Dezvoltarea infrastructurii de transport electric, soluția pentru deblocarea traficului în zona Aurel Vlaicu-Pipera!
Articol de Mircea Apostolescu, 3 noiembrie 2016, 09:53
București Fm prezintă un plan de măsuri care ar putea debloca traficul în zona Aurel Vlaicu-Pipera! Un transport public performant și un aer mai curat este ceea ce propunem Municipalității!
Bucureștiul devine pe zi ce trece un oraș blocat. Dimineața, între 07:00-09:00, și după-amiază, între 17:00-19:00, poate chiar 20:00, la suprafață, marile artere și intersecțiile sunt blocate, se stă în cozi imense, bară la bară, șoferii își pierd timpul și combustibilul și, în plus, generează o poluare care ne ucide, încet, pe toți. Asta se întâmplă la Piața Sudului, la Eroii Revoluției, la Brâncoveanu, la Unirii, la Universitate, la Romană, la Victoriei, pe Ion Mihalache, pe Calea Griviței, la Piața Chibrit, pe Kiseleff, pe Aviatorilor, la Răzoare, pe Ștefan cel Mare, la Obor, practic, în tot orașul.
Zona Aurel Vlaicu-Pipera nu face nici ea excepție de la acest scenariu de groază al plecării și întoarcerii la și de la serviciu, școală etc.
Ceea ce este și mai grav este faptul că transportul subteran, metroul, care ar fi trebuit să reprezinte alternativă, scăparea din blocajul de la suprafață, pare și el depășit de situație! Am văzut cu toții fotografiile de groază cu stația de metrou Victoriei ticsită de oameni, înghesuiți unul în celălalt, am auzit cu toții despre incidentul cu femeile care au leșinat, din cauza aglomerației.
Colac peste pupăză, Metrorex vine să își recunoască încapacitatea de a transporta un număr atât de mare de călători, exact pe această rută nord-sud, Berceni-Pipera. Printr-un comunicat al companiei de transport subteran, din 1 noiembrie, cei de la metrou ne anunță că poartă discuții cu RATB privind sporirea capacității de transport, la suprafață, pe relația nord-sud, astfel urmând să se asigure descongestionarea transportului subteran.
Pornind de la această situație de fapt și luând în considerare faptul că zona Aurel Vlaicu-Pipera a explodat, atât din punct de vedere rezidențial, cât și comercial, iar autoritătile par să nu găsească soluții pentru dezvoltarea infrastructurii de transport în zonă, chiar dacă an de an mai vin câteva mii de oameni în plus, am schițat câteva măsuri care ar putea debloca transportul la suprafață.
La Pipera ajung 3 linii de tramvai acum: 5, 16 și 36.
Linia 5 face legătura între Piața Sf Gheorghe și Băneasa. 16 merge tot de la Sf Gheorghe dar la Platforma Pipera. Tot la Platforma Pipera ajunge și 36, dar cu capăt opus la Republica. Problema este că tramvaiele vin greu, sunt vechi și liniile sunt vechi și stricate.
Aici ar trebui intervenit. Având în vedere că și actuala tendință europeană vizează dezvoltarea transportului electric, care permite capacități mai mari de transport și este mai puțin poluant, Municipalitatea ar trebui să dezvolte urgent, prioritar, un proiect special prin care să modernizeze infrastructura de tramvai, linii, stații, rețea electrică de contact. Noile linii de tramvai ar trebui să fie în zona proprie, așa cum se întâmplă cu linia tramvaiului 41. În plus, Primăria Capitalei ar trebui să aloce bani pentru fabricarea la Uzina de Reparații a RATB a cel puțin 10 tramvaie noi și pentru modernizarea altor 10, dintre cele vechi, pe an.
În acest fel, s-ar putea reduce frecvența de succedare a tramvaielor la circa 2 minute, așa cum se întâmplă cu cele de pe linia 41, care a rămas singura alternativă civilizată pentru cei care doresc să iasă din cartierul blocat Drumul Taberei și să ajungă la Piața Presei.
Tramvaiele liniilor 16 și 36 ar putea fi prioritizate pe Maica Domnului, acolo unde se mai blochează, în prezent, prin modernizarea liniei de tramvai și punerea ei în zona proprie.
Gândiți-va că tramvaiele liniei 5 trec pe langă stația de metrou Ștefan cel Mare. Ele ar putea prelua o bună parte din călătorii de la metrou care schimbă la Victoriei. Ar fi suficient că Municipalitatea să mute stația de pe Șoseaua Tunari pe Barbu Văcărescu, exact la ieșirea de la metrou.
Mai mult decât atât, s-ar putea introduce linii noi, care să treacă pe la Obor, cu stație intermodală, cu metroul. O linie ar putea fi făcută pe traseul tramvaiului 1, dar care la Obor să meargă spre Pipera. Și ar aduna călătorii pentru Pipera.
Ar putea fi înființate linii speciale, gen express, unde tariful să fie mai mare, strict pentru această zonă.
Desigur, investițiile privind modernizarea infrastructurii de tramvai ar trebui realizate într-un termen normal, de cel mult 18 luni, nu în ani-lumină, cum se întâmplă pe Șoseaua Pantelimon, de unde au fost tăiați, la ultima ședința de Consiliu General, circa 100 de milioane de euro, alocate pentru cumpărarea gazelor pentru această iarnă.
Ca semn de bună credință, pun acest plan, care cuprinde măsuri de bun simț, la dispoziția specialiștilor de talie internațională, mondială, ai Primăriei Capitalei. Și le atrag atenția si asupra faptului că acest gen de măsuri sunt așteptate, din partea Municipalității, de către Comisia Europeană, pentru a opri infreegementul pe calitatea aerului.