Românii cumpără mai multe mașini
Articol de , 20 octombrie 2016, 16:03
Vanzarile de autoturisme noi au crescut in primele 9 lui ale acestui an cu aproape 18% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.
Asa a anuntat astazi Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule (APIA), care nu ezita sa prevada ca, in acest ritm, estimarea pentru întreg anul 2016 făcuta în luna ianuarie va fi realizată și chiar depasită de catre piata.
Cate masini noi s-au cumparat in 9 luni
Exact 82.147 autoturisme noi, adica un plus 17,9% fata de primele 9 luni din 2015.
Trebuie accentuat ca este vorba de autoturisme noi, pentru ca marea suparare a membrilor APIA este ca nu scade deloc numarul de masini la mana a doua importate din Occident. APIA spune ca în primele nouă luni au fost înmatriculate in Romania peste 225.000 de masini la mana a doua aduse din Occident, ceea ce înseamnă o creștere de peste 24% comparativ cu aceeasi perioada din 2015.
Vanzarile de masini noi cresc, dar cele de masini de ocazie cresc si mai mult.
Cine cumpara
Ne-am abisnuit ca persoanele juridice, adica firmele, sa fie cei mai buni clienti pentru dealerii auto si situatia nu s-a schimbat: firmele au cumparat putin sub 70% din topate masinle noi vandute.
In schimb, a crescut mult procentul persoanelor fizice care au cumparat masini noi, si acest procent a depasit 30%, iar o contributie importanta a avut-o, incontestabil, programul Rabla.
Ce masini cumpara romanii
Dacia este vedeta pe piata, cu putin peste 30% din toate vanzarile.
Celalalt constructor din Romania, Ford, nu reuseste deloc sa-si plaseze pe piata locala masinile B-Max fabricate la Craiova, dar este pe locul 5 in topul vanzarilor datorita altor tipuri: Ford C-Max, sau Ford Fiesta, sau Focus etc.
Dupa Dacia, dar la mare distanta, se situeaza Volkswagen, cu putin peste 10% din vanzari, si Skoda, cu putin sub 10% din vanzari. Nu a aparut nicio schimbare in ce priveste ordinea pe podium, in timp ce Renault se mentine pe locul 4.
Dar mai important este faptul ca in timp ce vanzarile de autoturisme de fabricatie autohtona au crescut cu mai putin de un procent, vanzarile de masini din import au crescut cu 26 de procente. Nu doar ca sunt mai multi romani care isi permit sa cumpere o masina noua, dar, dintre cei care cumpara, sunt mai multi care si permit sa cumpere si o masina mai scumpa decat Dacia.
Acestea find zise, tot Daciile sunt preferatele: Dacia Logan este cel mai bine vândut model din Romania, urmat de Dacia Sandero si Dacia Duster.
Pe locurile 4 si 5 la vanzari sunt binecunoscutele Skoda Octavia și Renault Clio.
Este interesanta diferenta intre ce doresc romanii si ce doresc restul europenilor atunci cand cumpara o masina.
Romanii prefer Loganul, adica masina clasica de familie, in trei volume, putin sofisticata ca tehnologie si ca estetica, dar incapatoare, si potrivita atat pentru oras cat si pentru sosea.
In schimb, in strainatate cel mai vandut model de Dacia este Sandero, dupa cum spun cei de la compania-mama Renault. Adica o masina mai mica in dimesiuni, dar cu alura mai dinamica, mai tinereasca, mai potrivita pentru oras si pentru tineri si cu portbagaj mai mic.
Duster-ul
Duster-ul este marea vedeta a exporturilor auto romanesti: din cele 245.000 de masini exportate in primele 9 luni in 2016, peste jumatate, adica peste 135.000 de unitati, au fost Duster, cu 13% mai multe decat in aceeasi perioada de anul trecut.
Niciuna din celelalte masini exportate de Romania nu se apropie, macar de acest SUV.
Deatfel, vanzarile de SUV-ri in general au crescut in acest an cu 30% in Romania, ceea ce este enorm.
Cum SUV-urile, indiferent de producator, sunt in general mai scumpe decat autoturismele familiale, cresterea aceasta este inca o dovada ca romanii care au bani, au mai multi bani decat in anii trecuti.
Cum stam cu masinile ecologice
Guvernul tot vrea sa le impulsioneze, dar nu prea reuseste.
Ca procente de crestere, piata sta foarte bine: vanzarile de masini hibride s-au dublat, iar vanzarile de masini electrice au crescut si mai mult: cu 130%.
Dar ca cifre absolute, piata romaneasca este nesemnificativa pentru masinile ecologice: in 9 luni s-au vandut doar 600 de masini hibride si mai putin de 80 de masini electrice.