De ce întârzie RATB-ul?!
Articol de Mircea Apostolescu, 3 februarie 2016, 09:27
Atunci când stăm prea mult, uneori chiar peste 20 de minute, în stație, așteptând autobuzul, tramvaiul sau troleibuzul, „gândurile noastre bune” se îndreaptă către RATB, ca o entitate malefică ce îsi dorește numai să ne facă să inghetam si să intarziem la serviciu. Apoi, unii dintre noi îsi varsă amărăciunea asupra soferului, a vatmanului sau, cu si mai mare satisfacție, asupra „controlorilor”.
Dar, de ce vrea RATB-ul cel mare si rău să ne chinuie cu întârzierile lui? Ei bine, răspunsul este că nu vrea. Întârzierile au două tipuri de cauze. Unul, imputabil regiei de transport dar mai ales Municipalității, este cel al defecțiunilor tehnice care reduc numărul de autobuze, tramvaie si troleibuze disponibile. Lipsa banilor face ca mijloacele de transport stricate să fie reparate cu întârziere si, de aici, marirea timpilor de asteptare in stații.
Dar, dacă ar fi numai atat, tot nu am avea chiar atat de mult de asteptat. Mai există un tip de cauze care ne face să ne pierdem timpul si să intarziem. Este vorba despre blocaje. Nu despre cele obișnuite de trafic, ci despre blocajele cauzate de către soferii care îsi parchează mașinile neregulamentar, in disprețul celorlalți participanți la trafic.
Conform purtătorului de cuvânt al RATB, Constantin Tobescu, regia de transport a înregistrat anul trecut întârzieri cumulate de 9600 de ore. Acestea au fost cauzate de masini parcate neregulamentar, care blochează drumul mijloacelor de transport, de camioane care rup rețeaua de contact a tramvaielor sau troleibuzele, de accidente produse pe linia de tramvai si de acte de vandalism care duc la retragerea autobuzelor, tramvaielor sau troleibuzelor afectate din circulație.
Începutul acestui an a adus o creștere fără precedent a acestui tip de probleme. Astfel, in primele 20 de zile ale anului, s-au înregistrat 1100 de minute întârziere, pe linii care aveau un interval redus de succedare a mijloacelor de transport, afirmă Tobescu.
Spre exemplu, intr-o singură zi, s-au înregistrat trei blocari ale liniilor 126, 300 si 368 pe strada Episcopiei. Totalul întârzierilor a fost de 95 de minute. Din cauza blocajelor de pe Episcopiei, la un moment dat, toate autobuzele celor trei linii erau strânse pe un singur sens, a explicat reprezentantul regiei de transport.
Potrivit acestuia, probleme foarte mari se înregistrează, in afară de strada Episcopiei, la Piața Iancului, acolo unde se află bucla de întoarcere, pe strada Sfinții Voievozi, la capătul troleibuzelor, dar si pe Soseaua Colentina si pe Bulevardul Iuliu Maniu, unde soferii de camioane parcheaza sub rețeaua electrică de contact.
Constantin Tobescu spune că, pentru a recupera pagubele generate de întârzieri, diminuarea încasărilor pe liniile respective, dar si pentru a constientiza soferii si a-i determina să nu mai blocheze mijloacele de transport, RATB îi acționează in judecată pe cei care parchează neregulamentar. Numai anul trecut, regia de transport a intentat 172 de acțiuni in justiție, pentru a obține despăgubiri. In alte 36 de cazuri, soferii contravenienți au plătit despăgubirile fără a se mai ajunge in instanță, a declarat reprezentantul regiei de transport.
Poate că si legislația ar trebui inasprita, in cazul celor care, parcand ilegal, blochează mijloacele de transport public, ambulantele, mașinile pompierilor etc. Asta ținând cont de faptul că, in momentul de față, fiecare parchează unde dorește, deoarece a dispărut teama privind ridicarile de masini.