Sistem de transport civilizat si eficient in regiunea Bucuresti – Ilfov
Articol de Mircea Apostolescu, 8 iunie 2016, 12:01
Pentru prima data, dupa 25 de ani, Planul de Mobilitate Urbana Durabila pentru regiunea Bucuresti – Ilfov, obligatoriu pentru accesarea de fonduri europene in actualul exercitiu bugetar european, propune crearea unui sistem de transport civilizat nu doar pentru Bucuresti, ci si pentru alte 8 orase – Bragadiru, Buftea, Chitila, Magurele, Otopeni, Pantelimon, Popesti-Leordeni si Voluntari, si pentru 32 de comune – 1 Decembrie, Afumati, Balotesti, Berceni, Branesti, Vernica, Chiajna, Ciolpani, Ciorogarla, Clinceni, Copaceni, Corbeanca, Cornetu, Varasti Ilfov, Dascalu, Dobrotesti, Domnesti, Dragomiresti Vale, Ganeasa, Glina, Gradistea Gruiu, Jilava, Moara Vlasiei, Mogosoaia, Nuci, Peris, Petrachioaia, Snagov, Stefanestii de Jos, Tunari si Vidra.
Planul porneste de la realitatea de care ne lovim in fiecare zi, dezvoltarea economica si cresterea demografica au dus la aglomerarea fara precedent a traficului si vor genera, in curand, blocarea lui totala. Solutia propusa este aceea a dezvoltarii unui sistem de transport in comun integrat, eficient si sigur si dezvoltarea transportului cu mijloace alternative, biciclete, la nivelul intregii Regiuni Bucuresti- Ilfov, astfel incat sa se reduca numarul masinilor de pe strazi.
Pentru atingerea acestor obiective, au fost selectate 65 de proiecte, a caror valoare totala se ridica la 7 miliarde de euro. Dintre acestea, jumatate reprezinta investitii care vor fi facute de catre autoritatile locale, iar cealalta jumatate, investitii care vor trebui realizate de catre Metrorex.
Metroul bucurestean ar trebui sa ajunga la un total de 123 de km.
Printre investitiile aflate in sarcina MERTROEX se numara finalizarea Magistralei 5; sectiunea Eroilor – Valea Ialomitei – Raul Doamnei, cu o lungime de 7km si 10 statii, in prima jumatate a anului viitor, finalizarea extinderii Magistralei 4, cu aproape 2 km si doua statii, in trimestrul IV al acestui an, imbunatatirea serviciilor pe Magistrala 2, prin modernizarea a 18 km de linii si introducerea a 24 de trenuri noi, care se va finaliza tot in ultima parte a acestui an, achizitia celor 49 de trenuri de metrou necesare Magistralei 5, modernizarea instalatiilor de ventilatie de la metrou si a punctelor de acces in statii.
Planul le da de lucru si autoritatilor centrale. Astfel, Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi (CNADNR) trebuie sa modernizeze, adica sa largeasca la 4 benzi, pe o lungime de 32 de km Centura de Sud a Bucurestiului, sa largeasca, tot la 4 benzi, segmentele de ventura dintre Autostrada A1 si DN7, 9 km, si dintre DN2 si Autostrada A2, 11 km, ultimele doua proiecte aflandu-se in derulare, iar proiectul privind Centura de Sud fiind aprobat.
Tot CNADNR trebuie sa finalizeze constructia Autoatrazii A3, intre Soseaua de Centura si Soseaua Fabrica de Glucoza si sa modernizeze DN5, intre Adunatii Copaceni si Bucuresti.
In sarcina autoritatilor locale, PMUD prevede modernizarea a 259 de kilometri de linii de tramvai, achizitionarea a 250 de autobuze ecologice noi si amenajarea a 490 de kilometri de piste pentru biciclisti.
Mai mult decat atat, mijloacele de transport in comun ar urma sa aiba benzi dedicate si sa fie prioritizate, prin sistemul de management al traficului. Adica, autobuzele, troleibuzele si tramvaiele vor circula pe benzi interzise pentru restul traficului, iar liniile de tramvai vor fi toate in zona proprie, precum linia tramvaiului 41. Mijloacele de transport vor avea GPS iar siatemul inteligent de management al traficului le va da prioritate, la intersectii si semafoare, fata de traficul general. Tot GPS-ul va permite monitorizarea mijloacelor de transport, pe traseu, si informarea calatorilor in statii, cu ajutorul unor tabele electronice, cu privire la ora de sosire a autobuzului, tramvaiului sau troleibuzului.
In ceea ce priveste investitiile in infrastructura Bucurestiului, PMUD include finalizarea Pasajului de la Piata Sudului, cu termen la finele acestei luni, si a reabilitarii sistemului rutier si a liniei de tramvai de pe Soseaua Pantelimon, avand ca termen finalul acestui an, finalizarea lucrarilor de modernizare a limiei de tramvai de pe Bulevardul Liviu Rebreanu, cu termen la finele lui 2016. Tot in acest an, Primaria Capitalei ar trebui sa finalizeze lucrarile la Penetratia Bulevardul Nicolae Grigorescu – Splai Dudescu, iar, anul viitor, pe cele la Penetratia Splaiul Independentei- Ciurel.
Regiunea Bucuresti – Ilfov este zona cu cea mai mare densitate de populatie din Romania, avand peste 2,2 milioane de locuitori, cu o densitate de 1248 de locuitori pe kilometru patrat.
Tot Regiunea Bucuresti – Ilfov are circa 24% din totalul locurilor de munca la nivel national si are un PIB pe cap de locuitor de 131% fata de media europeana, depasind capitale europene va Atena, Madrid, Berlin si Budapesta.
Proiectele cuprinse in PMUD trebuie implementate pana in 2030. Planul se afla in dezbatere publica, iar cei interesati pot afla detalii si isi pot spune parerea pe site-ul Municipalitatii, www.pbm.ro sau de pe site-ul www.pmud.ro.