The Accountant: Cifre periculoase – între John Forbes Nash Jr. şi Hitman
Articol de , 6 noiembrie 2016, 21:08 / actualizat: 18 noiembrie 2016, 16:03
„The Accountant” este un thriller cu mult peste filmele din acest gen din ultimul timp, având o intrigă şi o implicare în idei mult deasupra acestora, la care se adaugă referinţe culturale plastice şi sonore şi destul umor, mai ales negru, fără ca intensitatea acţiunii să scadă până la pragul plictiselii, acordând însă şi timpul necesar pentru elemente psihologice, ceva stare şi emoţie. Finalul este şi el bun, chiar înduioşător prin mesajul profund uman: autiştii merită mai multă atenţie. Reuşitele acestea – ce recomandă ca acest film să fie vizionat la Glendale Studio, CinemaPRO şi oricare dintre cinematografele de mall unde rulează cu subtitlul românesc „Cifre periculoase” – se datorează mai puţin scenaristului Bill Dubuque, cât mai ales regizorului Gavin O’Connor, dar şi interpretului rolului titular, Ben Affleck, care a realizat, la rândul său, câteva foarte bune drame cu mesaj social şi destulă acţiune.
Affleck joacă rolul unui specialist în contabilitate cu autism, care, după cum probabil ştiţi, poate să aducă celui astfel diagnosticat, capacităţi deosebite de concentrare şi calcul. Asta se întâmplă şi cu personajul acesta, atât de special încât la serviciile lui au apelat unele dintre cele mai periculoase organizaţii criminale din lume. De aceea, el trebuie să-şi schimbe mereu identitatea şi să se folosească de calităţile sale deosebite de luptător, căpătate, după cum ne arată o parte din multele flash-back-uri, încă din copilărie sub îndrumarea tatălui lui, ofiţer al trupelor speciale, şi ajutat de fratele său.
În momentul desfăşurării acţiunii filmului, acest contabil şi-a asumat numele lui Christian Wolff, filozof raţionalist şi matematician din secolele 17-18, şi lucrează pentru un client legitim: o companie de robotică şi protezare în al cărei bilanţ apar discrepanţe de milioane de dolari. Are drept ajutor aici pe Dana, funcţionar economic al companiei interpretat cam inegal de Anna Kendrick, care a sesizat iniţial că ceva nu e în regulă în registre. Tocmai acum reuşesc şi autorităţile să dea peste Christian, prin Ray King, cel care conduce Divizia de Aplicare a Legii Penale jucat de J.K. Simmons, asistat de Marybeth Medina, o angajată a serviciului său cu probleme, interpretată de Cynthia Addai-Robinson, pe care şi-o alege drept ucenică li continuatoare a muncii sale.
Într-o singură noapte specialistul contabil descoperă ce anume era în neregulă, dar când vrea să găsească şi persoanele vinovate, cercetările îi sunt brusc suspendate şi în jurul său tot mai mulţi încep să moară. Aşa că, asistat de un misterios personaj, ce l-a ajutat constant dar căruia îi auzim doar vocea feminină parcă de robot, The Accountant trece la auto-apărare şi la protejarea vieţii Danei, de care s-a cam îndrăgostit, iubirea părând a fi o premieră în viaţa sa. În cel mai tensionat moment al întregii poveşti se regăseşte şi cu fratele său.