Astazi este Ziua Europeană a Numărului Unic de Urgenţe 112!
Articol de , 11 februarie 2016, 07:45
Anul acesta, Ziua Europeană 112 este dedicată studenţilor beneficiari ai programelor de mobilitate universitară ERASMUS, cu accent pe o mai bună informare şi conştientizare a acestora.
În România, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS), cu sprijinul Consiliului Naţional al Rectorilor, a organizat o zi de informare 112 în centrele universitare din ţară.
Astfel, in numeroase instituţii de învăţământ superior româneşti, au fost pregătite puncte de informare 112, au fost postate afişe cu mesaje în limbile engleză, franceză şi germană şi au fost distribuite pliante informative si au fost organizate vizite ale elevilor şi studenţilor în centrele de primire apeluri de urgenţă 112.
Informaţiile corespunzătoare pe tema 112 vor permite studenţilor, în special celor străini, să aibă grijă de propria lor siguranţă într-un mod responsabil şi eficient.
Statistica pe anul trecut realizată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) arată că la Numărul Unic de Urgenţă 112 au fost primite şi tratate 15.561.664 apeluri.
Dintre acestea 5.926.985 (38,09 %) au fost reale şi 9.634.679 (61.91 %) false.
Cele mai multe au fost transferate către Ambulanţă – 3.741.439 (60,74 %), Poliţie – 1.373.394 (22,30 %), Pompieri – SMURD –869.059 (14,11 %) şi Jandarmerie – 168.788 (2,74 %).
Din punct de vedere al apelurilor false judeţele Covasna, Călăraşi şi Mureş ocupă primele locuri.
13.146 cetăţeni au fost sancţionaţi conform legii pentru apeluri false şi abuzive către numărul 112, cele mai multe sancţiuni fiind aplicate în Teleorman, Bucureşti şi Suceava.
Potrivit celui mai recent raport al Comisiei Europene, România se situează printre statele membre cu cei mai buni timpi de reacţie (sub 10 secunde) şi o acurateţe sporită în a localiza apelanţii la numărul unic de urgenţă 112.
Ţara noastră face parte dintre cele 5 state membre care reprezintă exemple de bună practică.
Serviciul de Telecomunicaţii Speciale este organul central al statului care administrează, exploatează, întreţine şi dezvoltă Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă.
Timpul mediu de răspuns al Centrului 112 este de 3,68 secunde şi este înregistrat în cazul a 94,63% dintre apelurile la numărul unic de urgenţă.
În ce priveşte localizarea apelanţilor, aceasta se face in proporţie de 97,20% pentru reţelele de telefonie fixă şi de 99,27% pentru cele de telefonie mobilă.
Potrivit aceluiaşi raport al Comisiei Europene, România este una dintre puţinele ţări membre UE în care 112 este număr unic de urgenţă.
În urma campaniilor de educare şi informare desfăşurate de către Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, în ţara noastră numărul de apeluri false a scăzut în ultimii ani cu aproximativ 38 % şi se situează la circa 62 de procente, înscriindu-se în media înregistrată la nivel european.
Scurt istoric
Numărul pan-european de urgență 112 a fost creat în 1991.
În aprilie 2005, Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 a devenit operational in toată România.
Începând cu anul 2008, 112 este singurul număr care poate fi folosit de pe orice telefon fix sau mobil pentru a beneficia, gratuit, de serviciile de urgență (ambulanță, pompieri și poliție) în orice țară a Uniunii Europene.
Din octombrie 2015, în România, este funcţional serviciul de anunţare a urgenţelor prin SMS pentru persoanele cu dizabilităţi de auz şi / sau vorbire, prin mesaje scurte la numărul 113, păstrând caracteristicile serviciului 112 de voce, anume gratuitate şi accesibilitate.
Numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112 trebuie folosit doar atunci cînd este necesară intervenţia agenţiilor specializate de urgenţă, pentru asigurarea asistenţei imediate în situaţii în care este periclitată viaţa, integritatea ori sănătatea cetăţeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul.
Apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgenţă 112 sau transmiterea de mesaje false la numărul 113 constituie contravenţii iar faptele sunt sancţionate cu amendă de la 500 la 1000 de lei.