Ascultă Radio București FM Live

Venerabilul Palat Stirbey, în pragul demolării!

Venerabilul Palat Stirbey, în pragul demolării!

Articol de Mircea Apostolescu, 13 septembrie 2016, 12:24

Pe Calea Victoriei, la numărul 107, imediat după intersecția cu Calea Griviței și pe aceeași parte cu Academia Română, se află încă în picioare Palatul Stirbey.

Palatul a fost construit între 1833 și 1835, la comanda Marelui Logofăt Barbu Stirbey, proprietar și al Domeniului Stirbey de la Buftea, după planurile arhitectului Michel Sanjouand. Barbu Știrbei a devenit primul Domn pământean al Țării Românești, după regimul fanariot. Așa se face că palatul de pe Calea Victoriei a slujit drept reședința domnească, pe timpul celor două domnii ale sale, 1849-1853 și 1854-1856.
În anul 1852, palatului i s-au adus modificări de către doi arhitecți, Xavier Villacrosse și Moritz von Ott.
În anul 1882, fiul lui Barbu Stirbey, Alexandru Stirbey modifică fațada dinspre Calea Victoriei a palatului, după planurile arhitectului Friederic Hartmann. Este momentul în care apare etajul superior, cel cu cariatide.
În secolul al XIX-lea și la începutul celui următor, Patatul Stirbey era cunoscut, în înalta societate bucureșteană, pentru balurile fastuoase care aveau loc aici. În spatele palatului, familia Stirbey amenajase una dintre cele mai frumoase și luxoase grădini din București.
Palatul a rămas în proprietatea familiei Stirbey până în anul 1948, atunci când, prin naționalizare, a revenit „Întreprinderii de Industrializare a Vinului”.
În 1954, palatul a fost transformat în „Muzeul de Artă Populară”, destinație pe care o va păstra până în 1977.
În anii ’80, se deschide, în Palatul Stirbey, „Muzeul Ceramicii și Sticlei”, care avea să funcționeze până în 1994.
În anul 2004, palatul a fost recuperat de către moștenitorii familiei Stirbey și vândut unui anume Ovidiu Popescu.

Astăzi, la venerabilă vârstă de 181 de ani, palatul de pe Calea Victoriei stă, încă, în picioare. Din păcate, însă, înăuntru, vechea strălucire mai este amintită doar de sobele de teracotă și de scara interioară monumentală. În rest, nu a mai supravietuit nimic.
Fosta grădină a palatului găzduiește, astăzi, așa-numita Grădină „Eden”. Vegetația crește haotic, aproape, și nu mai există nici urmă din luxul de odinioară.
Mai grav este, însă, faptul că această grădină a stârnit poftele de inavuțire ale rechinilor imobiliari. Astfel că, de vreo 10 ani, se tot încearcă construirea unui complex de lux, cu funcțiuni comerciale și rezidențiale, chiar în spatele clădirii istorice. Inițial, s-a încercat obținerea autorizațiilor pentru amplasarea mai multor clădiri înalte, în grădină palatului.
După 2004, odată cu schimbarea proprietarului palatului, construcțiile propuse pe terenul din spatele acestuia au scăzut în înălțime, mai ales după 2007, când legislația în domeniul urbanismului s-a înăsprit.

imag2152În 2009, după ce Primăria Capitalei avizase pozitiv construirea, în spatele palatului, a unui ansamblu de clădiri cu o înălțime maximă de 40 de metri, ministrul culturii de la acea vreme, Theodor Paleologu, aviza nefavorabil proiectul, acesta fiind retrimis la Comisia Monumentelor Istorice, din cadrul Ministerului Culturii.
La finele lui septembrie 2010, Comisia Monumentelor Istorice avea să dea undă verde proiectului imobiliar, dar acesta a fost stopat, încă odată, de către un alt ministru al culturii, Kelemen Hunor. În replică, proprietarul Palatului Stirbey, omul de afaceri Ovidiu Popescu, a acționat în judecată Ministerul Culturii.
În 2013, pe 17 iulie, Ministerul Culturii a dat, aviz pentru „restaurarea Palatului Știrbei”, iar, în octombrie același an, a dat undă verde proiectului imobiliar din spatele palatului.
Pe 16 aprilie, anul trecut, Primăria Capitalei a emis un aviz preliminar de urbanism. Potrivit acestuia, clădirea ce ar urma să fie ridicată în spatele Palatului Stirbey ar putea avea o înălțime maximă de 34,45 metri, adică 5 niveluri în subteran, parter, mezanin și șapte etaje, spre Calea Victoriei. Spre strada General Budisteanu, înălțimea ar urma să fie de doar trei etaje, iar, la mijloc, de cinci etaje.

Distanța față de Palatul Stirbey ar urma să varieze între 17-25 de metri. În acest spațiu ar urma să se amenajeze un atrium, cu acoperiș retractabil și un pasaj pietonal.
Destinația noii clădiri ar urma să cuprindă șapte etaje de locuințe, spre Calea Victoriei, cinci etaje cu spații comerciale, la mijloc, și alte trei etaje de locuințe, către strada General Budisteanu. Parcarea subterană ar urma să aibă o capacitate de 500 de locuri.
În septembrie anul trecut, și Agenția pentru Protecția Mediului București a avizat favorabil proiectul.

Acum, singura formalitate care mai împiedică distrugerea palatului este obținerea Planului de Urbanism Zonal, din partea Consiliului General al Municipiului București.
De ce spun distrugerea palatului? Oare nu s-a gândit nimeni dintre toți cei care și-au pus semnătura pe acele avize că, săpând pentru o parcare cu cinci niveluri, lângă o construcție de aproape 200 de ani vechime, aceasta va cădea, din cauza vibrațiilor și a slăbirii fundației?
Asta ca să nu mai vorbim despre fluxul suplimentar de trafic pe care nouă construcție l-ar aduce pe Calea Victoriei, pe străzile General Budisteanu și Banului, deja sufocate de circulație și de mașinile parcate pe trotuare, la bordura.

UPDATE: ALEGERI PREZIDENȚIALE 2024
Actualitate duminică, 24 noiembrie 2024, 06:23

UPDATE: ALEGERI PREZIDENȚIALE 2024

Update ora 20:00 – Prezența la vot, la alegerile prezidențiale, a depășit 50%. Până la această oră s-au prezentat la urne 51, 27%...

UPDATE: ALEGERI PREZIDENȚIALE 2024
Derby-ul feroviar, încheiat cu o remiză consemnată pe final în „Gruia”: duelul „Dan Petrescu VS Marius Șumudică”, unul în care o rezervă a avut ultimul cuvânt și un capitol statistic a uimit
Actualitate duminică, 24 noiembrie 2024, 02:37

Derby-ul feroviar, încheiat cu o remiză consemnată pe final în „Gruia”: duelul „Dan Petrescu VS Marius Șumudică”, unul în care o rezervă a avut ultimul cuvânt și un capitol statistic a uimit

Într-un nou episod al derby-ului feroviar din campionatul României, echipa antrenată de Dan Petrescu și formația condusă de pe margine de...

Derby-ul feroviar, încheiat cu o remiză consemnată pe final în „Gruia”: duelul „Dan Petrescu VS Marius Șumudică”, unul în care o rezervă a avut ultimul cuvânt și un capitol statistic a uimit
MAE-Atenţionare de călătorie: Italia – grevă în transportul feroviar
Actualitate sâmbătă, 23 noiembrie 2024, 22:27

MAE-Atenţionare de călătorie: Italia – grevă în transportul feroviar

Ministerul Afacerilor Externe informează cetăţenii români care se află, tranzitează sau intenţionează să călătorească în Republica...

MAE-Atenţionare de călătorie: Italia – grevă în transportul feroviar
Fapte interzise în ziua votării!
Actualitate sâmbătă, 23 noiembrie 2024, 16:12

Fapte interzise în ziua votării!

Peste 4.000 de angajaţi ai Ministerului Afacerilor Interne sunt mobilizaţi în Capitală pentru a asigura buna desfășurare a alegerilor...

Fapte interzise în ziua votării!
Actualitate sâmbătă, 23 noiembrie 2024, 14:09

Noi reguli pentru vânzarea mașinilor second-hand!

De la 1 decembrie 2024, intră în vigoare noi reguli pentru vânzarea mașinilor second-hand. Șoferii care vor să vândă o mașină second-hand...

Noi reguli pentru vânzarea mașinilor second-hand!
Actualitate sâmbătă, 23 noiembrie 2024, 13:31

Gabriel Cotabiță s-a stins din viață!

Îndrăgitul artist Gabriel Cotabiță s-a stins din viață la vârsta de 69 de ani. Cântărețul a suferit un puternic accident vascular cerebral....

Gabriel Cotabiță s-a stins din viață!
Actualitate sâmbătă, 23 noiembrie 2024, 12:58

Mesaj pentru bucureșteni, înainte de referendum!

Primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, a transmis un mesaj pentru bucureșteni, înaintea referendumului local de duminică, 24 noiembrie....

Mesaj pentru bucureșteni, înainte de referendum!
Actualitate sâmbătă, 23 noiembrie 2024, 12:09

A murit Marius Bațu

Cântărețul de muzică folk, cunoscut pentru activitatea in cadrul trupei Pasărea Colibri, a decedat la vârsta de 65 de ani. Artistul, care a...

A murit Marius Bațu