Turismul românesc, între ce este și ce ar trebui să fie
Articol de , 25 octombrie 2016, 10:55
La 31 iulie acest an in Romania existau 6.900 de structuri de primire turistica, adica, hoteluri, hosteluri, vile, cabane si pensiuni, cu o capacitate totala de cazare de 328.000 de locuri, a anuntat Institutul National de Statistica.
In 2015 in Romania au fost aproape 10 milioane de turisti, cu 17% mai multi ca in 2014.
Plus 17% pe an; bine, dar nu suficient
Evident ca e de bine, dar e de bine in comparatie cu situatia din anii trecuti, nu in comparatie cu ce ar trebui sa insemne industria turismului intr-o tara europeana, in secolul XXI.
De exemplu: in Romania din cele 1550 de hoteluri, 70% sunt de 2 si 3 stele si doar 35 de hoteluri sunt de 5 stele.
Deci noi nu avem cu ce sa primim turistii cu bani, nu putem sa-i primim nici macar pe oamenii de afaceri care vin la noi, desi suntem in Europa.
In plus, durata de sedere medie intr-un hotel sau intr-o pensiune turistica de la noi a fost aunul trecut de numai 2 zile si jumatate, adica marea majoritate a turistilor s-au straduit sa stea cat mai putin si s-au grabit sa plece in alta parte, sau sa se intoarca acasa.
Comparatia cu Franta
In Franta, tara care a avut anul trecut o peste 84 de milioane de turisti, durata medie se sedere intr-un hotel sau pensiune a fost de 6 nopti pentru turistii provenind din tarile europene si de 8 nopti pentru turisti din America de nord.
Adica in Franta nu doar ca au venit de 8 ori mai multi turisti ca in Romania, dar au stat si de 3 ori sau de 4 ori mai mult timp.
Asta inseamna incasari mult mai mari in economie, pentru ca un turist care sta 2 nopti cheluiteste in restaurante, in muzee, in magazine, la plaja, la inchirieri de masini, mult mai mult putini bani decat un turist care are timp sa viziteze, sa se plimbe.
Conform Institutului francez de statistica, in 2015, in Franta, capacitatea totala de cazare in toate structurile de primire turistica era de 5 milioane 400 de mii de locuri, adica de 15 ori mai mare decat in Romania.
Alt mare diferenta care sare in ochi este cifra de cazare in camping-uri.
Dupa 1990 la noi camping-urile au disparut practic, ca si cum ar fi fost o mostenire a trecutului odios, in schimb in Franta capacitate de cazare in camping-uri este de doua ori mai mare decat la hoteluri.
Nu trebuie subestimata valoarea pe care o reprezinta turistii cu buget mic, sau pur si simplu turistii carora le place sa se opreasca acolo unde vor, in mijlocul naturii, nu intr-un oras.
Camping nu inseamna in primul rand turism cu cortul.
Au inceput si in Romania sa apara tot mai multe motor-home-uri, acele veritabile case pe roti, care nu sunt deloc ieftine, dar care sunt iubite de turisti. Nu inseamnna ca le cumpara, pentru ca o asemenea motor-home costa, deobicei, mai mult ca o limuzina scumpa, dar le inchiriaza pentru a a avea totala independanta unde si cand vor sa se opreasca.
Camping-ul modern este o industrie, unde fiecare loc de parcare are conexiune la reteaua electrica si la canalizare, unde exista grupuri sanitare perfect echipate, exista resaurante si de foarte multe ori, in Franta cel putin, exista si piscine cu toate dotarile.
Turismul de 5 stele pe care nu il avem.
In primul rand trebuie sa putem sa primim turistii de 5 stele, si aici nu este vorba doar de numarul de hoteluri de lux, care este foarte mic in Romania.
In marea majoriotate a cazurilor turistii de hoteluri de 5 stele sunt oameni de afaceri, sau participanti la reuniuni, seminarii, congrese internationale.
Romania nu are nicaieri, nici la Bucuresti, nici pe litoral, nici la munte, vre-un Centru de conferinte modern, unde sa se poata organiza o reuniune de cateva sute, sau chiar cateva mii de oameni.
Nevoie exista si ea este mare, dovada ca toate hotelurile mai rasarite se straduiesc sa aiba cel putin o sala de reuniuni, daca nu trei, sau patru, dar daca la Constanta, sa zicem, ar exista un Convention Center in adevaratul sens al cuvantului, Mamaia ar avea destui turisti si in extra-sezon.
Situatia este aceeasi si in Bucuresti unde centrele de conferinte de la World Trade Center, sau de la Intercontinental sunt foarte mici in comparatie cu ce este nevoie pentru o reuniune internationala moderna de mari dimensiuni.