Dumnezeu prefera lemnul – versul care a iscat scandal in jurul vocalistului trupei Taxi
Articol de Vicentiu Andrei, 11 aprilie 2016, 20:13 / actualizat: 13 aprilie 2016, 22:50
Clipul lui Dan Teodorescu, solistul trupei Taxi, face valuri in continuare.
Versul “Dumnezeu prefera lemnul si spatiile mici” a fost interpretat de unii ca un manifest contra Catedralei Mantuirii Neamului, la care s-au raliat toti artistii care au aparut in clip.
Numele grele din cultura romaneasca invitate sa apara in videoclip sunt Dan Bittman, Cornel Ilie, Monica Anghel, Virgil Ianțu, Andi Vasluianu, Dorina Chiriac, Ștefan Bănică, Robin Proca, Andi Moisescu, Dani Oțil, Paula Chirilă, Horia Moculescu, Toni Grecu, Irina-Margareta Nistor, Dan Byron, Teo Trandafir, Oreste Teodorescu, Pavel Bartoș, Ada Milea, Călin Goia, Mircea Cărtărescu, Horia Vîrlan, Guess Who, Laura Lavric, Andreea Esca, Răzvan Simion, Alexandru Andrieș, Emilia Popescu, Grigore Leșe, Mircea Baniciu, Alexandra Ungureanu, Oana Pellea, Victor Rebengiuc.
Singurul dintre acestia care a batut in retragere dupa scandalul iscat a fost Grigore Lese, care a cerut sa fie scos din clip, nevrand sa fie partas la o actiune contra Bisericii Ortodoxe.
Interesant este faptul ca reprezentantii trupei Taxi au prezentat un email adresat indragitului interpret de muzica populara in care acesta era informat pe deplin despre ce este vorba in respectivul cantec.
Voci din ortodoxia romana au criticat piesa muzicala, care s-ar pune in slujba demersului de blocare a finantarii Catedralei, demers initiat in Parlament de catre deputatul Remus Cernea.
Lucrurile au mers pana acolo incat un fan al scriitorului Mircea Cartarescu, prezent in clip, a ars ostentativ un roman de-al sau cu autograf si a postat imaginea pe Facebook.
Omul de litere a declarat pe aceeasi retea de socializare ca razboiul iscat din senin si prosteste de acest poem cantat risca sa trezeasca fantome ale trecutului.
Si cunoscuta prezentatoare tv Andreea Esca a fost atacata public pe Facebook din cauza aparitiei in videoclip, ei reprosandu-i-se, fara nicio legatura cu melodia, faptul ca fostul ei patron a facut afaceri considerate oneroase!
Parintele Eugen Tanasescu, de la Constanta, considera ca nostalgicii bisericutelor de lemn uita ca acestea sunt vestigii ale unei perioade de oprimare a romanilor din Ardeal, carora li se interzicea prin lege sa ridice locasuri de cult durabile.
In secolul nostru a venit momentul sa ridicam si in Romania edificii monumentale din piatra, spune parintele, cu atat mai mult cu cat Catedrala Neamului se va constitui ca un simbol de unitate a credintei tuturor romanilor cu ocazia centenarului unirii in 2018.
Solistul si cantautorul Dan Teodorescu a incercat azi sa puna lucrurile la punct printr-un mesaj postat pe Facebook.
El spune ca piesa sa nu e nicidecum un manifest contra Catedralei Mantuirii Neamului ci mai degraba un apel la smerenia crestina si la simplitatea actului de credinta:
“Constat, cu părere de rău, că n-am fost în stare să transmit în mod corespunzător un mesaj foarte simplu. Și un apel foarte simplu.
Îmi cer scuze si încerc așa:
– această piesă este o parabolă. Iar asta – cu profundă tristețe și amărăciune remarc – a fost o mare problemă.
– am afirmat – foarte clar, în cea de-a două strofă – că sunt creștin. Cred cu tărie în Dumnezeu.
– niciodată pe parcursul piesei nu am spus „eu știu”. Niciodată. Am spus întotdeauna „eu cred”. N-am spus că știu, pentru că n-am de unde să știu; cred doar.
– am spus că L-am găsit pe Dumnezeu într-o biserică din lemn pentru că eu cred (nu spun că știu; cred doar) că Dumnezeu preferă simplitatea și modestia. Nu am spus nicăieri, niciodată, pe parcursul piesei că Dumnezeu poate fi găsit numai în biserici din lemn. Nu. Dimpotrivă; am afirmat – foarte clar, în prima strofă – că sunt convins că Dumnezeu era în Catedrala Mântuirii Neamului Românesc. Pentru că sunt ferm convins că Dumnezeu este peste tot.
– piesa nu este un manifest împotriva Catedralei Mântuirii Neamului Românesc.
– piesa nu are cum să fie un manifest pentru simplul motiv că un manifest presupune determinarea unor acțiuni imediate. Or nicăieri, pe parcursul piesei, nu am spus că n-ar trebui construită Catedrala. Nu am spus nicăieri că ar trebui sistate lucrările. Nu există, la final, niciun link către nicio petiție împotriva Catedralei. Nu. Există doar un citat din Sfânta Scriptură.
– dacă aș fi vrut să lansez un manifest, aș fi făcut acest lucru – în mod evident – înainte de începerea construcției.
– mesajul piesei este următorul: cred că opulența și trufia nu au legătură cu credința.
– piesa este, în același timp, un apel la smerenie adresat tuturor: „și toți, unii față de alții, îmbrăcați-vă întru smerenie” (Întâia Epistolă Sobornicească a Sfântului Apostol Petru 5, 1-5)
– am făcut această piesă pentru că am crezut că am dreptul să-mi exprim opinia.
– sunt convins că sunt un păcătos. Sunt convins că noi toți, absolut toți cei prezenți în piesă avem păcate mai mici sau mai mari. Vă rog frumos ca după ce ne judecați pe noi, așa cum se cuvine, să vă gândiți la mesajul piesei.
Vă mulțumesc, Doamne ajută!
Dan Teodorescu”.
Un material realizat de Ovidiu Moldovan