Amenzile RATB merg la primăriile de sector și la cele din alte șase județe!
Articol de Mircea Apostolescu, 10 noiembrie 2016, 14:41
Transportul public din București este în criză, de multă vreme. Autobuzele cu care RATB transportă călătorii sunt vechi, ele fiind cumpărate în anul 2007, și aproape o jumătate dintre acestea rămân blocate în garaje, din cauza defecțiunilor și a lipsei pieselor de schimb. Tramvaiele sunt și mai vechi decât autobuzele, iar Uzina de Reparații a RATB (URAC) nu produce decât câte un tramvai nou pe an sau odată la doi ani, deși ar putea construi 10 tramvaie noi, în fiecare an. Cam la fel stau lucrurile și cu troleibuzele. Această situație duce la scăderea numărului de mijloace de transport pe care regia de transport le poate scoate pe traseu, zilnic, și, pe cale de consecință, la creșterea timpului de așteptare în stații și aglomerației din autobuze, troleibuze și tramvaie.
În condițiile în care nevoia de investiții masive în transportul public este presantă, raportele de activitate al RATB, publicate pe site-ul oficial al regiei de transport, arată clar că, în ultimii trei ani, 3 milioane de euro, proveniți din amenzi date de controlorii regiei de transport, au mers către bugetele locale ale primăriilor de sector. De asemenea, circa 275 mii de euro au mers către bugetele locale ale unor localități din județul Ilfov. Ilfovul este urmat, în topul județelor care încasează bani din amenzile RATB, de județul Teleorman, de Giurgiu, Călărași, Dâmbovița și Buzău. Acest lucru se întâmplă deoarece legea prevede că amenzile corespunzătoare proceselor verbale de contravenție se plătesc la administrațiile fiscale ale primăriilor de sector sau ale localităților, unde contravenienții își au domiciliul.
În context, ar trebui menționat faptul că subvenția la transportul public, de peste 500 de milioane de lei pe an, ca și banii pentru modernizarea liniilor de tramvai, pentru construcția de tramvaie și modernizarea celor vechi, pentru amenajarea culoarelor unice pentru RATB, vin de la bugetul Primăriei Capitalei, primăriile de sector și cele ale localităților din județul Ilfov neavând nici o contribuție la cheltuielile pentru susținerea transportului public.