Horia Suru: mereu în căutare de ceva nou
Articol de Sabina Lapadatescu, 13 iunie 2016, 15:47
Are fanii săi, mai ales în rândul publicului tânăr. De cele mai multe ori spectacolele sale au și cronici favorabile, iar actorilor le place să lucreze cu el. Propune de fiecare dată ceva diferit, ceva nou, care să aibă impact imediat. Este atras de teme la ordinea zilei, alege texte noi, pe care le aduce pe scenă în formule cât mai diverse.
Se plictisește repede, îi place să caute, să descopere mereu ceva. Iar regia este cea mai potrivită cale.
Horia Suru a povestit, sâmbătă, la București FM cum a trecut de la cariera sportivă la cea artistică. La început şi-ar fi dorit să fie fotbalist, dar s-a făcut actor, iar acum este regizor.
Spectacolele sale de la TNB, Teatrul Mic, Excelsior sau Odeon ne dau o stare de bună dispoziţie, ne fac să ne punem întrebări despre lumea din noi şi cea din jurul nostru sau chiar despre tehnologia care ne înconjoară.
Este foarte activ şi în ţară, iar producțiile semnate de el sunt prezente pe afișele festivalurilor importante.
De curând „ActOrchestra” a fost premiat la Festivalul VedeTeatru de la Buzău, iar „NSFW” va participa la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu.
Horia Suru a absolvit Universitatea Babeş Bolyai în anul 2008, la clasa Miklós Bács. A fost actor la Teatrul Tineretului din Piatra Nemţ, iar din anul 2011, după încheierea studiilor Master Regie Teatru & Multimedia tot la unisersitatea clujeană (2008 – 2010), a început să monteze în teatre din Bucureşti şi din țară.
O bună parte dintre spectacolele sale se află încă în repertoriu, chiar dacă au fost create cu doi ani în urmă. A regizat: ”Domnului profesor cu dragoste” de Edward Ricardo Braithwaite (2011, Teatrul ”Maria Filotti” Brăila), ”We are camera” de Fritz Kater, la Teatrul Municipal “George Bacovia” Bacău),”Cockoşi de Mike Bartlett (2013, Teatrul Act Bucureşti), ”LSD theatre SHOW” de Christopher Durang (2013, Godot Café Teatru Bucureşti), ”ActOrchestra” (2014, Teatrul Naţional Bucureşti), ”Ziua în care nu se cumpără nimic” de Kim Atle Hansen (2014, Teatrul Naţional Bucureşti), ”Călin” (povestea modernă), după Franz Xaver Kroetz (2014, Teatrul Municipal “George Bacovia” Bacău), ”Vania şi Sonia şi Maşa şi Spike” de Christopher Durang (2015, Teatrul Foarte Mic Buucureşti), ”Thomas Sawyer” după Mark Twain (2015, Teatrul Excelsior Bucureşti), ”Not Safe For Work” – ”NSFW” de Lucy Kirkwood (2015, POINT), ”Colombinus” după Stephen Karam și PJ Paparelli, Teatrul Municipal Baia Mare (premiera în februarie 2016) și ”Umbre” Un studiu, după Jocul de-a teatrul de Georgiana Barcanși Umbre de Ilinca-Anamaria Prisăcariu, la Teatrul Excelsior (premiera în martie 2016), ”Refugiul” de Jennifer Haley, Teatrul Odeon (premiera în iunie 2016).
A beneficiat de o bursă de studiu de 3 luni în SUA, la New York, la Compania de Teatru „Shakespeare on the Hudson” și în Franța, la Clermond Ferrand, în cadrul programului Euroculture en Pays Gențiane, și de rezidențe artistice în Belgia (Gent) și Spania (Valencia).