19 proiecte care ar putea schimba centrul Bucureștiului
Articol de Mircea Apostolescu, 23 septembrie 2016, 13:20
În ultima sa ședință, cea din această săptămână, Consiliul General al Municipiului București (CGMB) a adoptat 19 proiecte care, dacă se vor realiza, vor schimba centrul Bucureștiului. Ele vizează o zonă cuprinsă de la Piața de Flori George Coșbuc, în partea de sud, până la Piața Romană, la nord, de la Calea Moșilor, la est, până la Calea Griviței, la vest.
Proiectele, în valoare totală de circa 205 milioane de euro, vizează construirea mai multor parcări subterane, a unor noi poduri peste Dâmbovița, amenajarea unor bulevarde și piațete din centru, dar și a două muzee. Pentru a finanța acest program ambițios, Municipalitatea va încerca să obțină fonduri europene.
Incepând de la Piața Uinrii, avem mai multe proiecte interesante. Astfel, se preconizează modernizarea spațiului public din zona Mănăstirii Antim, Cheiul Dâmboviței, Unirii-Izvor, Splaiul Independenței, Pod Unirii-Pod Izvor.
Pentru a rămâne la Unirii, trebuie spus că și Bulevardul Unirii ar urma să fie reabilitat, de la Piața Constituției, până la Piața Unirii, cu traversare spre strada George Georgescu, potrivit unui proiect adoptat de către Consiliul General. Într-o primă etapă, ar urma să fie realizată o mare parcare subterană, la Piața Constituției. Etapa următoare ar presupune ridicarea carosabilului la nivel cu trotuarul și tratarea unitară a pavimentului din zona Piața Constituției, de pe Bulevardul Unirii și din zona Mănăstirii Antim. Ultimele două eliminarea parcării lângă trotuar, banda respectivă devenind una pentru circulația auto, iar banda de lângă fântâni, pe fiecare sens, devenind pietonală. În final, tot Bulevardul Unirii, între Piața Constituției și Unirii, va deveni pietonal, rămânând câte o singură bandă pe sens pentru transportul public.
În noua zonă de promenadă de pe Bulevardul Unirii, vor fi amenajate spații pentru târguri spontane, expoziții, precum și un amfiteatru, pentru odihnă și activități culturale spontane. În plus, în capătul dinspre Piața Unirii, va fi construit un turn belvedere. Pentru acest proiect, exclusiv parcarea subterană, Municipalitatea este dispusă să cheltuiască peste 68 de milioane de lei.
În aceeași zonă, urmează a fi construite două noi poduri peste Dâmbovița. Primul va fi Podul Mihai Vodă, care ar urma să traverseze Dâmbovița și Splaiul Independenței, în dreptul Străzii Lipscani, făcând legătura cu Parcul Izvor. În capătul dinspre Izvor, va fi amenajat un amfiteatru verde, iar, sub acesta, o zonă comercială. Acest pod va fi dedicat pietonilor și bicicliștilor.
Ar urma să fie reconfigurate aleile din Parcul Izvor și să fie amenajat un mic lac artificial.
Tot aici, ar urma să fie construite și două parcări subterane, cu un total de 227 locuri. Valoarea totală a proiectului este de circa 142 de milioane de lei.
Celălalt pod peste râu va fi în dreptul Palatului de Justiție. Se propune reconstruirea fostului Pod al Claicilor, pentru a reconecta zona Centrului vechi cu cea din spatele Palatului de Justiție, pentru a reface legătura dintre nordul și sudul orașului. În această zonă, ar urma să fie construită o parcare subterană, cu o capacitate de 298 de locuri. În plus, se mai propun amenajarea urbană a zonei Palatului de Justiție, reamenajarea Parcului Sfinții Apostoli și reorganizarea traficului auto din zonă. Valoarea totală a proiectului este de aproximativ 103,5 milioane de lei.
Rămânând în proximitatea Pieței Unirii, consilierii municipali au aprobat proiectul ce prevede „Amenajarea Pieței Constituției”. Acesta presupune construirea unei mari parcări subterane, cu o capacitate de 1000 de locuri și reamenajarea spațiului de la suprafață. Valoarea proiectului este de circa 206 milioane de lei.
Pentru zona Centrului Istoric, a fost aprobat un proiect care vizează recondiționarea Curții Meșteșugarilor și crearea, aici, a unei structuri de sprijinire a afacerilor. Municipalitatea va cheltui 6,6 milioane de lei pentru acest proiect.
Un alt proiect adoptat de către consilierii municipali se referă la modernizarea spațiului public urban Piața de Flori George Coșbuc. Proiectul are în vedere accentuarea caracterului de piață de flori și construcția unei parcări subterane sub Piața Rahova. Piața George Coșbuc, pe lângă funcțiunea de piață de flori, ar urmă să mai dezvolte și funcțiuni de alimentație publică și servicii cu articole conexe comerțului cu flori, de la ghivece, până la semințe, bulbi sau îngrășăminte. Valoarea proiectului, exclusiv parcarea subterană, este de 17,3 milioane de lei.
În aceeași zonă, se propune construirea parcării subterane Uranus-Piața Rahova, care ar urma să aibă o capacitate de 130 de locuri. Valoarea investiției ar fi de 23,6 milioane de lei.
Nici zona Sălii Palatului nu a fost uitată de către consilierii municipali. Aici, se dorește construirea a două parcări subterane, una partea de nord, cu trei niveluri cu o capacitate de 536 locuri de parcare, care ar costa 75,5 milioane de lei; cealaltă de sud, cu 552 de locuri dispuse pe trei niveluri, care ar costa aproape 81 de milioane de lei.
La nivel suprateran, ar fi amenajat un parc, cu plantații de gazon si arbusti, pe zonele care se suprapun parcări, cu vegetație, pe zonele care nu se suprapun parcări.
Alte proiecte adoptate, de marți, de către consilierii municipali privesc realizarea „Nodului Intermodal de Transport, restaurarea catacombelor Hanului Stavropoleos amenajarea Muzeului Multiculturalismului.
Proiectele au fost votate de către cei 24 de consilieri PSD, cei 4 ai ALDE și de către un consilier PMP. Grupurile de consilieri ale USB, PNL și PMP au părăsit sala, înaintea votului pentru aceste proiecte. Liderul USB, Nicușor Dan, a motivat gestul prin faptul că aceste 19 proiecte, care ar urma să schimbe centrul Bucureștiului, sunt contestate de către o parte a corpului profesional al arhitecților și urbanistilor, dar și de către grupuri de cetățeni din zonele ce ar urma să fie afectate.
Desigur, după aprobarea lor de către Consiliul General, aceste proiecte vor trebui depuse pentru a vedea dacă vor obține finanțarea europeană. Se mai pune și problema succesului cu care vor fi sau nu derulate, prin prisma experiențelor de la Spitalul Foișor, de la Arcul de Triumf și, mai ales, de la Pasajul Piața Sudului.