Delta Vie: o marcă pentru ecoturism în Delta Dunării
Articol de Stefania Grigore, 22 aprilie 2016, 15:26
Pentru prima oară de la desemnarea Deltei Dunării în 1991 ca rezervație UNESCO a biosferei, prima destinație ecoturistică din Delta Dunării care reunește comunitățile locale cuprinse în proiectul Crișan + Caraorman + Mila 23: Ecoturism pentru viitor, va avea un logo ce va fi transpus într-o marcă. Creat pentru a proiecta o imagine de marketing coerentă și unitară, logo-ul realizat de artistul grafic Ruxandra Călăraș a fost inspirat de observații asupra naturii și patrimoniului local, pe baza un studiu de marketing și a discuțiilor organizate de Asociația „Ivan Patzaichin-Mila 23” în comunitățile locale din destinație.
“Acum aproape trei ani am început cu echipa mea, un proiect ambițios și foarte dificil de crearea unei destinații ecoturistice în Delta Dunării. Este un concept nou de organizare a turismului, la care au pus umărul partenerii noștri, finanțatorul, autorități locale și mulți pasionați de ecoturism din Delta Dunării. Pentru această destinație a fost creată o marcă care va fi folosită pentru promovarea destinației ecoturistice, pe baza unui regulament care se bazează pe respectul față de natură și păstrarea tradițiilor.” a spus Ivan Patzaichin.
Asociația „Ivan Patzaichin-Mila 23” este titularul mărcii colective Delta Vie. Ea va fi pusă la dispoziția celor ce vor forma Eco-Delta Dunării Asociația de management al destinației ecoturistice pe baza unui Regulament de utilizare a mărcii colective Delta Vie. Acesta stabilește în ce condiții va fi folosită marca colectivă. Eco-Delta Dunării Asociația de management al destinației va avea ca perimetru de responsabilitate localitățile Crişan – Chilia Veche – Maliuc – C.A.Rosetti – Sfântu Gheorghe, un perimetru extins care include și cele trei localități din proiectul Crișan + Caraorman + Mila 23: Ecoturism pentru viitor.
O unitate de alimentație locală din aria desemnată va putea afișa pe toate promoționalele sale marca colectivă Delta Vie ca logo dacă oferă în meniu, majoritar produse culinare bazate pe resurse locale. Organizatorii de pachete turistice din aria desemnată pot folosi pe promoționalele lor marca colectivă Delta Vie dacă oferta lor este bazată în majoritate pe interpretarea naturii din Delta Dunării. Toate aceste servicii vor da o nouă identitate destinației care va atrage turiștii pentru a petrece mai mult timp și a consuma mai multe resurse locale, precum natură, gastronomie, cultură.
Proiectul Crișan + Caraorman + Mila 23: Ecoturism pentru viitor, în cadrul căreia a fost realizată cercetarea documentară și propunerile de logo-uri pentru Delta Vie, abordează unitar comunitățile, prin acțiuni individuale în fiecare localitate, precum și consolidat la nivelul întregii zone.
Instrumentele cu care operează acest proiect sunt:
• educaționale (specializări de ecoturism pentru operatorii de pensiuni din zonă, material didactic privind valorile ecoturismului pentru profesorii și elevii școlilor din comunități, un centru de promovare și educație interactivă despre Delta Dunării la Muzeul Satului din București),
• infrastructură verde (construirea de facilități pentru birdwatching la Sanctuarul păsărilor de la Caraorman) și
• operaționale (realizarea unui traseu-pilot culinaro-turistic).
Proiectul urmărește, de asemenea, definirea identității de marketing a zonei cu potențial de acreditare ca destinație de ecoturism. Beneficiarii proiectului sunt locuitorii comunităților (o populație prin excelență multi-etnică), turiștii și potențialii turiști în Deltă sau în alte zone protejate, antreprenorii, societatea civilă locală, autoritățile locale și județene din Deltă. Practic, proiectul poate deveni un exemplu de bune practici, eficient și ușor de replicat, care să ofere soluții de dezvoltare durabilă pentru întreaga Deltă.