Zero piste pentru bicicliști, anul acesta
Articol de Mircea Apostolescu, 24 mai 2016, 11:45
După progresele uimitoare ale lucrărilor la Șoseaua de Centură a Bucureștiului, care ar trebui să scoată traficul de tranzit din oras și din care nu se va face niciun kilometru, până la finalul acestui an, vorbim, astăzi, despre cealaltă soluție de deblocare a traficului și de scădere a poluării aerului, transportul alternativ, cu bicicleta.
Pistele pentru bicicliști au fost, în cea mai mare parte, declarate ilegale de către Politia Rutieră. Ele au fost amenajate pe trotuare, nemailăsând loc și pentru circulația pietonilor, așa cum se întâmplă pe Ștefan cel Mare, spre exemplu, unde sunt ocupate de mașini parcate una lângă cealaltă și nu duc nicăieri.
De exemplu, pista pentru bicicliști de pe Calea Plevnei, la doi pași de sediul Administrației Străzilor, începe de la intersecția cu Bulevardul Știrbei Vodă si merge numai până la intersecția cu strada Barierei. De acolo, până la intersecția cu Șoseaua Orhideelor, pista nu mai există. În plus, ea nu se leagă cu nicio infrastructură pentru bicicliști, nici pe Știrbei Vodă, nici pe Constantin Noica, nici pe Orhideelor, nici pe Giulești.
Așa se face că biciclistii nu pot folosi pistele existente, nici măcar asa ilegale cum sunt, și se deplasează pe carosabil, printre mașini și gropile sau șanțurile săpate de către deținătorii de rețele subterane de utilități publice.
Singura excepție notabilă o reprezintă cei patru kilometri de pistă pentru bicicliști de pe Calea Victoriei.
Pe de altă parte, la dispozitia Municipalității se află, de vreo 3-4 ani, zece milioane de euro, de la Ministerul Mediului, pentru amenajarea a circa 100 de kilometri de piste pentru bicicliști. Ministerul dorește să finanțeze pistele din cauza procedurii de infringement în care se află Bucureștiul, în ceea ce privește calitatea aerului, încurajarea transportului cu bicicleta fiind o soluție pentru scăderea poluării generate de traficul auto.
Numai că unele organizații ale bicicliștilor au contestat proiectul Municipalității pentru amenajarea celor 100 de kilometri de piste. Reprezentanții acestora doresc ca pistele să fie amenajate pe carosabil, nu pe trotuare ori strazile secundare, nu pe marile bulevarde.
Irina Zamfirescu, purtătoarea de cuvânt a uneia dintre organizațiile biciclistilor, OPTAR, este de părere că amenajarea pistelor nici nu va trebui să înceapă până la asumarea de către Primăria Capitalei a Planului de Mobilitate Durabilă al Municipiului București, deoarece pistele pentru bicicliști ar trebui să se afle în concordanță cu acest plan.
Dată fiind perioada electorală și apoi aceea de preluare a funcțiilor de către noul primar al Capitalei și de către noul Consiliu General, adoptarea Planului de Mobilitate, proiectarea și amenajarea celor 100 de kilometri de piste este improbabil să se petreacă în această vară, spune Irina Zamfirescu.
Așadar, zero kilometri și la pistele pentru bicicliști!