Piata auto: vanzarile cresc, dar productia scade
Articol de , 17 august 2016, 17:39
In primele 7 luni din 2016 in Romania s-au cumparat cu 12,9% mai multe masini noi decat in aceeasi perioada a anului 2015, a anuntat Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule (APIA) intr-un comunicat de presa.
Vanzarile, cu evolutii destul de ezitante pana la sfarsitul lunii mai, au «decolat» in iunie si iulie, dupa inceperea noului program Rabla, si au ajuns la 61.200 de masini noi la 30 iulie, dupa cum precizeaza APIA.
Datorita numarului mare de romani care au asteptat demararea programului Rabla, luna iulie a fost prima luna din ultimii 4 ani si jumatate, in care vanzarile de autoturisme catre persoane fizice au fost superioare ca numar celor realizate catre persoane juridice : raport de 55% fata de 45%.
Pe ansamblul celor 7 luni insa, raportul continua sa fie net in favoarea persoanelor juridice care au cumparat 72% din masinile noi, fata de 28% cumparate de persoanele fizice.
Aceste date arata in mod elocvent, atat efectul de asteptare, dar si cel de distorsiune a pietei generate de intarzierea cu care a inceput programul Rabla 2016, atrage atentia APIA.
Pe de alta parte, in timp ce vanzarile de masini noi au crescut cu aproape 13%, inmatricularile de masini de ocazie aduse din Occident au crescut cu aproape 22% si din aceasta cauza raportul dintre masinile noi si cele de ocazie a fost de 1 la 3,5.
In ce priveste productia nationala, in 7 luni s-au fabricat in Romania 231.200 de autoturisme, cu 8,2% mai putine decat in aceeasi perioada a anului trecut.
Volumele cele mai mari le-a inregistrat Dacia Duster, din care au fost fabricate 119.900 de unitati, cu 15% mai multe decat in primele sapte luni din 2015.
In schimb a scazut numarul de Dacii Sandero, de Forduri B-MAX si de Dacii Logan fabricate in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut.
Logan-ul a avut cea mai puternica scadere, de -53,7% fata de primele 7 luni din 2015, semn ca firma-mama Renault a delocalizat mare parte din productia de la Mioveni catre alte situri din lume.
Cu toate acestea, Dacia Logan ramane masina preferata de romani, care au cumparat peste 8000 de unitati in sapte luni.
In general Dacia continua sa domine piata romaneasca de masini noi, dar ponderea ei a scazut la 30%.
In schimb, Volkswagen si Skoda au ajuns la 10% cota de piata, urmate de Renault, cu 7,6% si Ford cu o cota de piata de 6,1%.
Duster a fost si vedeta exporturilor, cu nu mai putin de 115.400 de unitati exportate, mult in fata Daciei Sandero, din care s-au exportat doar 30.800 de unitati.
In ceea ce priveste autoturismele hibride, sau cele 100% electrice, ambitia guvernului de a stimula achizitia lor a avut un succes relativ: vanzarile au crescut remarcabil ca procentaj, +63,4% fata de 2015, dar volumele raman exceptional de mici, doar putin peste 400 de masini noi fiind cumparate in 7 luni.