadru pentru clasele 5-8.
Acestea au fost realizare de către Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei și au fost dezbătute astăzi și la BucurestiFM în emisiunea „În comunitate”.
Ciprian Fartusnic, director al Insitutului de Științe ale Educatiei și unul dintre autorii celor trei variante ale propunerii de plan cadru, argumentează faptul că o astfel de schimbare este necesară deoarece elevii aflați acum în clasele 5-8 studiază după planuri-cadru promovate acum aproape 15 ani.
Procesul de inovare curriculară inițiat după adoptarea Legii Educatiei Nationale nr. 1/2011 s-a concretizat până acum în noi planuri cadru și noi programe școlare în învățământul primar iar elevii care sunt acum in clasa a 3-a sunt prima generaţie care învaţă după un nou curriculum.
În elaborarea propunerilor pentru noul plan cadru pentru clasele 5-8 s-a plecat de la profilul de formare pe care trebuie să îl aibă un absolvent de gimnaziu de la planul-cadru actual pentru clasele 5-8 precum și de la propuneri pentru un nou plan-cadru.
Au fost puse, astfel, în dezbatere trei propuneri.
Ca element comun al acestora, toate reduc numărul de ore de Limba si literatura română cu o oră, de la 5 la 4 ore pe săptamană.
Au loc reconsiderări ale unor discipline care altădată ajungeau foarte rar să intre în oferta curriculară a școlii cu un număr maxim de ore (educația plastică, educația muzicală, cultură civică, istoria, geografia, educatia tehnologică).
De asemenea, este regândită structura disciplinelor socio-umane pe ani de studiu și copiii ar urma sa studieze în clasa a 5-a „Educatie pentru drepturile copilului”, în clasa a 6-a „Educaţie interculturală”, în clasa a 7-a „Educatie pentru cetățenie democratică” iar in clasa a 8-a „Educație economică”.
Se schimbă titulatura ariei curriculare „Educaţie fizică şi sport” în „Educaţie fizică, sport şi sănătate” iar Tehnologia Informaţiei si Comunicaţiilor apare ca disciplină nouă în aria curriculară Tehnologii.
Însă două dintre propunerile de plan cadru au creat controverse…reducerea orelor de muzică intr-una dintre variante și mutarea limbii latine de la clasa a opta la clasa a noua.
Prezent in studioul BucurestiFM, Mădălin Guruianu, din partea Fundatiei „Corul Național de Cameră Madrigal Marin Constantin” a aratat că muzica este o materie care ajută in dezvoltarea culturală dar și psihologică a elevilor și nu ar trebui ca numarul acestor ore sa fie redus.
De asemenea, aceasta nu este o materie care să se adreseze doar celor care doresc sa devină muzicieni ci trebuie sa ii ajute pe elevi sa-si largeasca orizontul cultural. Insa aceasta este doar una dintre propuneri.
Cornelia Popa Stavri, vicepresedinte al Federației Sindicatelor Libere din Învățământ și membru în Comisia Consultativă pentru Manuale Școlare, a precizat că o actualizare a planurilor cadru pentru gimnaziu era necesară iar propuneri în cadrul dezbaterii publice și deja din partea profesorilor s-au primit mii de răspunsuri, majoritatea foarte bine argumentate.
Pe de alta parte elevii care au fost întrebati ce anume le-ar place mai mult sa studieze la școală au răspuns în majoritate ca informatica, matematica, chimia, biologia și limbile străine sunt preferințele lor.
Unii au spus că ar dori sa aibă mai multe ore de gramatică pentru că cei care fac greseli în scris nu sunt puțini.
Horia Oniță, președintele Consiliului Elevilor din România, spunea că este necesar să existe în planul cadru mai multe ore de dezvoltare personală și orientare în carieră care i-ar ajuta pe elevi să își aleagă mai bine liceul și profilul pe care să îl urmeze și, mai ales, viitoarea carieră. Însă ceea ce i se părea îngrjorător era faptul ca multe lucruri propuse de toate cele trei variante sunt greu de implementat in realitate.
Deocamdată dezbaterea rămane deschisă până pe 22 ianuarie pe www.ise.ro iar între 23 ianuarie si 7 februarie va avea loc analiza propunerilor primite în cadrul procesului de consultare şi revizuirea proiectului de plan-cadru iar intre 8-10 februarie 2016 are loc validarea din punct de vedere ştiinţific a proiectului revizuit de plan-cadru de către comisia de validare.