Parcarea în București, strategie, vid legislativ și disprețul pentru pietoni
Articol de Mircea Apostolescu, 11 mai 2016, 14:09
Municipalitatea noastră are o strategie de mobilitate care include si „solutii” pentru parcare. Se vorbește despre parcări subterane, despre fluidizarea traficului rutier prin eliberarea carosabilului de mașinile parcate, despre descongestionarea trotuarelor si redarea spațiului public pietonilor, despre amenajarea de benzi pentru biciclisti etc.
In realitate, o decizie a Curții Constituționale de acum un an, care spune că ridicarea mașinilor, chiar parcate ilegal, de către primării este anticonstituțională, a aruncat Bucureștiul în haos.
Mașini parcate pe bordură, pe străzile înguste, precum Academiei, Edgar Quinet, Ion Brezoianu, Popa Tatu, General Budisteanu, Banului, Lutherana, General Berthelot si multe altele, pe prima bandă de circulație a marilor bulevarde, blochează traficul, contribuind la producerea ambuteiajelor.
Trotuarele blocate îi obligă pe pietoni să se strecoare printre mașinile parcate ilegal sau printre acestea si zidurile sau gardurile imobilelor, ori chiar să se aventureze pe carosabil riscând să fie accidentați de către mașinile aflate în mers.
Trecerile de pietoni au devenit locurile preferate de parcare ale multor soferi, iar pietonii trebuie să traverseze apărând dintre mașinile parcate direct în fata șoferilor aflati in trafic, fără a se putea asigura. Nu mai vorbim despre treceri pe care traversezi, dar nu te poti urca pe celălalt trotuar, pentru că este blocat de automobile.
Si statiile RATB au devenit neîncăpătoare pentru că sunt folosite drept parcări. Călătorii se urcă sau coboară din autobuze sau troleibuze printre mașini parcate sau doar oprite în stații, fără a avea siguranța că acestea nu se vor pune în mișcare, accidentându-i.
Multe dintre zonele cu cele mai mari probleme se află în Sectorul 1, pentru că aici este o densitate foarte mare de institutii publice si de firme private. De aceea, autoritătile locale au recurs la calea justiției și, pe 7 aprilie anul acesta, au obtinut o hotărâre judecătorească a Curtii de Apel București care obligă Guvernul României să adopte, în regim de urgentă, regulamentul pentru ridicarea mașinilor parcate neregulamentar.
Sentința Curtii de Apel obligă Ministerul Afacerilor Interne (MAI) ca, în termen de 30 de zile, să elaboreze procedura de ridicare a mașinilor oprite sau staționate neregulamentar. Aceeasi hotărâre judecătorească obligă Guvernul României ca, în termen de 30 de zile de la comunicarea proiectului de reglementare întocmit de către MAI, să adopte regulamentul de ridicare a mașinilor parcate ilegal.
Pietonii asteaptă cu nerăbdare ca autoritătile, atât centrale, cât și locale, să le arate tot atâta grijă și consideratie câtă au demonstrat fată de șoferii care parchează neregulamentar.